Philippe werkt graag op het kruispunt tussen mens, organisatie en maatschappij en noemt zich daarom een Ervaren Gids voor Organisatie Vernieuwing.
Ervaren omdat hij dit werk al meer dan 20 jaar doet met passie. Vaak schouder aan schouder met een collega.
Gids omdat hij graag meebeweegt met de uitdagingen van de organisaties die hij begeleidt en dus niet vanuit pasklare antwoorden of oplossingen.
Meer over Philippe BailleurArchitect van je organisatie
Breng het beste in mensen naar boven
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789401474795Samenvatting
In tijden van schaarser wordende middelen, stijgende loonkost, toenemende werkdruk en groeiende complexiteit hebben we er alle belang bij om organisaties zo goed mogelijk te ontwerpen. Veel organisaties zijn immers op zoek naar andere manieren om het werk in te richten of opnieuw ziel te geven.
Dit boek reikt handvatten aan om klein te beginnen en zo stap voor stap grip te krijgen op het grotere geheel van de organisatie. Het verschil zit niet in een mysterieus ingrediënt maar in het gestaag bouwen aan je organisatie, volgens een aantal principes.
Architect van je organisatie leert je kijken naar organisaties als Levende Systemen. Mensen staan immers centraal, geen producten of machines. Bovendien leert het boek je hoe je, als architect van je organisatie, een 'huis' kunt bouwen voor zo'n Levend Systeem. Een huis dat afgestemd is op wat mensen nodig hebben om het beste van zichzelf te kunnen geven.
Onderbouwd met tal van voorbeelden en best practices uit de jarenlange ervaring van de auteur.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Effect, effect, effect … 11
Andere tijden, andere organisaties 12
Sociaal innoveren: via een diepe naar een blauwe oceaan 15
Je coacht geen machines, maar Levende Systemen 17
De coach die geen vis geeft, maar leert vissen 20
Een veelzeggende case als leidraad: Zorgorganisatie wil verder professionaliseren 26
Hoofdstuk 1: Verder kijken dan het oppervlakkige ‘probleem’ 33
1.1. In de Tragel Zorg-case: Gaat het enkel over de begeleiders? 35
1.2. Principe 1: Kijk verder en breder dan de eerste symptomen 36
1.3. Drie toepassingen van Principe 1: Het is overal nuttig 47
Hoofdstuk 2: Invloed komt van alle kanten 57
2.1. In de Tragel Zorg-case: Lang niet alleen de trekkers raken betrokken 59
2.2. Principe 2: Hou rekening met alle spelers op het veld 62
2.3. Toepassingen in uiteenlopende organisaties 77
Hoofdstuk 3: De sleutel naar bezieling vinden 87
3.1. In de Tragel Zorg-case: Inspelen op de eerste signalen 89
3.2. Principe 3: Mensen zijn bronnen (sources) geen middelen (ressources) 98
3.3. Toepassingen: Wat als mensen niet gealigneerd raken? 115
3.4. Wat levert Principe 3 op in de Tragel Zorg-case? 120
Hoofdstuk 4: De onderliggende dynamiek is de bedding voor de ontwikkeling van de organisatie 125
4.1. Principe 4: Kijken naar de relationele bedrading 130
4.2. Toepassingen: de juiste draden raken 144
4.3. De relationele bedrading bij Tragel Zorg 149
Hoofdstuk 5: Word architect en ontwerp om te coachen 151
5.1. Denk als een designer 153
5.2. Een prototype start met Ontwerp Hypotheses, ook bij Tragel Zorg 156
5.3. Cruciale knowhow om te bouwen aan je organisatie 173
5.4. Hoe een individu zich afstemt op een Levend Systeem 183
5.5. Een case waar een onderdeel niet kon groeien in het grotere geheel 196
Tot slot: De 5 principes kunnen heel verrassend werken 201
Boekenlijst ter verdere verdieping 209
Over auteur en tekenaar 214
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan