Lees verder
Korneel Warlop is Corporate Communications Director Europe, Middle-East & Africa bij Barry Callebaut Group, ’s werelds toonaangevende fabrikant van hoogwaardige chocolade- en cacaoproducten. Korneel is ook Board Member van communication community C². Hij is de auteur van Het communicatie DNA.
Meer over Korneel WarlopHet communicatie DNA
Tips & tricks voor de communicators van vandaag en morgen
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789401475105Samenvatting
De meerwaarde van goede communicatie
- WAT IS DE MEERWAARDE VAN GOEDE COMMUNICATIE?
- WAT MAAKT DE JOB VAN CORPORATE COMMUNICATIEPROFESSIONALS ZO COMPLEX?
- HOE KUN JE ZELF EEN GOEDE COMMUNICATIEPROFESSIONAL WORDEN?
'Werken in corporate communicatie is een topjob, maar het is niet voor iedereen. Het is heel intens. 24/7 en 360°. Je moet een beetje masochist zijn, gepassioneerd en een echte people lover. En hoewel ons werk niet altijd meetbaar of zichtbaar is, kun je moeilijk rond de impact van onze functie op een organisatie. Voor mij is het geen job. Het is magie.'
Communicatie is hot. Iedereen communiceert. De interesse in het communicatievak is booming. In België zijn er meer communicatieprofessionals dan bakkers, slagers of kappers. Iedereen is creator en fotograaf tegelijk. We denken te weten wat een communicatieprofessional doet. Maar is dat wel zo?
In 'Het communicatie DNA' neemt Korneel Warlop je bij de hand en legt op een beschrijvende manier stap voor stap uit wat zijn ervaringen zijn na meer dan tien jaar bij leidinggevende wereldbedrijven als AXA, AB InBev en Barry Callebaut Group te hebben gewerkt. Een boek vol tips en tricks aan huidige en toekomstige professionals met een passie voor communicatie.
Met bijdragen van o.a. Baptiste van Outryve (Roompot), Debby Wilmsen (Tomorrowland), Laurent Winnock (bpost group), Cybelle-Royce Buyck (AB InBev), Bob Madou (Club Brugge), Christiaan Prins (Barry Callebaut Group), Frank Dereymaeker (De Tijd) en Erik Lenaers (Weber Shandwick)
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Korneel Warlop
Inhoudsopgave
PROUDLY PRESENTING 13
INLEIDING 21
DEEL 1 | THE CORPORATE COMMUNICATION FRAMEWORK 2 5
* Corporate communication explained 27
* Verantwoordelijkheden van corporate communicatie 28
* Strategie, identiteit, merk en reputatie: een geïntegreerd corporate communicatiemodel 28
* De plaats van corporate communicatie in de organisatie 30
- Is er een ideale plek voor corporate communicatie binnen de organisatie? 30
- Hoe ziet de relatie met andere functies in het bedrijf eruit? 31
- Is corporate communicatie een centrale functie of moet ze net decentraal uitgerold worden? 34
- Moet er in elke organisatie plaats zijn voor corporate communicatie? 35
* Het communicatieberoep 38
- Van uitloopbaan naar strategic function 38
- Hoe ziet het profiel van de ideale corporate communicatieprofessional eruit? 40
* Is een woordvoerder de ideale corporate communicationprofessional? 42
- Hoe bepaal je de toegevoegde waarde van corporate communicatie? 45
- Wat is de toegevoegde waarde van een communication of PR agency? 47
- Wat is een goed communicatiebudget en hoe groot moet het zijn? 52
DEEL 2 | BUILDING BLOCKS OF CORPORATE COMMUNICATION 5 7
1. Impactvol leiderschap 64
- A phone call from God: de relatie met de CEO 64
- Omgaan met het executive committee en het leiderschapsteam 67
2. Reputatie- en crisismanagement 70
- Risico herkennen is een kwaliteit 70
- Stakeholder mapping: het bepalen van je doelgroepen 74
- Het bepalen van een positie: een evenwichtsoefening 76
- Relatiemanagement ten aanzien van stakeholders 78
- A changing media landscape 79
3. Boost employee-engagement 87
- Interne communicatie verder professionaliseren 88
- De kracht van de community ten volle benutten 90
- Engagement & creativity go hand in hand 92
4. Competitive advantage 94
- Co-creatie als conditio sine qua non 95
- The power of a movement 97
DEEL 3 | TIEN JAAR SAMENGEVAT IN VIJF LESSEN 101
Les 1: Een kleine zelfstandige in een groot bedrijf 103
- De mindset is alles 103
- Creatief met weinig middelen 105
- Het belang van complementariteit en diversiteit 108
- Afstand of nabijheid van een hoofdkantoor 111
Les 2: Zien en gezien worden 113
- Breaking the rules of corporate communication 113
- Be a frontrunner en connecteer met peers 113
- Beyond theory: zien met eigen ogen 116
- De vorm is belangrijker dan je denkt 118
- Create believers: wie zijn je fans? 119
Les 3: Transversaal denken is key 121
- De unieke positie van corporate communicatie 121
- Breaking the silo’s: transversaal denken 122
- The CEO’s shadow: doe wat je CEO doet 122
Les 4: De aanval is de beste verdediging 126
- Het belang van proactiviteit 126
- Thought leadership vergt guts 128
- Zin en onzin van 24/7 bereikbaarheid 130
- Doe je research! 131
- Eten of gegeten worden 132
Les 5: Er is maar één wereld, dus laat je verwonderen 133
- We zijn allemaal consumenten 133
- Internet in onze zakken 134
- Vakbonden als klankbord 135
- Multidisciplinariteit para siempre 136
EPILOOG 139
DANKWOORD 143
EINDNOTEN 147
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan