Lees verder
Erik Reijnders is zelfstandig communicatie- en organisatieadviseur te Zeist. Hij houdt zich bezig met het professionaliseren van communicatiespecialisten en het interactiever maken van veranderingen in organisaties. Hij schreef verschillende boeken en artikelen over interne communicatie en veranderingen.
Meer over Erik ReijndersMaak van de lijn een punt
Sterker staan in leiderschapscommunicatie
Gebonden Nederlands 2019 9789090316185Samenvatting
Als leidinggevende vervul je een sleutelpositie in jouw organisatie. Je hebt zowel zicht op de vele veranderingen, terwijl je ook de dagelijkse werkpraktijk goed kent. Je moet de boel aan de gang houden, leiding geven én die veranderingen succesvol invoeren. Communiceren doe je als vanzelfsprekend. Elke dag opnieuw.
Maar af en toe bemerk je ongemak en stel je jezelf vragen als bijvoorbeeld:
- Hoe maak ik mijn teamleden meer medeverantwoordelijk?
- Hoe ‘verkoop’ ik een onderwerp aan mijn team waar ik zelf niet achter sta?
- Hoe ga ik om met de vele vragen, waarop ik zelf ook geen antwoord heb?
- Hoe organiseer ik het overleg in mijn team?
Herkenbare vragen. Hoe ga je dat aanpakken? Je doet je best, maar je doet maar wat… op goed geluk.
Dat kan anders, beter!
Dit boek is voor leidinggevenden die willen excelleren in communiceren: als jij beter communiceert, leidt dat tot betere prestaties van jouw team en daarmee van je organisatie.
Hoe verbeter je die communicatie?
In Deel I lees je over de belangrijkste aspecten van de communicatie in organisaties. Nuttige achtergrond om beter te begrijpen ‘hoe het eigenlijk werkt’.
In Deel II staat de praktijk van communicatief leiderschap centraal. De handreikingen geven jou als leidinggevende praktische steun en inspiratie bij zeven lastige communicatievraagstukken. Direct toepasbaar.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Erik Reijnders
Inhoudsopgave
Deel 1: Begrijpen hoe het werkt en kijken naar jezelf
1. Communicatie: wat is daar nou lastig aan?
1.1 Wat levert aandacht voor communicatie op?
1.2 Waarom dat oude communicatiemodel niet werkt
1.3 Waarom de cascade niet werkt…
1.4 De illusie van maakbaarheid van communicatie
1.5 Spannende communicatiemomenten
2. Hoe werkt communicatie écht?
2.1 Wat gebeurt er eigenlijk?
2.2 Gesprekjes en opinieleiders: naar een meer van eilandjes
2.3 On Stage en Off Stage-gesprekken
2.4 De arena van beïnvloeding: het gedoe om het gelijk
3. De teamleider: aan de slag met leiderschapscommunicatie
3.1 Specifieke communicatieverantwoordelijkheden
3.2 De teamleider als bevoorrechte ontvanger
3.3 Leiderschapscommunicatie: de Schijf van Vijf Plus
3.4 Drie voorbeelden
3.5 Hoe begin ik?
4. Communicatie bij ingrijpende veranderingen
4.1 Veranderwaarden
4.2 Regelmatig (laten) Bijpraten
4.3 Doorpraten met je team
4.4 Terugpraten en dóór!
5. Persoonlijk leiderschap in communicatie
5.1 Hoe kom ik over: zelfkennis verkrijgen
5.2 Communicatief gedrag als leidinggevende
5.3 Communicatiestijlen
5.4 De teamleider als ‘mede-medewerker’
5.5 De communicatieve relatie met jouw leidinggevende
Deel 2 Taaie vragen die knagen
I. Hoe organiseer ik het overleg in mijn team?
II. Hoe maak ik mijn team medeverantwoordelijk?
III. Hoe communiceer ik een boodschap waar ik zelf niet achter sta?
IV. Hoe vertaal ik abstracte onderwerpen naar mijn teamleden?
V. Hoe ga ik om met onrust in mijn team?
VI. Hoe ga ik om met vragen van medewerkers waarop ik nog geen antwoord heb?
VII. Hoe geef ik een succesvolle presentatie?
Voor wie verder wil lezen
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan