Managementboek.nl gebruikt cookies.

De onsterfelijke onderneming

Nederlandstalig | Paperback
(1)
Verkooppositie: #411
Onze prijs: € 29,99
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Ook verkrijgbaar als

Samenvatting

Met persoonlijke getuigenissen van Jef Colruyt, Michel Moortgat, Jeroen van Eeghen en Christian Van Thillo

Het levenswerk van de merkenstrateeg van de Lage Landen

De levensduur van ondernemingen wordt steeds korter. Velen zullen de komende jaren verdwijnen, slechts enkelen zullen succesvol overleven. Wat maakt een onderneming onsterfelijk in deze disruptieve tijden?

Een onsterfelijke...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Introductie 7
Een beknopte geschiedenis van Apple 12
Hoe lees je dit boek? 19

Het AGIL-paradigma 21

A: Aanpassen 41
1 De slimme volger 44
2 De klant eerst 60
CASE - De Persgroep 80

G: doel bereiken 93
3 De rechte lijn 96
4 Alomtegenwoordig 110
CASE - Duvel Moortgat 126

I: Integreren 137
5 De boel bij elkaar houden 140
6 Wij tegen zij 160
CASE - Van Eeghen & Co 174

L - Langetermijnconsistentie bewaken 185
7 Het DNA van de onderneming 188
8 De verborgen kracht van cultuur 210
CASE - Colruyt 230

Voortschrijdend evenwicht 239

Tot slot 252
Eindnoten 255

Specificaties

EAN:9789401455930
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 240 blz.
Uitgever:LannooCampus
Druk:1e druk, 2019

Over Fons van Dyck

Fons Van Dyck staat aan het hoofd van think.BBDO - onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO in Brussel - en adviseert merken en organisaties op vlak van imago- en communicatiestrategie. Wekelijks schrijft hij een column in De Standaard over trends in de maatschappij. Hij studeerde politieke en sociale wetenschappen (KU Leuven) en marketing management. Hij is tevens gastdocent merk- en communicatiestrategie aan de Vrije Universiteit Brussel.

Recensies (3)

Recensie door Jacques Koster 

Een van mijn eerste gedachten toen ik het boek De onsterfelijke onderneming in handen kreeg: hoezo, overleven in disruptieve tijden? Weer dat modewoord ‘disruptief'. Maar de namen van de CEO's onder die titel, waaronder Colruyt maken me nieuwsgierig.

Al in de eerste pagina's komt naar voren dat De onsterfelijke onderneming een zeer doorwrocht, onderbouwd en lezenswaardig stuk...

Lees verder >
Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Tijdens een internationale uitstap midden jaren 90 lokale fusie van 2 mediabureaus gedaan. Ging in ’99 (weer) voor inhoud en startte Opmaat media consultancy: vooral in fmcg met merken als Peijnenburg, Old Amsterdam, Aviko, HAK, Osborne e.d. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model voor optimalisaties in marketing, bij genoemde merken geïmplementeerd. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen. En fietser: voor ontspanning, maar regelmatig net zo fanatiek als in zijn vak.

Recensie door Eric van Arendonk RM 

Overleven in disruptieve tijden luidt de ondertitel De onsterfelijke onderneming. De auteur neemt de geschiedenis van Apple om te omschrijven hoe je dat doet. Apples successen en mislukkingen lopen dan ook als een rode draad door het boek.

Het model dat de auteur gebruikt om te bekijken wat helpt te overleven is het AGIL Paradigma. Voor mij is het nieuw maar het bestaat al tientallen jaren en...

Lees verder >
Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers en doceert Marketing bij SRM.

Recensie door Marc Buelens 

Eindelijk nog eens een stevig managementboek. Geen poppsychologie, geen verheerlijking van weer een nieuwe tak aan de technologieboom, geen blinde lofzang op disruptieve businessmodellen.

De onsterfelijke onderneming is een boek over een in verdrukking geraakte discipline, management. Anno 2019 zo’n avontuur tot een goed einde brengen is een krachttoer die alle lof verdient.

Fons van Dyck wil in ‘De onsterfelijke onderneming’ een wetenschappelijk gefundeerde survivalkit voor bedrijven in onzekere tijden brengen. Zijn onsterfelijke bedrijven treden daarmee in de voetsporen van excellente bedrijven, grootse winnaars, of ‘zomerspelers’. Kan je in die klassiekers eenvoudigweg ‘groots’ vervangen door ‘onsterfelijk’? Helemaal niet. Zoals ik mijn boek Bye bye management tot ten treure toe heb herhaald: dat soort boeken zijn successupporters, glory hunters, met op kop het intellectueel oneerlijke maar oh zo goed geschreven Good to great van Jim Collins. Eerst succes zien en dan post factum leuke naampjes voor dat succes bedenken. Gewapend met de nodige ad hoc concepten – mijn lieveling is het nooit gedefinieerde ‘dynamic capabilities’ – zijn die supervage neologismen gewoon een ander woord voor succes. Zo leer je dan dat succesvolle bedrijven vooral… succesvol zijn.

Van Dyck kent die valkuil, gebruikt nochtans Apple als hét voorbeeld van ‘eeuwig’ bedrijf, maar is evenzeer geboeid door de nederlagen, waar het goed fout liep en weet vooral dat nederlagen rijker zijn aan relevante informatie dan overwinningen. Die laatste moet je vooral vieren.

De grootste krachttoer van Van Dyck is dat hij a priori een sterk theoretisch kader heeft gekozen, namelijk het stokoude AGIL paradigma van Talcott Parsons (1956!). Als je dan toch de heel lange termijn bestudeert op zoek naar onsterfelijke organisaties, dan ben je wel zeer consequent door voor de studie van ‘overleven in disruptieve tijden’ een model te hanteren dat zestig jaar oud is, toen de meeste lezers van zijn boek niet eens geboren waren. Helaas, dus geen blauwe of rode oceanen, geen olifanten, virtuele breinhelften, ying-yang cirkels, (melk)koeien, zelfs geen ‘Magenta’ of ‘Cyane’ organisaties (kleurtjes doen het altijd goed, ook bij CEO’s), maar een grondige studie van de kenmerken van de ‘blijvers’ aan de hand van Aanpassing, Goal Attainment, Integratie en Latente patronen.

Gewapend met zijn academische discipline gaat Van Dyck, met grondige kennis van de relevante literatuur, zijn voorbeelden, inzonderheid Apple dus, te lijf. En passant sneuvelen acht mythes en dat zijn geen stromannen, geen flauwe spookprincipes die een ervaren manager toch niet onderschrijft. Hij maakt brandhout van het belang van fanatieke medewerkers en klanten, hij bestrijdt (daar is hij wel niet zo origineel) de cult van het marktaandeel, hij ontkracht zowat alle mythes over Apple, en hij scoort bij mij het hoogst als hij de misleidende verhalen over ontwrichtende bedrijven op een hoopje speelt, ‘en passant’ even gezaghebbend lacht met het ‘first mover effect’ (je bent veel beter een slimme volger) en zelfs discrete vraagtekens plaatst bij de meest recente ‘Heilige Graal’, die van de onafwendbaarheid van een digitale strategie.

Denk vooral niet dat het boek alleen de ‘via negativa’ bewandelt. In elk der acht hoofdstukken krijg je de zo gegeerde lijstje ‘te doen’. Sommige van die adviezen zijn (uiteraard) vrij gewoon, maar andere zullen van de bedrijfsleider toch wel de wenkbrauwen doen fronsen of minstens frisse moed vergen.

Ik heb beroepshalve in mijn loopbaan zo’n driehonderd managementboeken ‘mogen’ lezen. Een parelduiker vreest de modder niet. Af en toe, zoals bij Charles Handy of John Kay, zag ik van ver de parel blinken. Dit boek toont de solide argumentatie van een expert, de heldere pen van een didacticus, en de relevantie van de door de wol geverfde consulent. De onsterfelijke onderneming is voor mij de troost van de parelvisser, die helaas al te veel lege schelpen heeft gezien.

Prof. dr. Marc Buelens doceerde management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Business School. Daarnaast is hij is partner van de Vlerick Business School en schrijft hij wekelijks een column bij 'Trends'. Zijn vakgebied is organisatiekunde en managementgedrag.

Marc Buelens doceert management aan de universiteit Gent en de Vlerick Leuven Gent Management School. Hij schreef onder meer het boek 'Managementprofeten'.