Maarten van Andel is directeur Toegepaste Natuurwetenschappen van Fontys Hogescholen. Hij werkte daarvoor als ingenieur en manager in de high-tech-industrie.
Meer over Maarten van AndelDe groene kans
Waarom drastische energiebesparing beter werkt dan groene energieverspilling
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789461264091Samenvatting
We onderschatten de omvang van de benodigde energietransitie, en overschatten de mogelijkheden van duurzame energie-opties zoals zon en wind. Het is een groene illusie dat we de energietransitie kunnen realiseren op de manier zoals we dat nu doen. Maar we hebben ook een groene kans.
Laten we stoppen met wachten op politici, ondernemers en wetenschappers. Laten we stoppen met het verkopen van de klimaatdoelstellingen aan energiegiganten en grootindustriëlen. De groene kans ligt niet in technologie en infrastructuur, maar in bewustwording en ander gedrag van ons allemaal. Daarmee kunnen we veel meer fossiele brandstoffen en CO2 besparen dan met windmolens, warmtepompen en elektrische auto's.
De groene kans beschrijft wat we wél kunnen doen om onze planeet te redden en is daarmee het indringende vervolg op het succesvolle boek De groene illusie.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Maarten van Andel
Inhoudsopgave
Voorwoord
Ik beschouw het huidige energie- en klimaatbeleid overwegend als een groene illusie.
1 / Van illusie naar kans
Illusie en kans zijn twee zijden van dezelfde medaille. Als we weten wat de illusie is, wat niet werkt, dan hebben we de sleutel in handen tot dat wat wel werkt.
2 / Van zekerheden naar vragen
Zekerheden zijn prettig maar niet altijd waar. Als we onze persoonlijke zekerheden kritisch durven te bevragen, komen we erachter wat wel en niet klopt, en krijgt onze creativiteit de ruimte om nieuwe kansen te ontdekken.
3 / Van technosalvation naar energie besparen
Technosalvation is het geloof dat technologie en infrastructuur onze problemen kunnen oplossen. Dat geloof kunnen we beter afschudden en inruilen voor iets wat echt werkt: zelf energie besparen.
DEEL II: IN HET HEDEN
4 / Van onwetendheid naar inzicht
Energie is niet zichtbaar of voelbaar zoals lengte of gewicht, maar het is toch minder ongrijpbaar dan het lijkt. We kunnen leren om energie te 'zien' en zo inzicht verwerven in hoe we het best kunnen besparen.
5 / Van praten naar doen
Er zijn veel klimaat- en energieconferenties, politieke debatten en wetenschappelijke rapporten. Die zijn relevant, maar hoeven ons niet te belemmeren om alvast in actie te komen en nu al heel veel energie en CO2 te besparen.
6 / Van anderen naar onszelf
Wijzen naar anderen en wachten tot de politiek, het bedrijfsleven en de buren iets gaan doen, levert te weinig energiebesparing op. Zelf in actie komen is de sleutel tot succes; het collectieve resultaat van onze gezamenlijke inspanningen zou indrukwekkend zijn.
7 / Van energie naar circulariteit
Energie en circulariteit staan met elkaar in verband, maar zijn niet hetzelfde en kunnen elkaar zelfs tegenwerken. De uitdaging zal zijn om ze samen te laten gaan en elkaar te laten versterken.
DEEL III: NAAR DE TOEKOMST
8 / Van 2020 naar 2040
We kunnen de toekomst niet voorspellen, laat staan bepalen. We kunnen wel toekomstscenario's creëren en verschillende mogelijkheden voor de wereld in 2040 onderzoeken.
9 / Kijken door de ogen van onze kleinkinderen
Wij kunnen hard oordelen over onze voorouders, maar dat kunnen onze kleinkinderen straks ook over ons. Laten we proberen om onszelf door de ogen van onze kleinkinderen te zien.
10 / Van antropoceen naar symbioceen
De periode van de afgelopen 75 jaar, waarin de mens een steeds grotere invloed op de aarde heeft gekregen, wordt wel het antropoceen genoemd. Het ziet ernaar uit dat we dat moeten omvormen naar een symbioceen: symbiose met de natuur in plaats van beheersing ervan.
Referenties
Fotoverantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan