Dr Rombout van den Nieuwenhof MBA werkt (inter-)nationaal als docent, coach, trainer en organisatieadviseur.
Meer over Rombout van den NieuwenhofDe taal van verandering
veranderen in dialoog
Paperback Nederlands 2013 2e druk 9789090270661Samenvatting
Maar weinig veranderingsprocessen in organisaties verlopen succesvol. En áls een aanpak op één plaats tot succes heeft geleid, wil dat nog niet zeggen dat deze in een andere situatie ook effectief zal zijn. 'Veranderingen vinden plaats in een specifieke context, en moeten dus ook contextspecifiek worden benaderd' aldus Rombout van den Nieuwenhof in De Taal van Verandering. Veel veranderingen zijn tegenwoordig dynamische en complexe processen.
De auteur pleit ervoor veranderingen niet te reduceren tot eenvoudige tools en simpele modellen. Daar ligt de belangrijkste oorzaak voor falen. In 'De taal van Verandering' laat hij zien hoe juist verschillende perspectieven (verschillende 'talen') kunnen bijdragen aan het vormgeven van succesvolle veranderingen.
Door in een dialoog over veranderprocessen 'productieve spanning' te introduceren, kunnen verschillen leiden tot rijkere aanpakken van complexe verandervraagstukken. Succesvol veranderen in essentie dus een dialogisch proces van gemeenschappelijke betekenisgeving. Centraal staat de ontwikkeling van phronèsis: praktische wijsheid voor het concrete geval.
'De Taal van Verandering' omvat een uitgebreide beschrijving van organisatiekundige, veranderkundige en filosofische opvattingen en vat deze samen in praktische aanpak van dynamische en complexe ('taaie') verandervraagstukken door dialoog.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan