Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie

Paperback Nederlands 2016 9789401800457
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2491Hoogste positie: 28
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

We leven in een tijd waarin sprake is van ingrijpende maatschappelijke, economische en technologische veranderingen. We mogen deze veranderingen gerust disruptief (verstorend, ontwrichtend) noemen, hele sectoren worden getroffen; de gevolgen zijn ingrijpend en vormen een existentiële bedreiging voor veel organisaties en bedrijven. Dat geldt voor alle sectoren: de zorg, welzijn, onderwijs, bouw, energie, banken enzovoort. Kort gezegd: het weefsel van de samenleving verandert.

De informatie en communicatie technologie (ICT) ontwikkelt zich in een adembenemend tempo: Internet, mobiele apparaten, analysesoftware, sociale toepassingen en cloud. De afgelopen drie jaar waren er meer ontwikkelingen dan de vijftien jaar hiervoor.

In historisch perspectief ontwikkelt ICT zich van een ondersteunende functie, naar een functie die het succes of falen van de organisatie bepaalt. Sterker nog, ICT wordt leidend bij de inrichting van de organisatie. Deze ontwikkeling kent drie fasen:
- ICT 1.0: ICT-functie als technisch bolwerk.
- ICT 2.0: ICT-functie als bruggenbouwer tussen business en ICT.
- ICT 3.0: ICT-functie als integraal en strategisch onderdeel van de business.

In de wereld van ICT 3.0 is digitaal werken en communiceren standaard onderdeel van het primaire proces. De klant staat centraal, fysieke en digitale dienstverlening versterken elkaar, er wordt een unieke klantervaring geboden en de producten en diensten innoveren met de wensen van klanten mee. Dit is voor veel organisaties nog een toekomstscenario.

De functie van CIO evolueert mee, van CIO 1.0, naar CIO 2.0 en CIO 3.0. Van dienstverlenende functie met beperkte invloed (CIO 1.0 en 2.0) naar een vanzelfsprekende leiderschapsfunctie in de business (CIO 3.0).

De CIO 3.0 richt zich op innovatie en business-transformatie om de digitale toekomst van de organisatie vorm te geven. Tegelijkertijd onderkent de CIO 3.0 de kracht van ICT-commodities en regelt de noodzakelijke beschikbaarheid, snelheid, wendbaarheid en schaalbaarheid van de ICT-omgeving als essentiële voorwaarde voor de business. Dit kan zelfs leiden tot het afschaffen van de interne ICT-afdeling.

Dit boek geeft op heldere wijze aan hoe deze ontwikkeling is verlopen en maakt aan iedereen duidelijk waar hij of zij zelf en/of de organisatie zich bevindt in deze ontwikkeling en welke vervolgstappen naar de digitale toekomst kunnen worden gezet.

Specificaties

ISBN13:9789401800457
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:180
Druk:1
Verschijningsdatum:23-6-2016
ISSN:

Expertrecensies (6)

CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie
Gerhart van Dorp | 22 september 2016
Informatietechnologie ontwikkelt zich in razend tempo, of zoals Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg in hun boek ‘CIO 3.0’, stellen: ‘technologie staat in de hoogste versnelling’. Technologie speelt een sleutelrol bij de het experimenteren met en transformeren naar nieuwe bedrijfsmodellen. De auteurs van dit boek houden een spiegel voor welke impact dit heeft op de functie van Chief Information Officer.
Lees verder
CIO 3.0 - Succesvolle vernieuwing van de business
Melle de Vries | 19 september 2016
Het is geen nieuws dat we leven in een zeer dynamisch tijdperk met een steeds belangrijkere rol voor ICT. Organisaties hebben mensen nodig die de hiermee gepaard gaande transities kunnen vormgeven om succesvol te zijn.
Lees verder
CIO 3.0 - Voorkom uw Kodak-moment
Daan Koot | 6 september 2016
De wereld verandert snel en organisaties moeten mee veranderen om het hoofd boven water te houden. In CIO 3.0 schetsen Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg de context van die veranderende wereld, de invloed van de digitalisering op de organisaties en de consequenties voor de bedrijfsvoering. Zij pleiten voor de aansturing van ICT op C-nivo in de organisatie om deze verandering het hoofd te bieden.
Lees verder
CIO 3.0 - Dichtbij de top
Rudolf Berends | 29 augustus 2016
De snel voortschrijdende ontwikkelingen in ICT en de toenemende impact op de bedrijfsvoering biedt tegenwoordig vele uitdagingen, kansen en risco's voor iedere organisatie.
Lees verder
CIO 3.0
Maria Genova | 4 augustus 2016
CIO 3.0 Het verschil maken bij digitale transformatie is een boek over de veranderende rol van ict-managers. Auteurs Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg geven goede handvatten voor de veranderingen en laten aan de hand van voorbeelden zien waarom die hard nodig zijn
Lees verder
CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie
Roland Ettema | 19 juli 2016
CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie van Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg is een zeer goed leesbaar boek. De structuur is logisch, de argumenten zijn prima geordend.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
32 stemmen
28
3
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

achtergrond
Digitale transformatie vraagt verandering van de hele organisatie
Antoon van Luxemburg 2 september 2016 Om als organisatie het verschil te maken bij digitale transformatie is verandering van de gehele organisatie noodzakelijk. Digitale transformatie begint bij betrokkenheid van het management van de organisatie en niet bij de CIO of de ICT-functie alleen. Digitale transformatie gaat immers slechts voor een klein deel over nieuwe technologie, de crux van de transformatie ligt bij de menskant en daarmee bij de sociale innovatie.
achtergrond
ICT 3.0: een leidende en disruptieve rol voor ICT in business
Antoon van Luxemburg 22 juni 2016 De informatie- en communicatietechnologie (ICT) ontwikkelt zich in adembenemend tempo: internet, mobiele apparaten, sociale toepassingen, cloud en analysesoftware.
preview
Preview - CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie
Antoon van Luxemburg 10 juni 2016 CIO 3.0 gaat primair over de rol van de CIO (Chief Information Officer), maar ook die van andere managers, bij digitale innovatie en transformatie van de traditionele organisatie in het digitale tijdperk. Een preview.

Over Karin Zwiggelaar

Karin Zwiggelaar is sinds 1989 als adviseur verbonden aan M&I/Partners, adviesbureau voor management en informatie te Zeist. Karin werkt op het raakvlak van strategie, organisatie, bestuur en ICT. Zij richt zich daarbij op de inzet van informatietechnologie, de bijdrage aan de strategie en de gevolgen voor de organisatie en de ICT-functie. In de rol van adviseur, strateeg, sparringpartner of coach helpt zij organisaties bij de ontwikkeling van hun informatie- en ICT-strategie en begeleidt regelmatig professionaliseringstrajecten van ICT-afdelingen. Karin is dagelijks geboeid door de manier waarop organisaties met ICT omgaan, de rol van bestuurders en CIO’s daarbij, de mogelijkheden van nieuwe technologieën, hun disruptieve gevolgen en bijbehorende strategische kansen voor digitale transformatie. Zij schreef hier in de afgelopen jaren meerdere artikelen over.

Andere boeken door Karin Zwiggelaar

Over Antoon van Luxemburg

Antoon van Luxemburg is sinds 2000 als adviseur verbonden aan M&I/Partners, adviesbureau voor management en informatie te Zeist. Antoon legt graag de verbinding tussen mensen, organisatie en technologie. Een integrale blik op een verandering met ICT wordt steeds belangrijker. Antoon benadert een vraagstuk daarom vanuit meerdere invalshoeken om te komen tot de optimale mix in aanpak en teamsamenstelling. Naast zijn werk als adviseur is hij actief als interim-manager ICT en informatie management. Antoon wordt geboeid door digitale innovatie en de rol van samenwerking met klanten hierin. Over dit onderwerp publiceerde hij meerdere artikelen. Onder druk van het huidige disruptieve tijdperk ontkomen organisaties niet aan digitale transformatie. Over de rol van de CIO (3.0) hierin en de wijze de noodzakelijke digitale innovatie te organiseren, treedt hij op als spreker.

Andere boeken door Antoon van Luxemburg

Inhoudsopgave

Voorwoord door Rik Maes
Introductie van dit boek

1. Via crises naar een nieuwe economie
2. Digitaal wordt leidend
3. De leiderschapsrol van de CIO 3.0
4. Het pad van digitale transformatie
5. Ontwikkelen van de ICT-functie 3.0

Begrippenlijst
Literatuurlijst

Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie