Managementboek.nl gebruikt cookies.

Stakeholdering

Nederlandstalig | Paperback
Verkooppositie: #549
Onze prijs: € 29,99
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Samenvatting

- Hoe ga je om met machtige stakeholders?
- Hoe krijg je inzicht en voeling met hun territorium?
- Hoe creëer je sterkere partnerschappen?

Elke stakeholder heeft zijn eigen doelstellingen, belangen en gevoeligheden. Die op een lijn krijgen met je eigen agenda is niet vanzelfsprekend.

Het verschil tussen falen en slagen hangt grotendeels af van je diplomatieke vaardigheden. Met respect...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

In een notendop 9

1: Navigeren tussen territoria 11
1. Diplomatieke vaardigheden zijn een noodzaak 13
2. Territoriumdrang is universeel 16
3. Territoria zijn er in soorten 20
4. Territoriumgedrag is er om goede redenen 28
5. Ook territoriumgedrag is er in soorten 37
6. Uitbouwen van een gemeenschappelijk territorium is de sleutel voor duurzame samenwerking 48

2: Hoed je voor guerrillatechnieken die je territorium inperken 59
1. Definiëren 65
2. Geven om te krijgen 69
3. Blitzkrieg en infiltratie 73
4. Spot 80

3: Stakeholder mapping: breng het landschap in kaart 89

4: Investeer in het creëren van gemeenschappelijke territoria en partnerschappen 109
1. Invloed op de werkplek 111
2. Het territorium van je stakeholders begrijpen 115
3. Inzoomen: vaardigheden om inzicht en voeling te krijgen met het territorium van je stakeholders 130
4. Partnerschap: het delen van territorium 138
5. De motor van partnerschap is wederkerigheid 144

5: Partnerschap met stakeholders onder de microscoop 147
1. Vertrouwen is de basis 149
2. Vriendelijkheid is een plus 152
3. ‘Vleierij brengt je overal’ 157
4. Ons vindt ons aardig, maar het liefst van al zien we onszelf 162

6: Macht: een moeilijk te bezeilen territorium 181
1. Macht is een oerelement 183
2. Macht brengt het slechtste naar boven 186
3. Macht brengt ook het beste naar boven 195
4. Machteloosheid verlamt 206
5. Je eigen kracht kun je altijd versterken 211
6. Streetsmarts: hoe ga je om met stakeholders die macht hebben? 216

7: When the going gets tough. Een gereedschapskist om gezamenlijke territoria te creëren of te herstellen 221
1. Een oriëntatie 223
2. Preventief onderhoud van samenwerkingsrelaties 225
3. Bemiddelen bij territoriumconflicten 230
4. Overbruggen van de waardenkloof 237

De volgende stap 241
Dankwoord 244
Eindnoten 246

Specificaties

EAN:9789401455978
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 240 blz.
Uitgever:LannooCampus
Druk:1e druk, 2019

Over Jan van der Vurst

Dr. Jan Van der Vurst studeerde sociale pedagogiek aan de Katholieke Universiteit van Leuven en promoveerde aan de Universiteit van Utrecht. Zijn specialismen zijn leiderschap en invloed. Hij geeft leiding aan training- en consultingbureau Kenaz. Hij traint wereldwijd managers en begeleidt samenwerkingsprocessen bij diverse grote bedrijven waaronder BASF, Tata Steel, Dell, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Johnson Controls, BNP Paribas en GDF Suez.