Jan de Leeuw is docent bij de opleidingen SPECO en de Johan Cruyff University van Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
Meer over de auteursBedrijfsethiek en MVO voor HBO
Gebonden Nederlands 2012 5e druk 9789460360589Samenvatting
Zie ook: www.damon.nl/hbo
'Bedrijfsethiek en MVO voor HBO' is ontwikkeld om de ontwikkeling van morele competenties in het hoger beroepsonderwijs te ondersteunen. Dit boek is vooral gericht op de volgende onderwijstypes:
- hoger economisch onderwijs;
- hoger technisch onderwijs;
- hbo personeel en arbeid/HRM;
- hoger hotel onderwijs;
- hoger toerisme onderwijs;
- hoger educatief onderwijs, mens- en maatschappijwetenschappen.
De methode begint met een inleidend hoofdstuk over ethiek. Vervolgens is er een algemene inleiding op bedrijfsethiek en MVO. Het vervolg omvat tien hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: bedrijfscultuur en bedrijfscodes; marktonderzoek en MVO; strategische marketing en MVO; tactische marketing en MVO; marketingcommunicatie en MVO; reclame en MVO; bedrijfsleven en mensenrechten; HRM en MVO; horeca en MVO; toerisme en MVO. Vervolgens is er een hoofdstuk over beroepsethiek. Het laatste hoofdstuk biedt een specifieke tool: een stappenplan ethiek. Elk hoofdstuk sluit af met een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. Op de website staat een instructie voor debatteren (hoofdstuk 15).
Over de gehele methode verspreid zijn diverse cases opgenomen uit het bedrijfsleven. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Ook kan een notenapparaat worden geraadpleegd.
De papieren uitgave wordt ondersteund door de website www.damon.nl/hbo (Bedrijfsethiek en MVO voor HBO). Daar vindt men aanvullende stoffen, oefentoetsen en nieuws.
Verschillende experts op het gebied van MVO en bedrijfsethiek hebben een bijdrage geleverd aan deze uitgave:
- professor Muel Kaptein (Erasmus en KPMG) ontwikkelde het hoofdstuk over bedrijfscultuur en bedrijfscodes;
- professor Ronald Jeurissen (Nijenrode) schreef het hoofdstuk over reclame en MVO;
- Hilke Molenaar en Daan Bronkhorst lieten vanuit het perspectief van Amnesty International hun licht schijnen over bedrijfsleven en mensenrechten;
- Nick Welman van Fontys Hogescholen stelde zijn ruime expertise beschikbaar voor het hoofdstuk over toerisme en MVO.
Inmiddels heeft het boek al meer dan twintig jaar haar waarde bewezen in het hoger beroepsonderwijs. Bij het ontstaan en de ontwikkeling van het boek waren diverse deskundigen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en het hoger beroepsonderwijs als adviseur betrokken: Gemma Crijns, Ernst ten Haaf, Frank van Helmond, Adri van der Heijden, Roel Kruijer, Henk van Luijk (), Timo Meijlink, Ignace van Neerven en Harry Willemsen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is ethiek?
Paragraaf 3 Waarden, normen en cultuur
Paragraaf 4 Ethische theorieën
Paragraaf 5 Ethiek als proces
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen
2. MVO en bedrijfsethiek
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek?
Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af?
Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek
Paragraaf 5 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Paragraaf 6 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied?
Paragraaf 7 Cases en debatstellingen
3. Bedrijfscultuur en bedrijfscodes
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 De bedrijfscultuur
Paragraaf 3 De bedrijfscode
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen
4. Marktonderzoek en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Ethiek en marktonderzoek
Paragraaf 3 Digitaal marktonderzoek en privacy
Paragraaf 4 Basisregels voor verantwoord marktonderzoek
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen
5. Strategische marketing en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is strategische marketing?
Paragraaf 3 Strategische marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemen
Paragraaf 4 Ethische productdifferentiatie
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen
6. Tactische marketing en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is tactische marketing?
Paragraaf 3 Het product
Paragraaf 4 De prijs
Paragraaf 5 Plaats, product, promotie en duurzaamheid
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen
7. Marketingcommunicatie en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Sponsoring en MVO
Paragraaf 3 Sales Promotion en MVO
Paragraaf 4 Public Relations en MVO
Paragraaf 5 Direct Marketing en MVO
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen
8. Reclame en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Reclame en het individu
Paragraaf 3 Reclame en de samenleving
Paragraaf 4 Choqueren en inspireren
Paragraaf 5 Reclame, privacy en social media
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen
9. Bedrijfsleven en mensenrechten
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Mensenrechten
Paragraaf 3 Mensenrechten en het internationale bedrijfsleven
Paragraaf 4 De verantwoordelijkheid van bedrijven
Paragraaf 5 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International?
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen
10. Human Resource Management en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is HRM?
Paragraaf 3 Discriminatie bij werving en selectie
Paragraaf 4 Prestatiebeloning en ethiek
Paragraaf 5 Gedragscodes in het personeelsbeleid
Paragraaf 6 HRM en ethiek: een nadere reflectie
Paragraaf 7 Cases en debatstellingen
11. Horeca en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 De horecabranche
Paragraaf 3 Gastvrijheid en kwaliteit in de horeca
Paragraaf 4 Sociale hygiëne en ethische codes in de horeca
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen
12. Toerisme en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Het MVO-beleid van TUI Nederland
Paragraaf 3 Wat is toerisme?
Paragraaf 4 Top-10 ethische kwesties in het toerisme
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen
13. Beroepsethiek
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is beroepsethiek?
Paragraaf 3 Beroepscodes
Paragraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren?
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen
14. Tool: stappenplan ethiek en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een case
Paragraaf 3 Cases
Noten
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan