Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Onboarding

Het managen van verwachtingen

Paperback Nederlands 2019 9789462156135
Voormalig top 100Totaal 120 dagen
Verkooppositie 555Hoogste positie: 47
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Iedereen die aan een nieuwe baan begint, heeft verwachtingen. Van zijn baan, zijn collega's, de organisatie waar hij gaat werken. Als die verwachtingen niet uitkomen, raakt een nieuwkomer teleurgesteld. Dan duurt het langer voordat hij productief wordt; hij is minder betrokken of gaat zelfs op zoek naar een andere baan. Dat zijn gemiste kansen.

Dit is te voorkomen door goede onboarding. Geslaagde onboarding: een goede landing, verdieping en verbinding. Door goede onboarding staan nieuwkomers sneller in hun kracht, weten ze beter wat er van hen verwacht wordt, bij wie ze terechtkunnen voor vragen en hoe de hazen lopen in een organisatie. Dat lukt niet alleen met handjes schudden bij binnenkomst en een uitleg over de regels en procedures. Het gaat om de fase erna. Dat vraagt om een commitment van de organisatie en de medewerker gedurende de eerste maanden na binnenkomst. En de inzet van de juiste tools en mensen.

Bij een geslaagde onboarding voelt een nieuwe medewerker zich lid van het team. Hij voelt zich thuis bij de organisatie en heeft aansluiting bij de cultuur en hij heeft een goed netwerk opgebouwd binnen de organisatie.

Uitgebreid behandelt dit boek alle aspecten die belangrijk zijn voor een goede onboarding. Op de eerste plaats natuurlijk het managen van verwachtingen, maar ook het maken van een strategisch onboardingplan. Een belangrijk uitgangspunt daarbij vormen de individuele medewerkers. De onboarding wordt gebouwd om hun verwachtingen en ervaringen. Het boek bevat praktische tips voor bijvoorbeeld het leren kennen van culturen en het opzetten van peer-coaching.

Specificaties

ISBN13:9789462156135
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:VMN Media
Druk:1
Verschijningsdatum:14-6-2019
ISSN:

Expertrecensies (1)

Onboarding
Carla Verwijs | 29 juni 2015
U herinnert zich vast nog wel de eerste tijd in een nieuwe baan. U was enthousiast over de nieuwe mogelijkheden, begon met hoge verwachtingen die mede werden gevoed door de gesprekken met de recruiter en manager. 
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ardiënne Verhoeven

Ardiënne Verhoeven heeft ruim twintig jaar ervaring in hrm en recruitment. Zij begon haar loopbaan als hrm-manager bij KPN en Unilever en werd als adviseur bij vele (middel)grote organisaties betrokken. Onder de naam Work- Wonders adviseert en ondersteunt Verhoeven organisaties bij hun bemensingstrategie. Daarnaast is zij auteur van diverse hrmanagementboeken en -artikelen in vaktijdschriften.

Andere boeken door Ardiënne Verhoeven

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1. Een introductie op onboarding 9
1.1 Introductie 10
1.2 Onboarding: Wat is het en waarom is het belangrijk? 11
1.3 Onboarding in cijfers 14
1.4 De doelstellingen voor onboarding 17
1.5 Een businesscase onboarding 22
1.6 Samenvatting 22

Hoofdstuk 2. Management van verwachtingen 25
2.1 Verwachtingen in beweging 29
2.2 Psychologisch contract 34
2.3 Heldere verwachtingen tijdens werving en selectie motiveren nieuwkomers 37
2.4 Afstemmen van verwachtingen 39
2.5 Feedback op verwachtingen 48
2.6 Goede feedback motiveert 49
2.7 Soorten feedback tijdens onboarding 52
2.8 Betere feedback geven en zoeken 56
2.9 Samenvatting 60

Hoofdstuk 3. Doelstellingen voor onboarding 63
3.1 Introductie: doelen van onboarding 64
3.2 Goed van start: pre-boarding 65
3.3 Landing op je plek 78
3.4 Verdieping in de organisatie 83
3.5 Verbinding met collega’s en het team 94
3.6 Support 105
3.7 Samenvatting 113

Hoofdstuk 4. Het maken van een onboardingplan 117
4.1 Het maken van een onboardingplan 118
4.2 Een onboarding roadmap 128
4.3 Algemeen versus doelgroepgericht 140
4.4 Onboarding van specifieke doelgroepen 144
4.5 Onboardingplan in de praktijk 151
4.6 Samenvatting 154

Hoofdstuk 5. Evaluatie en offboarding 157
5.1 Algemene en individuele cijfers voor onboarding 158
5.2 Ken- en stuurgetallen voor onboarding 162
5.3 Het individu en de organisatie 167
5.4 Aan de slag met evaluatie 168
5.5 Prioriteiten stellen 174
5.6 Offboarding en boemerang-recruitment 177
5.7 Checklists 186
5.8 Samenvatting 190

Literatuurlijst 191
Register 196

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Onboarding