Managementboek.nl gebruikt cookies.

Zinvol digitaliseren

Nederlandstalig | Paperback
Verkooppositie: #4129
Onze prijs: € 29,99
Vandaag voor 23:00 uur besteld,
morgen in huis.

Ook verkrijgbaar als

Samenvatting

Stap-voor-stap starten met digitale transformatie in jouw bedrijf

- Hoe begrijp je je digitale klanten?
- Hoe ontwikkel je een digitale strategie, vanaf nul en zonder voorkennis?
- Welke Technologieën zijn er en hoe gebruik je ze?

Machines zijn hyperefficiënt geworden en de digitalisering is overal. Hoe je eigen organisatie of bedrijf moet reageren op die ingrijpende snelle veranderingen...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

VOORWOORD door Jurgen Ingels 7

Hoofdstuk 1: Zonder digitaliseren lukt het niet meer 9
Drempels vallen weg 12
Traditionele bedrijven worden wakker 13
Versterk je door zinvol te digitaliseren 14

Hoofdstuk 2: naar een digitale strategie 17
Klanten 2.0 19
Maar wat wil mijn klant 2.0 nu eigenlijk? 27
Waar wil de klant voor betalen? 32
Andere evoluties in de markt 40
Casestudy: Materialise 46

Hoofdstuk 3: de impact van digitaliseren op jouw omgeving 49
Trede 1: digitaal management is de hevigste verdediger van de transformatie 53
Trede 2: digitale productie: nieuwe productietechnologieën makenje het leven makkelijker 61
Trede 3: digitale producten en diensten leveren een grotere toegevoegde waarde 67
Trede 4: 'verdienste' producten – betaal al naargelang je verbruik 74
Trede 5: substitutie van producten – niets duurt voor altijd 77
Trede 6: nieuwe productdomeinen – word de nieuwe Facebook 81
Casestudy: stad Antwerpen & digitale parkeerverbodsborden 86

Hoofdstuk 4: is je organisatie wel klaar om te digitaliseren? 93
Maak je organisatie wendbaar, om snel te reageren op digitale trends 95
Maak je organisatie efficiënt door je processen onder controle te hebben 102
Ken je huidige (systeem)omgeving, om ze te kunnen verbeteren 105
Data: het fundament waarop je verder bouwt 108
Conclusie 114
Casestudy: NxtPort 115

Hoofdstuk 5: waar ga je beginnen? 119
Kruipen alvorens te stappen: de eerste stappen naar verbetering 121
Rechtstaan en rondkijken: wat moet er in een project zitten? 122
De eerste stapjes: projecten identificeren en prioritiseren 131

Hoofdstuk 6: transformeren! 135
Digitaliseren staat vooraan in de prioriteiten 137
Samenstellen van het projectteam 138
‘Make or buy’? 140
Technologieselectie 141
Wendbaarheid in de uitvoering 146

Hoofdstuk 7: klaar! … en nu? 153
De nazorg, en het volgende project… 155

Hoofdstuk 8: sta even stil bij de snelle vooruitgang die je boekt 159
Mag iedereen weten wie jij bent? 163
Wat is nog echt? 165
Laat je een computer over je lot beslissen? 167
Zijn we binnenkort allemaal werkloos? 169
Transparantie als oplossing? 171
Go digital, go green! 174
Word jij de ‘CQO’? 177

Tot slot 180
Eindnoten 184

Specificaties

EAN:9789401456043
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 184 blz.
Uitgever:LannooCampus
Druk:1e druk, 2018

Over Peter Snoeckx

Peter Snoeckx werkt al meer dan 20 jaar op de grens tussen het verbeteren van bedrijfsprocessen en de invoering van deze processen in IT-systemen.

Recensies (2)

Recensie door Sanne Tolboom 

In zijn boek Zinvol Digitaliseren: Wat disruptie en andere dure woorden voor jouw organisatie betekenen laat Peter Snoeckx ondernemers en managers nadenken over de plek van hun bedrijf en product in een steeds verder gedigitaliseerde wereld.

Ik las dit boek uit interesse voor automatisering bij micro-ondernemingen en solopreneurs. Dit boek kan hen waardevolle inzichten geven, maar de doelgroep van het boek is duidelijk de iets grotere mkb-ondernemer. Er is bijvoorbeeld aandacht voor verandermanagement, en het samenstellen van projectteams. Het boek geeft een introductie in de digitale wereld. Het is daarmee minder geschikt voor managers van grotere bedrijven. Zij zullen al verder zijn en meer specialistische kennis in huis hebben.

Boeken over digitalisering zijn vaak heel technisch en daardoor slecht te volgen voorniet-ingewijden. Of ze zijn juist oppervlakkig en overenthousiast of hyperig. Peter Snoeckx weet duidelijk waar hij het over heeft, maar veronderstelt geen voorkennis. Hij benoemt de urgentie en beschrijft de voordelen van digitalisering, maar schrijft heel pragmatisch over de toepassingsmogelijkheden in ‘gewone’ bedrijven.

In de eerste hoofdstukken is veel aandacht voor de onderliggende trends en de gevolgen van nieuwe ontwikkelingen voor de markt. Hoe zijn de verwachtingen van klanten veranderd? Wat zijn hygiëne-factoren geworden? Waar wil de klant nog voor betalen?

Vervolgens helpt hij vast te stellen welke veranderingen in de eigen organisatie nodig zijn om relevant te blijven in een digitale wereld. De gebruikte cases en voorbeelden inspireren, en helpen om toepassingen in de eigen branche en onderneming te zien.

Het grootste deel van het boek is gewijd aan de aanpak van een digitaliseringsproject. De wat moet jij doen?-kaders begeleiden de lezer in dit proces. Daarbij gebruikt Snoeckx veel werkvormen en veranderprincipes uit Agile en Lean. Maar ook een eigen 6-treden systeem, waarin hij verschillende niveaus van digitalisering definieert.

Er is aandacht voor de benodigde randvoorwaarden voor succes. Ook krijgt de lezer handreikingen over waar op te letten. Daarmee wordt de beginnende digitaliseerder in staat gesteld de verschillende technologische oplossingen op waarde te schatten, en bijvoorbeeld vanuit een meer solide basis in gesprek te gaan met leveranciers.

Ten slotte, wordt in het laatste hoofdstuk stilgestaan bij de risico’s van digitalisering, zoals databeveiliging, privacy en andere ethische kwesties.

Het boek helpt ondernemers om te komen tot een digitale strategie en tot implementatie daarvan. Daarnaast worden de werking en toepassing van verschillende technologieën zoals bots en blockchain uitgelegd. Vooral het extra hoofdstuk dat te downloaden is, is heel verhelderend voor wie nog niet helemaal ingelezen is in alle digitale mogelijkheden.

Al met al is Zinvol digitaliseren zeer toegankelijk, zonder oppervlakkig te zijn. Peter Snoeckx vertelt enthousiast over technologieën en digitale trends én pragmatisch over toepassing en aanpak. Het is een aanrader voor managers en ondernemers die het gevoel hebben dat zij ‘iets’ met digitalisering moeten, maar niet goed weten waar te beginnen.

Sanne Tolboom is virtual assistant en efficiency coach. Zij helpt dienstverlenende ondernemers hun bedrijf te laten groeien, zonder dat zij nóg harder moeten werken.

Sanne Tolboom is virtual assistant en efficiency coach. Zij helpt dienstverlenende ondernemers hun bedrijf te laten groeien, zonder dat zij nóg harder moeten werken.

Recensie door Thomas Cech 

Zinvol digitaliseren van Peter Snoeckx gaat praktisch in op het digitaliseren van organisaties. Het boek biedt handvatten om met digitaliseren aan de slag te gaan en biedt veel inspiratie.

Zaken als: Welke digitale mogelijkheden zijn er allemaal? Wat komt en ondernemer tegen wanneer hij de weg inslaat van digitalisering? Hoe start de verkenning van digitaliseringsmogelijkheden? In deze tijden een relevant onderwerp, want er valt nog veel te winnen voor MKB organisaties, aldus de auteur.

Het boek bestaat uit acht hoofdstukken die opbouwen van: de urgentie van het digitaliseren, naar een digitale strategie ontwikkelen, naar een fasenmodel en implementatie. Het sluit af met de onvoorziene uitdagingen van het digitaliseren. Denk hierbij aan juridische en ethische vraagstukken die op het gebied van Artificial Intelligence spelen.

Het boek is duidelijk geschreven voor ondernemers. Een manager die opzoek is naar een wetenschappelijk model op basis waarvan hij of zij een digitalisering kan uitrollen, zal minder aan zijn trekken komen. Ondernemers die beseffen dat ze met digitalisering aan de slag moeten, maar nauwelijks een idee hebben hoe te beginnen, hebben hiermee een perfect boek in handen. Het biedt een theoretische betoog. Het ondersteunt met veel praktische cases, voorbeelden, trends, oefeningen en opdrachten om de ondernemer te helpen. Opvallend interessante insteek is dat de auteur schetst dat succesvolle bedrijven in staat zijn tijd te reduceren. Vanuit die insteek had ik graag meer teruggelezen in de rest van het boek. Het had kunnen dienen als centrale kapstok.

In het eerste hoofdstuk Maakt de auteur de urgentie van digitalisering duidelijk. Hij haalt bekende voorbeelden als Tesla en Uber aan ,maar ook originele casuïstiek. Hij stelt dat de techniek in principe voor iedereen voorhanden is. Traditionele bedrijven maken er te weinig gebruik van. Digitale transformatie is de manier om te overleven voor MKB. Het boek draagt daar op pragmatische wijze aan bij.

Het tweede hoofdstuk over strategie beschrijft hoe de klanten inmiddels andere eisen hebben gekregen. Hoe denk je hierover na? Het hoofdstuk blijft hangen in het ‘wat’. Er wordt een origineel verband gelegd tussen het ontwikkelen van persona’s, de bekende Long Tail en een soort lean productontwikkeling en productaanbod.

In hoofdstuk drie bespreekt Snoeckx een model van digitalisering in zes fases. De boodschap is dat een organisatie het stap voor stap moet aanpakken. Hierdoor blijft de organisatie wendbaar. De digitale transitie heeft dan grotere kans van slagen. De zes fases zijn achtereenvolgens: digitaal management, digitale productie, gedigitaliseerde producten en diensten, ‘ver-dienste’ producten, substitutie en nieuwe domeinen. Sommige fases mogen concreter worden toegelicht over hoe dat te realiseren en implementeren? Ik mis toelichting bij de overgang van de ene naar de andere fase; hoe realiseert de ondernemer dat? Een kans voor een vervolgboek wellicht? Elke fase wordt onderbouwd met trends en praktijkvoorbeelden wat voor veel inspiratie zorgt.

De overige hoofdstukken behandelen de transformatie van de organisatie qua structuur, processen en aansturing. Hierin bespreekt Snoeckx de verschillende vormen van wendbare organisaties. Methodes zoals Scrum plaats hij in perspectief van digitalisering. Ik had graag een link gezien naar de zes fases uit hoofdstuk drie. Hoe pas je de structuur, processen en aansturing daarop toe? Het boek sluit terecht af met juridische en ethische kwesties.

Samenvattend biedt Zinvol digitaliseren veel inspiratie over digitale mogelijkheden. Voor managers van grote organisaties die hun vakliteratuur bijhouden verwacht ik niet dat ze veel nieuws lezen. Voor ondernemers die nog (te) weinig stil hebben gestaan bij digitalisering is het echter een ideaal boek met veel cases en trends. De hoofdstukken worden ondersteund met praktische vragen Het dwingt je om na te denken en aan de slag te gaan met digitalisering. Het sterke van het boek is dat het duidelijk maakt dat digitalisering niet een groot eng ongrijpbaar monster hoeft te zijn, maar dat je ook al klein kan beginnen. De eerste stappen zijn om erover na te denken en om je heen te kijken naar wat er gebeurt. Kortom: een aanrader voor MKB ondernemers die nog niet weten wat ze kunnen en moeten met de digitale mogelijkheden van nu.

Thomas Cech is Commercieel Manager, Expert in Marketing en Sales, Business Development, Account Management en General Management.

Thomas Cech is Commercieel Manager, Expert in Marketing en Sales, Business Development, Account Management en General Management.