Lees verder
Drs. ing. Paul van Schaik (1964) heeft zijn bedrijfskundige achtergrond gevormd aan zowel de Hogeschool van Leeuwarden als de Nyenrode Business Universiteit. Hij is een gecertificeerd teamcoach (ORSC), scrummaster en Six Sigma Black Belt.
Meer over de auteursWij is belangrijker dan Why - De prestatiedoorbraak van NS
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789089654434Samenvatting
Met het vervoer van 1,25 miljoen reizigers per dag en een plaats in de top vijf van beste treinbedrijven ter wereld timmert de Nederlandse Spoorwegen stevig aan de weg. Toch bleef de reizigerstevredenheid jarenlang achter. En wat het management ook probeerde, verbetering bleef uit. NS had een prestatieplafond bereikt.
Prestaties duurzaam op een hoger niveau brengen, lijkt voor veel organisaties een onmogelijke opgave. De harde realiteit is dat de meeste verbeterprogramma’s falen. Verandering volgt op verandering en de organisatie raakt uitgeput. In dit boek laten drie veranderaars zien hoe NS de afgelopen jaren het prestatieplafond wist te doorbreken met een compleet nieuwe manier van verbeteren. Een holistische aanpak waarin de medewerkers centraal staan. Want het draait niet om het waarom van de verandering, maar om de mensen die samen de verandering teweegbrengen.
- Een uniek inzicht in de succesvolle verbeteraanpak van Nederlands grootste vervoerder.
- Gebaseerd op een Lean-werkwijze en psychologische inzichten.
- Inspiratie voor directie, managers en teams om alle prestatieplafonds te doorbreken.
De auteurs waren direct betrokken bij de nieuwe manier van verbeteren bij NS, waardoor directie, managers en medewerkers het prestatieplafond doorbraken.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Paul van Schaik
Over Alfred Schmits
Over Dennis Stout
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Het prestatieplafond van NS
1.1 Een complexe organisatie
1.2 De uitgangssituatie
1.3 De oorzaken van het prestatieplafond bij NS
1.4 Een taaie organisatie
1.5 Keer de piramide om
1.6 Van Why naar Wij
2 Hoe mensen omgaan met verandering
2.1 Menselijk gedrag is niet te sturen, wel te beïnvloeden
2.2 Emotie raakt ons meer dan ratio
2.3 We leren in kleine stapjes
2.4 Presteren doen we samen
2.5 Een verandervriendelijke omgeving creëren met het scarf-model
2.6 Emotionele lenigheid ontwikkelen
2.7 Vaste mindset versus groeimindset
2.8 Vier soorten motivatie
2.9 Bevlogenheid
2.10 Flow en deliberate practice
2.11 Normen stellen en prestaties zichtbaar maken
2.12 Voorwaarden voor succesvol veranderen
3 Afspraken maken over de samenwerking
3.1 Duidelijkheid over de rol van een team
3.2 Hoe willen we als team wel en niet met elkaar omgaan?
3.3 De kwaliteit van de communicatie verhogen: geweldloze communicatie
3.4 Een besturings- en samenwerkingsvisie opstellen
3.5 Een holistische aanpak
4 Samen de veranderopgave vaststellen
4.1 Stel een ambitieus doel
4.2 Stel de prestatiekloof en grondoorzaken vast
4.3 Vorm een effectief veranderteam
4.4 Maak samen een activiteitenplan
5 Samen de werkcontext ontwerpen voor presteren en continu verbeteren
5.1 Hoe vertalen we de organisatiemissie, -visie en -strategie naar de werkcontext?
5.2 Waarde leveren
5.3 Besturing
5.4 Een hulpmotor inschakelen
5.5 Een uitnodigende werkcontext
6 Aan de slag met de voorhoede
6.1 Richt je op de 15 procent die graag wil
6.2 Ontwikkel samen een waardestroom
6.3 Laat medewerkers zelf hun Beste Manier van Werken ontwikkelen
6.4 Managers stellen zelf hun doen-KPI’s op
6.5 Maak prestaties zichtbaar
6.6 Volg resultaten op
6.7 Stel normen, geef elkaar feedback en spreek elkaar aan
6.8 Hoe krijg je de hele club mee?
7 Presteren en continu verbeteren
7.1 Emotioneel lenige leiders
7.2 Eigenaarschap ontwikkelen
7.3 Uitdagen en ondersteunen
7.4 Nieuwe tools aanbieden
7.5 Gemiddeld goed is niet goed genoeg
7.6 Blijven nadenken over wat er beter kan
7.7 De lerende organisatie en lerende processen
7.8 Wanneer kun je het loslaten?
8 De rijke oogst
8.1 Ervaringen van NS-medewerkers
8.2 Ervaringen van de auteurs
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan