Lees verder
Boudewijn Bugter (1978) is adviseur en directeur bij theRevolution. Hij ontdekte in twintig jaar advieswerk in bedrijfsleven en vooral (semi-)overheid zijn roeping: werken aan een maatschappij waarin iedereen mee kan doen. Vanuit die roeping startte hij zijn advies- en onderzoeksbureau. Met zijn collega's helpt Boudewijn publieke organisaties om anders te kijken, te denken en te werken.
Meer over Boudewijn BugterSocial Service Design
Anders kijken, denken en werken in maatschappelijke vraagstukken en publieke dienstverlening
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789089655653Samenvatting
Als professional in een publieke organisatie heb je het niet makkelijk. Aan jou de taak om te zoeken naar een nieuwe balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden. Dat gaat niet vanzelf. Steeds meer sociale vraagstukken schreeuwen om antwoord, maar je vertrouwde denk- en werkwijzen leiden niet tot oplossingen. Bovendien stellen mensen almaar hogere eisen aan dienstverlening, terwijl tegelijkertijd niet iedereen kan meekomen in de maatschappij. In deze dynamiek moet jij interventies of diensten ontwerpen die voor iedereen werken. Vandaag, morgen én overmorgen.
Dit boek helpt daarbij. Het laat zien hoe je opgaven die (te) taai leken toch kunt tackelen. Hoe je dienstverlening toekomstgericht ontwerpt, verbetert en vernieuwt. Hoe je mensen en hun leefwereld daarbij centraal zet. En hoe je tegelijkertijd werkt aan betere relaties tussen alle betrokkenen. Met een praktisch raamwerk om je aan- pak te bepalen en handvatten op basis van ratio, empathie en verbeeldingskracht: drie competenties die elke professional heeft en met dit boek (verder) kan ontwikkelen. Het boek verbindt inzichten uit verschillende vakgebieden aan de kracht van co-creatie en de magie van verbeelding.
• Innoveer vanuit echt begrip van mensen en hun leefwereld.
• Leer hoe je de (denk)kracht van de juiste betrokkenen benut en stimuleert.
• Met handige tips en concrete handvatten om meteen aan de slag te gaan.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Boudewijn Bugter
Inhoudsopgave
Innoveren op het snijvlak van maatschappelijke vraagstukken en publieke dienstverlening 10
Deel 1 | Why, how, what en who van social service design 24
1 Waarom publieke professionals anders moeten kijken, denken en werken 28
2 #HoeDan: social service design in de praktijk 44
3 De skills van de social service designer: wat je moet kennen, kunnen en combineren 68
4 #WieDan: rollen en verantwoordelijkheden in een social service design-traject 96
Deel 2 | Ratio: het vraagstuk en het systeem waarin dat leeft doorgronden 106
5 Afbakenen: de publieke waarde(n), het domein, en de schaal bepalen 110
6 Belanghebbenden betrekken: de juiste partijen voor de juiste rol uitnodigen 128
7 Reconstrueren en deconstrueren: (de geschiedenis van) het vraagstuk en de context begrijpen 146
8 Systeemdenken: het verhaal van het systeem en de verandering vertellen 152
9 Toekomstverkennen en scenariodenken: een nieuw perspectief formuleren en de route uitstippelen 166
10 Portfoliodenken en programmatisch werken: structuur en samenhang brengen 176
11 Experimenteren, integreren, verspreiden en opschalen: publieke waarde realiseren 192
12 Evidence-based werken: data als vertrekpunt of evaluatie van keuzes 210
Deel 3 | Empathie: verschillende mensen en hun perspectief echt begrijpen 220
13 Leefwereld en levensgebeurtenissen: begrijpen hoe iemands leven eruitziet 224
14 Behoeften, gedrag en ervaring: begrijpen hoe gebeurtenissen doorwerken in wat iemand nodig heeft, beleeft of doet 230
15 Oordeelsvorming: begrijpen hoe iemand een situatie of gebeurtenis interpreteert 238
16 Mentale modellen: begrijpen hoe iemand naar de wereld kijkt – en waarom 246
17 Identiteit en cultuur: begrijpen wie iemand is en wat iemand vormt 254
18 Een blik in de spiegel: empathie begint met begrijpen hoe je zelf in elkaar zit 262
19 Bewust de ‘empathy wall’ slechten: praktische handreikingen 270
Deel 4 | Verbeeldingskracht: nieuwe richtingen zoeken voor de toekomst 290
20 Abductie: de logica van verbeeldingskracht 294
21 (Re)framing: het startpunt en de toetssteen van verbeeldingskracht 302
22 Creativiteit: de motor van verbeeldingskracht 310
23 Collectiviteit: de dynamiek van verbeeldingskracht 326
24 Kijken, voelen en emergentie: de magie van verbeeldingskracht 336
25 Closing the loop: verandering, inzichten en oplossingen ‘verhaalbaar’ maken 346
Tot slot 360
Mille grazie 362
Over de auteur 365
Verantwoording en geraadpleegde literatuur 366
Appendix 380
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan