Managementboek.nl gebruikt cookies.

De Leer(r)evolutie

Nederlandstalig | Paperback
Verkooppositie: #115
30 dagen in de top 100
Onze prijs: € 33,95
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Samenvatting

Leren verandert. Wil je succesvol zijn, zowel privé als op de werkvloer, dan doe je er verstandig aan mee te veranderen. Als we niet oppassen, kan gebrek aan lerend vermogen namelijk zo maar het analfabetisme van de 21e eeuw worden. Managementdenker en rasverteller Jeroen Busscher laat in ‘De Leer(r)evolutie’ zien waarom leren verandert, wat je dan wel moet leren en hoe je leert leren.
Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

DEEL 1 WAAROM?
Hoofdstuk 1 Watskeburt? 16
Waarom Marianne haar baan verloor 16
Werken verandert 17
Het industriële tijdperk: de kracht van herhaling 17
Van herhaling naar unieke en eenmalige waarde 18
Agile, agile, agile… 19
Een andere weg naar succes 19
Weg met de manager? 20
Leren is realiseren 21
Waarom leren steeds belangrijker wordt 22
De maatschappelijke impact; een nieuwe tweedeling 23

Hoofdstuk 2 De commoditysering van herhaling en alom Vertegenwoordigdheid van kennis 26
De ontwaarding van herhalend werk 26
Een truitje van 50 euro 27
De vier kwaliteiten voor unieke en eenmalige waarde 28
De derde hersenhelft 29
Het verschil tussen kennis en informatie 30
Het belang van een kennisnetwerk 31
Een ander zelfbeeld 32

Hoofdstuk 3 Een geheel nieuw soort medewerker 36
Van industriële organisaties naar professional organisaties 36
Professionals; de nieuwe bouwstenen van de organisatie 37
De ruil 38
Het belang van professionele persoonlijkheid 39
Van feitelijk leren naar persoonlijk leren 40
Bildung 43
De omgedraaide T krijgt een onderlaag 44
Revolutie? 45
Leren, leren, leren 46
Gebrek aan lerend vermogen is het analfabetisme van de 21e eeuw 46

DEEL 2 LEREN,
WAT IS DAT?
Hoofdstuk 4 Hoe normaal is leren eigenlijk? 52
Waarom is het eigenlijk zo moeilijk om iets áf te leren? 52
Nieuwe snelwegen creëren 53
Het belang van referentiekader 54
Waarom leren een beleving moet zijn 55


Hoofdstuk 5 Hoe doe ik dat dan? 60
Leerstrategie 60
Manieren van leren 61
Onderzoek is het halve werk 62
Leren aantrekkelijker maken 67

DEEL 3 MAAR… ZE WILLEN NIET
Hoofdstuk 6 Leren... Ik? 72
Gebrek aan leerbehoefte 72
Weerstand? 73
De vloek die ‘leren’ heet 73
Hoe de weerstand zich uit 74
Het besef van leuk 82
Wilskracht kun je trainen 83

Hoofdstuk 7 We hebben het al zo druk 86
De banaliteit van prioriteit 86
De rots 87
Al het lijden komt uit het willen 88
Het management heeft geen baat bij leren 88
Een verouderde en instrumentele kijk op leren 89
De machtsstrijd 90
Genoeg gezeurd 91

DEEL 4 WAT?
Hoofdstuk 8 Wat moeten we leren leren? 96
Het succes van de toekomstige werker 96
Bildung 98
Nieuwe Bildung 99
Dimensie 1 De leerling: zelfonderzoek 101
Het ego als hindernis voor zelfonderzoek 102
De dwalende leerling 103
Dimensie 2 De gezel: hoe optimaliseer ik relaties 104
Bouwen aan vertrouwen 105
De stoelen naast elkaar 106
De lerende gezel 107
Dimensie 3 De meester: wat wil ik nu eigenlijk? 108
Het morele kompas 109
De zoekende meester 110
Hoofdstuk 9 Wat is het curriculum? 114
De leeropdrachten in de verschillende dimensies 114
Wat moet de leerling leren? 114
Timemanagement als basiscompetentie 114
Het trainen van gelijkmoedigheid 117
De queeste naar het onbekende talent 117
Ken het monster 118
Zelfrepresentatie: nogmaals het ego 119
Hoe zie jij mij? 120
Omgang met kritiek: de kelder 120
Wat moet de gezel leren? 121
Mijn zwakke vertrouwensplekken 121
Het oefenen van empathie: de dimensies van het glas 122
Zicht op invloed 123
Het krachtenveld 123
Gesprekstechniek 124
Cocreatie: sturen in dialoog 125
Timing 127
Groepstiming 128
Persoonlijk leiderschap 128
Wat moet de meester leren? 129
Output: wat draag ik bij? 129
Welke plek neem ik in? 130
De Mars bij de kassa 130
Wat wil ik bereiken? 131
Waar hoor ik bij? 132
Wie is mijn god? 133

DEEL 5 HOE?
Hoofdstuk 10 Leermethoden 140
Mentaliteit 140
Hulpmiddelen 141
Een nieuwe manier van leren 148

Hoofdstuk 11 Organisatieleren 152
Het verhaal van de Interne Academie 153
Het verhaal van de zelflerende teams 157
Ucademy: het bouwen van een nieuwe academie 161
Verkouden van nieuw gedrag en het virus verspreiden 165
Online leren als schakel in zelfontwikkeling 169
On-demand leren van collega’s 172
Het Leerhuys 176
Online en sociaal leren met een MOOC: Massive Open Online Course 180

ENKELE SLOTOVERWEGINGEN 184
Van volgordelijkheid naar gelijktijdigheid 184
Je kunt het ene paradigma niet vanuit het andere paradigma zien 186
Moet die manager nog iets doen? 187
Evolutie of revolutie? 188

BRONNEN 190
TREFWOORDENREGISTER 196

Specificaties

EAN:9789462155886
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 200 blz.
Uitgever:Vakmedianet
Druk:1e druk, 2018

Over Jeroen Busscher

Jeroen is strateeg op het gebied van gedragsverandering binnen organisaties. Hij schreef acht boeken waaronder de bestsellers ‘Pimp je afdeling’, ‘Turbomanagement’ en ‘Onbeperkt Houdbaar’.
Hij geeft lezingen, vlogt op zijn eigen kanaal en heeft een eigen online radioprogramma: ‘People Power Change’. www.jeroenbusscher.nl.

Recensies (2)

Recensie door Bert Peene 

‘Leren verandert,’ aldus Jeroen Busscher op de achterflap van zijn nieuwste boek De Leer(r)evolutie. Busscher is niet de enige tot die tot deze tot deze conclusie komt. Dat verklaart ongetwijfeld de toenemende belangstelling voor leren in organisaties.

Vorig jaar bijvoorbeeld verschenen kort na elkaar (grondig) herziene edities van Manon Ruijters Liefde voor Leren. Over diversiteit van leren...

Lees verder >
Bert Peene is publicist en manager van de sectorunit Business bij de IMAGO Groep in Breda. Hij houdt zich vooral bezig met management- en teameffectiviteit in complexe veranderingsprocessen.

Recensie door Han van der Pool 

De industriële revolutie leidde in de vorige eeuw tot massaproductie en de invoering van de lopende band. De repeterende werkzaamheden van medewerkers werden gestandaardiseerd en vastgelegd in functieprofielen.

Organisaties werden hiërarchisch en ‘Tayloriaans’ ingericht. Dat is niet meer van deze tijd De digitalisering heeft een grote impact gehad op de inrichting van de werkplek, het voortbestaan van functies en de benodigde (digitale) competenties van medewerkers. Nog steeds wordt er vooral geleerd voor de huidige functie terwijl er nauwelijks voorbereiding is op toekomstige banen.

De noodzaak voor ondernemers, managers en medewerkers om te leren in de 21e eeuw is alleen maar toegenomen. Het is hollen, of achteruit gaan in de technologische revolutie. Permanent blijven leren is voor medewerkers essentieel om duurzaam inzetbaar te blijven. Dit vraagt om belangrijke aanpassingen van de manier waarop leren en ontwikkelen in organisaties wordt vormgegeven.

Het is tijd voor een evolutie. Het leren moet anders worden georganiseerd. Trainingen die ver afstaan van de praktijk hebben geen toegevoegde waarde. Studiedagen in een conferentieoord leveren meestal alleen wat nieuwe contacten en studiepunten van een vakorganisatie op. De werkplek moet daarom worden omgevormd tot een natuurlijke leeromgeving.

In De Leer(r)evolutie wordt op een speelse wijze aangegeven hoe organisaties én medewerkers de uitdaging in de 21ste eeuw samen kunnen aangaan en hoe digitale technologie daarvoor optimaal kan worden ingezet. Het belang van een interne academie wordt helder uiteengezet. Medewerkers ontwikkelen bij zo’n intern opleidingsinstituut niet alleen vaardigheden die samenhangen met de uitvoering van het werk, maar ook zogenoemde ‘core workplace skills’, zoals leren-te-leren, leiderschap, creatief denken en innoveren. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met het beschreven “Leerhuys” van het waterbedrijf PWN. Ik weet uit ervaring dat het best lastig is om zo’n nutsbedrijf aan het leren te krijgen. Nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn belangrijke voorwaarden. Gelukkig is gewoon klassiek studeren ook nog altijd van belang.

Ik vond De Leer(r)evolutie het lezen meer dan waard. Het gaf me een hoog leerrendement.

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.