Kun je eigenaar zijn van data?
en zes andere vragen over data en het recht
Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789090338552Samenvatting
Hoe belangrijk is data voor jouw organisatie?
Grote kans dat het antwoord “belangrijk” is. Data bepaalt tegenwoordig de waarde van veel organisaties. Maar ben je wel eigenaar van de data? Hoe zit dat, juridisch gezien?
In dit boek worden zeven kernvragen over data en het recht uitgebreid behandeld en beantwoord:
1. Kun je eigenaar zijn van data?
2. Wat kun je doen als jouw data ongevraagd door anderen wordt gebruikt? Heb je dan iets aan de Databankenwet?
3. Beschermt de Wet bescherming bedrijfsgeheimen jouw data?
4. Wat moet je met de Algemene Verordening Gegevensbescherming als de data uit persoonsgegevens bestaat?
5. Wat zijn de juridische kanten van big data?
6. Welke risico’s zijn er als je jouw data in de cloud zet?
7. Welke afspraken moet je maken met partijen die jouw data gaan gebruiken?
In dit boek vind je naast antwoorden ook verhelderende cases en praktische tips, die je een goed beeld geven van wat het recht zegt over onderwerpen als het beschermen en in licentie geven van data en het naleven van de privacyregels.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Wat is data? 12
Vraag 1: Kun je eigenaar zijn van data? 14
Case ROBOTZ 15
Vraag 2: Wat heb je aan een databankrecht? 28
Case Meteorologisch instituut 29
Vraag 3: (Hoe) beschermt de Wet bescherming bedrijfsgeheimen data? 48
Case klein oliebedrijf 49
Vraag 4: Wat als de data persoonsgegevens zijn? 68
Case Greatstuffnl (1) 69
Vraag 5: Wat zijn de juridische aspecten van big data? 102
Case Creatstuffnl (2) 103
Vraag 6: Wat als mijn data in de cloud staat? 128
Case Zo Werkt Dat 129
Vraag 7: Welke afspraken moet ik maken als ik mijn data aan anderen geef? 152
Afsluiting 160
Dankwoord 163
Citaten en verwijzingen 165
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan