Managementboek.nl gebruikt cookies.

Onboarding

Nederlandstalig | Paperback
Verkooppositie: #536
120 dagen in de top 100
Onze prijs: € 39,95
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Samenvatting

Iedereen die aan een nieuwe baan begint, heeft verwachtingen. Van zijn baan, zijn collega's, de organisatie waar hij gaat werken. Als die verwachtingen niet uitkomen, raakt een nieuwkomer teleurgesteld. Dan duurt het langer voordat hij productief wordt; hij is minder betrokken of gaat zelfs op zoek naar een andere baan. Dat zijn gemiste kansen.

Dit is te voorkomen door goede onboarding....Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1. Een introductie op onboarding 9
1.1 Introductie 10
1.2 Onboarding: Wat is het en waarom is het belangrijk? 11
1.3 Onboarding in cijfers 14
1.4 De doelstellingen voor onboarding 17
1.5 Een businesscase onboarding 22
1.6 Samenvatting 22

Hoofdstuk 2. Management van verwachtingen 25
2.1 Verwachtingen in beweging 29
2.2 Psychologisch contract 34
2.3 Heldere verwachtingen tijdens werving en selectie motiveren nieuwkomers 37
2.4 Afstemmen van verwachtingen 39
2.5 Feedback op verwachtingen 48
2.6 Goede feedback motiveert 49
2.7 Soorten feedback tijdens onboarding 52
2.8 Betere feedback geven en zoeken 56
2.9 Samenvatting 60

Hoofdstuk 3. Doelstellingen voor onboarding 63
3.1 Introductie: doelen van onboarding 64
3.2 Goed van start: pre-boarding 65
3.3 Landing op je plek 78
3.4 Verdieping in de organisatie 83
3.5 Verbinding met collega’s en het team 94
3.6 Support 105
3.7 Samenvatting 113

Hoofdstuk 4. Het maken van een onboardingplan 117
4.1 Het maken van een onboardingplan 118
4.2 Een onboarding roadmap 128
4.3 Algemeen versus doelgroepgericht 140
4.4 Onboarding van specifieke doelgroepen 144
4.5 Onboardingplan in de praktijk 151
4.6 Samenvatting 154

Hoofdstuk 5. Evaluatie en offboarding 157
5.1 Algemene en individuele cijfers voor onboarding 158
5.2 Ken- en stuurgetallen voor onboarding 162
5.3 Het individu en de organisatie 167
5.4 Aan de slag met evaluatie 168
5.5 Prioriteiten stellen 174
5.6 Offboarding en boemerang-recruitment 177
5.7 Checklists 186
5.8 Samenvatting 190

Literatuurlijst 191
Register 196

Specificaties

EAN:9789462156135
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 200 blz.
Uitgever:Vakmedianet
Druk:1e druk, 2019

Over Ardiënne Verhoeven

Ardiënne Verhoeven (1967) is oprichter en eigenaar van Workwonders. Workwonders is gespecialiseerd in recruitment en onboarding. Eerder schreef ze de succesvolle boeken Recruitment en Onboarding, blijvend succes van nieuwe medewerkers. Ardiënne werkte voor grote organisaties als KPN, Unilever, Océ en NXP, maar ook voor not-forprofitorganisaties in de zorg en bij de overheid. Ze schrijft columns en geeft lezingen en colleges over de instroom van personeel.

Lezersrecensies

De recruiter & de onboarder

27-05-2015 | J.W.K. Peters

In haar boek Onboarding onderstreept Ardienne Verhoeven haarfijn het strategisch belang en de waarde van onboarding. Bedrijven investeren volop in employer branding en recruitment waardoor onboarding mogelijk (onterecht) in de vergetelheid raakt. Het boek zou dan ook zeker niet misstaan in de boekenkast van recruiters, HR (managers), directeuren en ondernemers... De inhoud van het boek wordt zeer vriendelijk aangeboden aan de lezer waardoor de informatie snel kan worden opgenomen... Naast de recruiter zouden bedrijven serieus kunnen gaan nadenken over het aanstellen van een onboarder!

Recensies (2)

Recensie door Carla Verwijs 

U herinnert zich vast nog wel de eerste tijd in een nieuwe baan. U was enthousiast over de nieuwe mogelijkheden, begon met hoge verwachtingen die mede werden gevoed door de gesprekken met de recruiter en manager. Tegelijkertijd vroeg u zich wellicht af hoe de collega’s zouden zijn en of u met hun kon opschieten. Hoe is de sfeer? Hoe werkt men hier? De eerste paar maanden bij een nieuwe baan...Lees verder >
Na 9 jaar in het buitenland (Frankrijk en Canada), is Carla Verwijs weer terug in Nederland. Haar specialiteit is kennismanagement, maar haar interesses liggen in de vele raakvlakken van kennismanagement met andere gebieden, zoals innovatie, creativiteit, projectmanagement, communicatie en storytelling.