Conflicten coachen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 1e druk 9789461274557Samenvatting
Conflictcoaching is een bijzondere vorm van coaching, waarbij de coach de betrokkenen helpt de angel uit het conflict te halen. Dat vraagt om onafhankelijkheid, uit de inhoud blijven en empowerment van de conflictpartners.
Conflicten groeien soms uit tot zulke grote proporties dat er alleen maar verliezers overblijven. Dat is zonde van de mensen, de tijd en de middelen. Als mensen hun conflictvaardigheid herwinnen, kunnen ze die gebruiken om een goed conflict te creëren dat zinvolle zaken voortbrengt:
-U ontdekt uw sterke en uw zwakke punten.
-Het schept duidelijkheid, omdat u minder omzichtig gaat communiceren.
-Het maakt een eind aan een onhoudbare en pijnlijke situatie.
Conflicten coachen biedt de fijne kneepjes van het vak, zowel uit theorie als praktijk. Het gaat in op wat conflictcoaching is, het diagnosticeren van de situatie en de mate van conflictvaardigheid van de conflictpartners, de basishouding van de conflictcoach en op bekend gedrag in conflicten en hoe dat aan te pakken. Het is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met mensen die conflictvaardiger willen worden, ruzie hebben of die mensen wil helpen de winst uit hun conflict te oogsten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord
1. Over conflicten
1.1 Een conflict is een kostbaar geschenk
1.2 Wanneer is een situatie een conflict?
1.3 Het nut van conflicten
1.4 Het escalatieproces
1.4.1 Op trede 5 ligt het omslagpunt
1.5 Conflicttyperingen
1.5.1 Warme en koude conflicten
1.5.2 Zakelijke of taakinhoudelijke conflicten versus sociaalemotionele conflicten
1.5.3 Meningsverschillen en belangentegenstellingen
1.6 Waarom is het zo belangrijk dat een conflictcoach ook kan escaleren?
1.7 Wanneer kun je conflicten coachen?
Tot slot
2. Wat maakt conflicten coachen zo anders dan reguliere coaching of mediation?
2.1 De competentie conflictcoaching
2.2 Coaching van één conflictpartner
2.2.1 Ingezogen raken door de inhoud
2.2.2 Ingezogen raken door de emoties van de coachee
2.2.3 Partij trekken en reddergedrag
2.2.4 Oplossingen aandragen
2.2.5 De context vergeten
Conflicten coachen
6 2.3 Coachen van alle conflictpartners
2.3.1 Hoe verloopt een conflictcoaching?
2.3.2 Hoe ga ik om met de dynamiek aan tafel?
2.3.3 Hoe win ik het vertrouwen van de coachees?
2.3.4 Hoe zit het met de vertrouwelijkheid?
2.3.5 Hoe voorkom ik dat de conflictpartners me partijdig vinden?
2.3.6 Welke interventies op de interactie zijn effectief?
2.3.7 Hoever kan ik gaan in manipulatie en provocatie?
Tot slot
3. Basishouding van de conflictcoach
3.1 Verschil in houding tussen mediator, coach en conflictcoach
3.2 Wat kan de conflictcoach leren van de coach?
3.2.1 Openheid
3.2.2 Eerlijkheid
3.2.3 Nieuwsgierigheid
3.3 Wat kan de conflictcoach leren van de mediator?
3.3.1 Lui
3.3.2 Dom
3.3.3 Dakloos
3.3.4 Bot
3.4 Belemmerende en nuttige overtuigingen
Tot slot
4. Hulpmiddelen bij het conflicten coachen
4.1 De conflictvaardigheid van een individuele coachee versterken
4.1.1 De competentie conflictvaardigheid
4.1.2 100% zelfvertrouwen
4.1.3 Conflictstijlen
4.1.4 Leerstijlen
4.2 Coachen van alle conflictpartners tegelijkertijd
4.2.1 Oplossingsrichtingen
4.2.2 Kleurendrukdenken
Tot slot
5. De conflictwaardige organisatie
5.1 Conflictaardigheid
5.1.1 De conflictvriendelijke organisatie van Thomas Fiutak
5.2 Conflictvaardigheid
5.2.1 Wat iedere manager zou moeten weten en kunnen
5.3 Conflictwaardigheid
5.3.1 Management by kanariepiet
Tot slot
Afsluiting
Bijlage 1: The blind men and the elephant
Bijlage 2: Competentiescoreformulier
Bijlage 3: Oefening terugpakken van zelfvertrouwen
Bijlage 4: De kenmerken van de conflictvriendelijke organisatie
Bijlage 5: Herken het gedrag
Bijlage 6: 35 bijzondere complimenten van Linked2Leadership.com
Bronnen
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan