Lees verder
Martin Pikaart is oprichter en voorzitter van AVV, een democratische vakbond waar iedereen over zijn eigen cao kan stemmen.
Meer over Martin PikaartHet polderkartel
Hoe een handvol bonden en werkgevers de toekomst van alle Nederlandse werknemers bepaalt
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789461264404Samenvatting
Een handvol vakbonden en werkgeversorganisaties dat bepaalt wat wij verdienen en wanneer wij met pensioen mogen gaan? Het is tijd voor het ontmantelen van dit polderkartel.
Jongeren, flexwerkers en vrouwen zijn de dupe van het typisch Nederlandse polderoverleg tussen werkgevers en vakbonden. Achter gesloten deuren sluiten ze akkoorden die goed zijn voor hun leden, maar niet altijd voor de rest van Nederland. Toch gelden hun akkoorden voor iedereen.
Vakbondsbestuurders en andere betrokkenen schetsen in Het polderkartel een ontnuchterend beeld van het polderkartel en de allesbepalende speler: de FNV. Deze vakbond domineert vrijwel alle bestuurlijke polderorganen waarin het geld wordt verdeeld, zoals de pensioenfondsen en sociale fondsen. Als andere bonden het beleid van de FNV niet ondersteunen, draait deze de geldkraan dicht.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Martin Pikaart
Inhoudsopgave
Leeswijzer en drie rode draden
Wie bepaalt wie bepaalt?
Doet de laatste het licht uit?
Het draagvlakmodel: one (wo)man, one vote
Closed shop: over u, zonder u
Werk is geen handelswaar. Of toch?
Werk in de uitverkoop
Het grijze pretpark
Het kartel gekraakt
Follow the money
Hoeren en kutbazen
De polder is dood, leve de polder
Verantwoording en bronnen
Eindnoten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan