Lees verder
Rolf Baarda (1957) is directeur van Bureau Baarda (www.bureaubaarda.nl), dat bij opdrachtgevers vernieuwende concepten voor belonings- en talentmanagement implementeert.
Meer over Rolf BaardaAgile belonen
Het waarderen van toegevoegde waarde
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789089654458Samenvatting
Functies zijn steeds minder vastomlijnd. Tegenwoordig wordt het werk vaker in wisselende rollen gedaan met als enige constante de medewerker, hoewel ook die in zijn eigen groei niet stil mag blijven staan. Bestaande beloningssystemen schieten dan tekort. In de dynamiek van moderne bedrijven zijn zij veel te statisch, te tijdrovend en te kostbaar bovendien. Wie daarvan af wil, dient de grondslag van het salaris te veranderen. Niet de functie is dan nog langer de basis, maar de toegevoegde waarde van de individuele medewerker.
'Agile belonen' toont je hoe je door transparant belonen de toegevoegde waarde van je medewerkers waardeert. Rolf Baarda ontwikkelde hiervoor een model waarmee medewerkers inzicht krijgen in hun probleemoplossend vermogen en de wijze waarop zij die naar een hoger plan kunnen tillen. Het beschrijft acht rollen waarin is vastgelegd wie de moeilijkste problemen oplost, wie de minder moeilijke en wie de eenvoudigste. Zo kunnen je medewerkers zich niet alleen verder ontwikkelen, maar vergroot je ook hun betrokkenheid en motivatie. En gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten!
- Voor hrm’ers en directieleden die anders willen belonen dan de traditionele voorgeschreven systemen.
- Van de auteur van de bestsellers 'Ken- en Stuurgetallen voor Personeelsmanagement', 'Belonen in Moderne Organisaties' en 'Human Business Engineering'.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Rolf Baarda
Inhoudsopgave
betalen voor toegevoegde waarde ¬
1. Wat is agile belonen?
1.1 Goede en slechte beloningssystemen bestaan niet
1.2 Objectiviteit is een illusie
1.3 Word je van meer salaris gelukkiger?
1.4 Vaste en variabele beloning
1.5 Het rechtvaardigheidsgevoel speelt een belangrijke rol
1.6 Het atoom van Cools
1.7 De opbouw van dit boek
2. Toegevoegde waarde, een nieuwe grondslag voor belonen
2.1 De waarde van een medewerker in geld uitgedrukt
2.2 Het probleemoplossend vermogen meten
3. Prestatie bevorderende middelen
3.1 Hoe werkt variabele beloning?
3.2 Hoe ontwerp je een eff ectief bonussysteem?
3.3 De juiste balans
4. Een rechtvaardig belonings pakket ¬
4.1 De bedrijfscultuur rechtvaardigt het beloningssysteem
4.2 Apollo: de functie belonen, niet de mens
4.3 Athene: het team belonen ¬¬
4.4 Dionysus: het individu belonen
4.5 Zeus: het collectief belonen
4.6 Belonen in de toekomst
5. In welke organisaties past agile belonen?
5.1 Klantwaarde en de structuur van organisaties
5.2 Operational excellence en de Allrounder
5.3 Operational services en de Vakspecialist
5.4 Professional services en de Professional
5.5 Product leadership en de Generalist
5.6 Samenvatting
6. Transparant belonen: het proces
6.1 Moeten: een slagvaardige organisatie ontwerpen
6.2 Kunnen: positie in de leerweg
6.3 Willen: waarde toevoegen aan de organisatie
6.4 En dan is het klaar en begint het pas
Literatuurlijst
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan