Managementboek.nl gebruikt cookies.

Employee Experience

Nederlandstalig | Paperback
(16)
Verkooppositie: #113
198 dagen in de top 100
Onze prijs: € 42,50
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Samenvatting

Wat zijn de geheimen van topwerkgevers? Wat kunnen organisaties doen om het werkgeluk van hun medewerkers te vergroten? Hoe kan HR het voortouw nemen om de beste employee experience te creëren? Employee experience is volgens HR trendwatchers de next step voor HR en uitgeroepen tot hét HR-thema voor de komende jaren.

Organisaties beseffen steeds meer dat ze alleen tevreden en loyale klanten...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Voorwoord 11

1. Employee experience: You’re in or you’re out! 14
Aanleidingen voor verandering 15
Een nieuw tijdperk dient zich aan: Employee experience 17
Van tevreden en betrokken naar gelukkige medewerkers 18
P3F-model 20
Wat is employee experience? 23
Van customer experience naar employee experience 25
Waarom employee experience? 25
Wat levert een goede employee experience op? 27
Wie is verantwoordelijk voor een optimale employee experience? 29
Hoe creëer je de beste employee experience? 29
Onderzoek: Gelukkig werken? Streef naar een 9+! 33

2. Happy cultuur 40
Zingeving of ‘purpose’: een hoger doel om voor te werken 40
Walk the talk 43
Innovatie: vraag het je medewerkers 47
Koekjesfabriek Veldt: ‘Koekjes van gelukkige medewerkers smaken beter’ 50
Open en inclusieve cultuur 53
Tony’s Chocolonely: ‘Werken aan onze missie “Crazy about chocolate, serious about people” doen we met alle medewerkers’ 62

3. Energiegevende werkplekken 68
Het kantoor als ontmoetingsplek en inspiratiebron 69
D/Dock: Het toepassen van ‘Healing Offices’ kan ziekteverzuim tot 30% reduceren 72
Het kantoor als visitekaartje 75
De werkomgeving bevordert de eigen gezondheid en vitaliteit 76
Prettig vergaderen 79
Je werkplek afstemmen op je werk, je voorkeuren en regelvermogen 80
Coöperatie VGZ: ‘HR en Facility Management integreren is pas een eerste stap’ 82

4. Agile leiderschap en organiseren 88
Inspirerende directie 90
Dienend leiderschap 92
Alexander Kjerulf: ‘Leider kan het verschil maken’ 96
Transparante bedrijfsvoering 98
Agile werken en flexibel organiseren 99
Autonomie en zelfsturing 100
Kinki Kappers: ‘Luisteren naar elkaar levert meer opties op’ 103
Persoonlijk leiderschap 107
Effectieve teams 108
Generatiemanagement 110

5. Redesign de employee journey 114
Recruitment: Cultuur als employer brand 121
Hunkemöller: ‘Ons verloop keldert dankzij videorecruitment’ 131
Onboarding: een goed begin… 133
De onboarding-app van Young Capital: spelenderwijs het vak leren kennen 135
Van functies naar rollen en jobcraften 139
Training & Opleiding: groei is essentieel 142
Talentmanagement: iedereen is een talent 145
Performancemanagement: een boost geven aan ontwikkeling 149
Go Grow spel van Parktheater Eindhoven: Zo kan het ook! 155
Corporate fitness 166
Offboarding: vertrek als ambassadeur 168
Bynder: ‘We meten het hele jaar door hoe happy onze collega’s zijn’ 171

6. Technologie die voor je werkt 176
Trends in de technologie 178
Technologie voor medewerkers 183
Technologie voor HR 187
Oracle: HR in de ‘wolken’ 190
Nextview: ‘App geeft medewerkers grip op werkbeleving’ 197

7. Aan de slag met employee experience 204
Verzamel inzichten 206
Start met employee experience design 207
ABN AMRO: ‘Employee experience gaat HR veranderen’ 210

Overzicht HEART voor de beste employee experience 213
Verder lezen? 215
Dankwoord 216
Bronnenlijst 217
Trefwoordenregister 227

Specificaties

EAN:9789462155367
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 200 blz.
Uitgever:Vakmedianet
Druk:1e druk, 2018

Over Heleen Mes

Heleen Mes en Gea Peper delen de missie om van gelukkig werken de norm te maken in Nederland (en daar buiten) en om van iedere werkgever een topwerkgever te maken. Zij zijn (internationale) keynote speakers en geven opleidingen en workshops over employee experience, employee journey mapping & design en gelukkig werken. Heleen en Gea zijn editors van de succesvolle nieuwssite Happy People Better Business Nieuws (www.hpbb nieuws.nl en www.hpbbnews.com) en oprichters van de LinkedIn-groep Employee Experience Nederland/België. Gea is oprichter van het HappinessBureau waar Heleen als partner aan verbonden is (www.happinessbureau.nl).

Over Gea Peper

Heleen Mes en Gea Peper delen de missie om van gelukkig werken de norm te maken in Nederland (en daar buiten) en om van iedere werkgever een topwerkgever te maken. Zij zijn (internationale) keynote speakers en geven opleidingen en workshops over employee experience, employee journey mapping & design en gelukkig werken. Heleen en Gea zijn editors van de succesvolle nieuwssite Happy People Better Business Nieuws (www.hpbb nieuws.nl en www.hpbbnews.com) en oprichters van de LinkedIn-groep Employee Experience Nederland/België. Gea is oprichter van het HappinessBureau waar Heleen als partner aan verbonden is (www.happinessbureau.nl).

Lezersrecensies

Employee Experience

15-10-2018 | J. Welp

Compleet, informatief, inspirerend. Goed leesbaar geschreven, duidelijke opbouw.
Voor iedereen die zich afvraagt wat het precies inhoudt het ideale naslagwerk.

*****Recensie.Employee Experience.

27-10-2018 | G. Groenewoud

Lees recensie >
Recensie “Employee Experience” van Heleen Mes en Gea Peper

https://bit.ly/2q9U3nK

Direct na ontvangst van het boek schreef ik op social media “Ik ben het boek aan het scannen en zie dat het naadloos aansluit bij de trends en ontwikkelingen. Veel (h)erkenning. Mensen die mij kennen weten dat mijn roots in de hospitality industry liggen. Ik voel mij net een chef-kok van een sterrenzaak die een nieuw kookboek aan zijn verzameling toevoegt. Over watertanden gesproken….”

Zodra ik een boek in handen krijg kijk ik naar de laatste pagina’s. Daar staan de dankwoorden, naschriften, de bronnenlijst en het trefwoordenregister. Mijn eerste reactie op “Employee Experience” was “Het lijkt wel een thesis of scriptie”. Na het scannen herinnerde ik mij dat ik ooit een boek recenseerde en daar over schreef “Cum laude geslaagd, met genoegen gelezen. Een 9”. Daar “smaakt” dit boek ook naar… om in de stijl van de recensie te blijven een 9+!

Als “amuse” lees ik met veel plezier de quote van Richard Branson: “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they take care of the clients”.

En zo is het maar net. De eerlijkheid gebiedt te vermelden, dat ik pas een jaar of vijf geleden (dankzij Piet Mathot) dit standpunt ben gaan huldigen. Bedrijven en organisaties die dit niet begrijpen komen in zwaar weer terecht. Als je in aanmerking neemt, dat bedrijven in de bouw, ICT-, telecom- en (technische) installatiebedrijven grote moeite hebben aan de juiste (vak)mensen te komen en ze te houden, dan is dàt alleen al reden genoeg om dit boek te lezen en te gebruiken. Ik maak mij namelijk grote zorgen over de leerstof van HRM-studenten en schreef daar over: “Veel consultants, managers, directeuren en bestuurders weten niet wat ze niet weten”. *****

Momenteel is het afschaffen van beoordelingsgesprekken een trending topic. Er zijn zelfs mensen die vinden dat (oldschool?) HRM afgeschaft zou moeten worden… Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Medewerkers en leidinggevenden die zich bezig houden met HRM, Werving & Selectie, P&O, detachering en met advies op dit gebied zich graag profileren als business partner, terwijl ze niet of niet volledig op de hoogte zijn van de trends en ontwikkelingen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan “Handvest NIEUW leiderschap”. In dit handvest staat omschreven wat voor leiders high en young potentials willen hebben en voor wat voor soort bedrijven ze warmlopen. Ze lopen in elk geval warm voor dienend leiderschap/servant leadership. Als voormalig ambassadeur van de stichting Greenleaf Center for Servant Leadership Europe, ben ik natuurlijk erg blij met de aandacht voor nieuw leiderschap. Het feit dat de #1 leiderschapsdenker Dr. Marshall Goldsmith en professor Jan Rotmans en Ken Blanchard ook omarmen zegt ook iets. Door dit boek te gebruiken, profileer je jezelf als NEW SKOOL professional business partner.

Het boek in a nutshell: HEART

• Happy Culture
• Energiegevende werkplekken
• Agile leiderschap en organiseren
• Redesign de employee journey
• Techniek die voor je werkt

Ik ben enthousiast over het feit dat er een groot aantal trendsetters aan het woord komt die begrijpen hoe het werkt. Een kleine greep: Allard Droste (Semco in de polder) Guido Heezen (Effectory), Simon Sinek en Fred Lee. Het boek gaat in op ontwikkelingen als:

Gelukkig werken, zingeving of purpose, walk the talk, innovatie, cultuur, energiegevende werkplekken, vergaderen, agile leiderschap, zelfsturing, generatiemanagement, recruitment, traning en opleiding, on- en offboarding, talentmanagement, the cloud en H.P.O. Het is daardoor zeer actueel, uitgebreid en trendsettend.

Het beschrijft een aantal mooie, leerzame en inspirerende praktijkvoorbeelden van bedrijven en organisaties. (o.a. ABN AMRO, Tony Chocolonely, D/Dock, Coöperatie VGZ, Hunkemőller, Koekjesfabriek Veldt).

Als ik door mijn ’Huisvesting/Facilitaire’-bril kijk, dan gaan mijn ogen ook glimmen. Het is een must read voor mensen die zich bezighouden met werkplekken, kantoorontwerp en inrichting en vastgoed.

Waarom ben ik zo enthousiast over dit boek? Omdat het klopt! Verder is er grote behoefte aan hand-, leer-, lees- en studieboeken die ingaan op de actuele trends en ontwikkelingen. Ik beveel het dus van harte aan en ben van mening dat het op de boekenlijst thuishoort van HBO- en WO-studenten en HRM-studenten in het bijzonder. Verder zou het op de shortlist moeten van de verkiezing van managementboek van het jaar en mag absoluut niet ontbreken op het bureau van alle mensen die te maken hebben met HRM, P&O, Werving & Selectie. Het kan het verschil maken tussen het afschaffen van de HRM-afdeling en het ondersteunen van het primaire proces als professionele businesspartner die serieus wordt genomen door management, directie, bestuur en toezichthouders. Je voegt namelijk waarde toe en levert een bijdrage aan het imago van bedrijf of organisatie.

Dus: VAN HARTE AANBEVOLEN. Cum laude geslaagd, met genoegen gelezen. Een 9+!

Geen enkel woord van kritiek? Jawel. Als we het hebben over de nieuwe economie, dan hoort daar delen bij. Bij delen hoort geen copyright, maar right to copy. Verder heb ik nog even nagedacht over bronnenlijst. Die getuigt van zorgvuldig onderzoek en geeft body aan het boek. Het gaat om 224 (sic) bronnen. Als je daarmee aan de slag wilt, dan ben je veel tijd kwijt aan het overtypen van de – soms lange – URL’s. Hierbij zou een short URL van pas komen. Een andere optie zou zijn het maken van QR-codes. Die zouden dan aan het eind van ieder hoofdstuk geplaatst kunnen worden. Scheelt veel geblader….

***** https://bit.ly/2yWGWKB

Koos Groenewoud, Lelystad 25 oktober 2018, Met dank aan Emmy Soplantila voor de eindredactie.

Recensies (4)

Recensie door Sjors van Leeuwen 

Om de wedstrijd om de klant én medewerker te kunnen winnen, moet je de medewerker op de eerste plaats zetten. Door medewerkers een geweldige ‘employee experience’ te bieden. Dit is dé manier om een topwerkgever te worden. Dat schrijven Heleen Mes en Gea Peper in Employee experience.

Wat zijn de geheimen van topwerkgevers? Wat kunnen organisaties doen om het werkgeluk van hun medewerkers te vergroten? Hoe kan HR het voortouw nemen om écht werkgeluk te creëren? Het antwoord op deze vragen lees je in het boek Employee Experience - Happy People Better Business van Heleen Mes en Gea Peper. Allebei zijn ze specialist in employee experience en geven ze presentaties, workshops en opleidingen over employee experience en gelukkig werken.

De laatste jaren wint het besef dat je pas een topwerkgever wordt als je de medewerker écht op de eerste plaats zet. Door hem of haar een geweldige employee experience te bieden. Dat is dé manier, want zo schrijven de auteurs: ‘Medewerkers die zich happy, betrokken en bevlogen voelen, zetten zich immers meer in voor hun werk, de klant en hun collega’s. Hun productiviteit ligt hoger en hun verloop en ziekteverzuim is lager.’ Dat alles leidt tot meer tevreden, trouwe klanten en betere financiële prestaties. Tel uit je winst. Want zo constateren de auteurs terecht: ‘Voldoende onderzoeken hebben inmiddels het verband tussen succesvol zijn in de business en happy medewerkers aangetoond.’ Of zoals een van de managers in het boek zegt: ‘Je moet zorgen dat je medewerkers gelukkiger zijn dan die van je concurrent. Dan win je.’

De auteurs maken in het boek onderscheid tussen de begrippen medewerkertevredenheid (met de werksituatie), betrokkenheid (bij de organisatie), bevlogenheid (in het werk) en werkgeluk (goede werk-prive balans). Het ultieme doel is dus het creëren van ‘werkgelukkige medewerkers’. Die zijn niet alleen tevreden, betrokken en bevlogen, maar ook meer in balans, hebben minder stress en daardoor minder kans op een burn-out, zo langzamerhand arbeidsmarktziekte nummer één. Daarbij zien de auteurs diverse aanleidingen voor een andere HR-aanpak, namelijk de vele veranderingen in de maatschappij, technologie, de inhoud van het werk en de veranderende verwachtingen en behoeften van (nieuwe generaties) medewerkers.

Om het werkgeluk van medewerkers te vergroten moet je volgens de auteurs niet de focus leggen op de uitkomst, maar op de weg daar naartoe: de employee experience. Dit is de beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten met de organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Het gaat dan om de hele medewerkerreis: van het lezen van de vacature, de eerste werkdag, een opleiding, een promotie, tot de dag van vertrek.

Om de beste employee experience te kunnen creëren moeten volgens de auteurs 5 aspecten van de organisatie geoptimaliseerd worden. Deze 5 aspecten vormen samen het acroniem HEART en ook het hart van het boek:

-       Happy Culture.

-       Energiegevende werkplekken.

-       Agile leiderschap en organiseren.

-       Redesign de employee journey.

-       Techniek die voor je werkt.

Centraal staat de vraag: ‘Wat heb jij nodig om in deze organisatie het beste van jezelf te kunnen geven?’ De auteurs beantwoorden deze vraag met een enorme hoeveelheid informatie (224 bronnen), onderzoeksresultaten, wetenswaardigheden (zoals ‘werknemers geven hun manager gemiddeld een 5,6’), aandachtspunten, inspirerende praktijkvoorbeelden (groot en klein), modellen (P3F, HEART, eNPS, employee journey) en talrijke lijstjes met praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Het boek gaat in op ontwikkelingen als gelukkig werken, zingeving (purpose), cultuur, innovatie, energierijke werkplekken, agile leiderschap, van functies naar rollen en jobcraften, zelfsturing, generatiemanagement, werving en selectie, training en opleiding, on- en off-boarding, talentmanagement, het nieuwe werken en high performance organizations (HPO). Opvallend is dat het onderwerp ‘werkinhoud’ (het werk zelf) en de (permanente) afstemming daarvan op de ‘werkbehoefte’ van de medewerker niet expliciet aan bod komt. Ook een belangrijke factor als het om werkgeluk gaat. Daarnaast bevat het boek een groot aantal leerzame en inspirerende praktijkcases van bedrijven en organisaties als ABN AMRO, Tony Chocolonely, Coöperatie VGZ, D/Dock, Bynder, Kinki Kappers, Hunkemőller, Koekjesfabriek Veldt, Oracle, Coolblue en Yard. Duidelijk wordt wel dat een goede employee experience niet alleen een feestje is van HR, maar dat het een gezamenlijke, holistische inspanning vraagt van directie, lijnmanagement, HR en andere staf- en serviceafdelingen.

Employee Experience is een uitgebreid, actueel en relevant boek. Veel informatie op 232 pagina’s betekent wel een wat kleiner lettertype met veel volle pagina’s. Dat komt de ‘readers experience’ niet altijd ten goede.

‘Aan HR en andere leiders in een organisatie daarom de taak om de beste employee experience te bedenken, deze vorm te geven en te onderhouden’, zo schrijven de auteurs. Dit boek biedt daarvoor een groot aantal praktische inzichten, handvatten, voorbeelden en tips. Om met Richard Branson af te sluiten, want die roept het al decennialang: ‘Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they take care of the clients’.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is als zelfstandig adviseur al jarenlang actief op het snijvlak van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij helpt organisaties om nog marktgerichter, klantgerichter en succesvoller te worden. Sjors van Leeuwen is auteur van diverse boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Innovatieblunders en Hoe agile is jouw strategie? over snel en wendbaar ondernemen. Ga naar deze pagina voor een overzicht.

Recensie door Carole Lucas 

Vorige week hebben mijn HR collega en ikzelf een presentatie gegeven voor de directie van het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben in het kader van strategische personeelsplanning.

Binnen de context van de snelheid van de business waarin wij opereren, merkte ik dat er te weinig aandacht is geweest voor inzicht in de koers van de organisatie en de zichtbaarheid en bekendheid van de missie, visie en strategie op de korte en lange termijn, maar zeker ook voor de juiste aandacht voor de ‘factor mens’ in de organisatie.

Nu ik het boek Employee Experience heb gelezen, denk ik dat dit het antwoord zou kunnen zijn op de vragen: waar willen wij als organisatie naar toe? Willen wij alleen maar invulling geven aan de definitie van strategische personeelsplanning (om op elk moment – nu en in de toekomst – kunnen beschikken over een kwantitatief en kwalitatief optimale personeelsbezetting) of willen wij een stap zetten die de employee experience zo optimaal mogelijk maakt en daarmee de basis vormt voor het bereiken van de (strategische) doelen op de korte en lange termijn?

Letterlijk vertaald betekent de titel van het boek ‘Medewerkers Ervaring’. Ik merk dat als ik dat een aantal keren hard op zeg, ik feitelijk het antwoord heb op de vragen die wij ons binnen de organisatie dag dagelijks stellen. Het gaat niet om de targets, het gaat niet om de harde cijfers, het gaat niet om de dagelijkse uitdagingen waar we met zijn allen voor staan, het gaat alleen om de ervaring van de individuele medewerker op de ‘vloer’. Die ervaring kan de organisatie maken en breken en is daarmee de belangrijkste factor geworden binnen de strategie van de organisatie.

Het boek Employee Experience

Het boek opent met een quote van Richard Branson ‘Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients’ om vervolgens in hoofdstuk 1 aan te geven wat de aanleiding is voor de verandering.

Een belangrijke component voor de verandering is het feit dat individuen meer op zoek zijn naar werkgeluk. Inhoudelijke uitleg van het P3F model voor werkgeluk zet een aantal belangrijke aspecten op een rij.

Wat is employee experience?

Natuurlijk is het niet zo simpel als mijn letterlijke vertaling die hierboven staat beschreven. De schrijvers geven in het boek de volgende definitie van employee experience: ‘employee experience is de beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten met de organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen’. Als je de employee experience verbetert, gaat de customer experience er als gevolg daarvan op vooruit. Millennials zijn feitelijk de aanjagers van deze verandering. Zij willen nieuwe ervaringen opdoen, (eigen) keuzes maken, zich ontwikkelen… en ze willen dat allemaal nu!

Wie is verantwoordelijk voor een optimale employee experience?

Wie neemt het initiatief, wie gaat het waarmaken, wie is verantwoordelijk en wie trekt de kar? Terechte vragen die in het boek worden gesteld, hoewel HR als fakkeldrager wordt aangemerkt, is het duidelijk dat het alleen een succes kan worden als de hele organisatie van het belang ervan is doordrongen en de wil heeft om eraan te werken.

Hoe creëer je de beste employee experience?

Er moeten 5 aspecten van de organisatie worden geoptimaliseerd om als organisatie de beste medewerkersbeleving te bewerkstelligen: cultuur, werkomgeving, leiderschap, de employee journey en technologie. Deze 5 aspecten vormen de basis van het HEART-model voor gelukkige medewerkers, aldus de auteurs van het boek.

In de volgende hoofdstukken wordt op basis van het HEART-model dieper ingegaan op de 5 aspecten, ondersteund door mooie en sprekende praktijkvoorbeelden.

- Happy cultuur

- Energiegevende werkplekken

- Agile leiderschap en organiseren

- Redesign van de employee journey

- Technologie die voor je werkt

Nog een aantal zaken uitgelicht

Het voert te ver om alle hoofdstukken in detail toe te lichten, daarvoor moet je toch écht het boek lezen, maar om de doorgewinterde HR professional wat extra te prikkelen om het boek daadwerkelijk te kopen, hieronder wat zaken die ik heb onderstreept in het boek.

- Een cultuurboek van de organisatie: wat is je doel? Wat wil je bereiken voor je doelgroep? Wat is je overtuiging? Waar geloof je in? Vaststellen van ‘the golden circle’

- Houd kernwaarden springlevend! Niet door het op de muur te spijkeren... Maar door er actief mee te werken. Medewerkers snappen dan het verband tussen de kernwaarden en de purpose van de organisatie!

- Het is belangrijk dat medewerkers zelf keuzes kunnen maken en hun werkomgeving kunnen aanpassen hoe zij dat zelf willen. Planten zijn daarbij van essentieel belang! Onderzoek heeft aangetoond dat medewerkers die in een kantoortuin werkten meer stress ervoeren en een lagere concentratie en motivatie.

- Leiderschap is een belangrijk aandachtspunt in het bereiken van een maximale employee experience. Slechte managers zorgen voor een lage bevlogenheid terwijl goede managers juist kunnen bijdragen aan een hoge mate van bevlogenheid. Geef in de organisatie zo vroeg mogelijk aandacht aan professionele ondersteuning van managers in het kader van leiderschapskwaliteiten.

- Directeur op de werkvloer! Het is belangrijk om te weten wat er speelt op de werkvloer, maar het is ook zeker zo belangrijk voor medewerkers om te weten waar de directie mee bezig is. Wees zichtbaar en benaderbaar.

- Nodig medewerkers uit voor rondetafelgesprekken om hun mening te horen over zaken die spelen in de organisatie.

- Een Welcome App/Onboardings App voor nieuwe medewerkers… daarnaast een lijst met ‘best practices’ om de nieuwkomer welkom te heten op blz. 138 van het boek.

- Iedere medewerker heeft talent en is een talent. Investeer dus in talentmanagement voor alle medewerkers en niet alleen  voor de ‘high performers’ of de ‘high potentials’. Zet vooral in op management dat gericht is op talentmanagement en de wil heeft om medewerkers zich te laten ontwikkelen.

- Performance management met een app. Medewerkers die leren van en met elkaar via een app op je mobiel.

- Beloning, wanneer voelt het beter? Als medewerkers problemen maken over de hoogte van hun salaris, is er meestal een achterliggende reden: gebrek aan ervaren waardering en erkenning, het gevoel niet gezien te worden. Dit los je zelden op door alleen maar meer salaris te geven. Waardering is belangrijker dan geld!

- Organisaties die werken aan een goede employee experience zien ook hun ziekteverzuim dalen.

- HR is er ook om medewerkers een optimale employee experience te bieden. Daarom moeten wij op zoek naar intelligente tools die helpen om HR taken beter en efficiënter uit te voeren, het functioneren van medewerkers helpen verbeteren, selfservice bieden en data verzamelen.

Een belangrijke vraag

Als laatste… HR – moeten we nog wel zo genoemd worden? Na het lezen van het boek is dat wellicht een goede vraag om te beantwoorden. Wat zou het moeten worden? Head People & Culture, Human Relation manager, Human Being officer, Human Business shaper, Talent Engagement officer, Chief Hapiness officer, Vibe manager, Manager Employee Experience? Ik ga voor het laatste! Manager Employee Experience! Laten we die meteen invoeren! Ik zet het direct op het lijstje van bespreekpunten voor het volgende MT overleg. Wie volgt?

Het moge duidelijk zijn dat ik enthousiast ben over Employee Experience en het bij mijn vakgenoten, maar zeker ook bij managers en leidinggevenden zou aanraden.

Carole Lucas is een Senior HR Professional met natuurlijk overwicht en een duidelijke visie op een modern HR beleid.

Carole Lucas is een Senior HR Professional met natuurlijk overwicht en een duidelijke visie op een modern HR beleid.