Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Futureproof

Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789462156692
1
Voormalig Nr. 1Totaal 19 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 257Hoogste positie: 1
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.

De toekomst houdt ons ondertussen aardig bezig, we denken er drie keer zo veel over na als over het verleden. Gek dus eigenlijk dat we op school wel geschiedenis maar geen toekomst als vak hebben. Want er is nogal wat gaande: we leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Logisch dus dat je je weleens afvraagt wat op de langere termijn nog de toegevoegde waarde is van jouzelf of jouw organisatie.

Dit boek gaat daarom in op de vraag hoe je relevant kunt blijven. Het doel is om jou praktische hulpmiddelen aan te reiken waarmee je concreet aan de slag kunt gaan om te zorgen dat jij en jouw organisatie er in de toekomst nog toe doen. En dat je daar ook nog eens plezier aan beleeft. Kortom, het gaat over toekomstbestendig worden. En dat proces is nooit af. Het is een permanente zoektocht waarbij je jezelf soms opnieuw uit moet vinden en dingen zult ontdekken. Want de beste manier om je toekomst te voorspellen, is om deze zelf te creëren.

Specificaties

ISBN13:9789462156692
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:150
Uitgever:VMN Media
Druk:1
Verschijningsdatum:20-5-2020
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (4)

recensie
Futureproof - Nuttig voor werknemers, ondernemers, managers en marketeers
Jeanine Dijkhuis | 29 juni 2020
Dat Dr. Mike Hoogveld, spreker, adviseur en auteur, de gave bezit om complexe materie op een plezierige wijze op te schrijven was al bekend uit zijn vorige boeken over onder meer de Customer Journey Experience, Crosschannel Excellence en Agile managen.
Lees verder
recensie
Futureproof - De toekomst is nooit af
Sjors van Leeuwen | 24 juni 2020
Werknemers en organisaties moeten toekomstbestendig worden om te kunnen overleven in een wereld die voortdurend verandert. Mike Hoogveld beschrijft in zijn boek Futureproof hoe je dat doet: door ook op langere termijn relevant te blijven voor de maatschappij, de markt en jouw klanten.
Lees verder
recensie
Futureproof – Vanuit een ander perspectief naar business agility te kijken
Henny Portman | 19 juni 2020
Het boek Futureproof, uitgevoerd in de stijl van een notitieboek, en geschreven door Mike Hoogveld, neemt je mee hoe jij of je onderneming toekomstbestendig oftewel futureproof kan worden.
Lees verder
recensie
Future proof - Voorspel je toekomst door die zelf te creëren
Rudy Kor | 9 juni 2020
In de tien hoofdstukken die Futureproof telt, helpt Mike Hoogveld de lezer - dat kan een ondernemer of medewerker zijn - plannen te maken om future proof, om relevant te blijven of te worden. Hoogveld belooft de lezer dat hij praktische hulpmiddelen krijgt waarmee hij aan de slag kan gaan. En deze belofte maakt hij in het boek waar. Het boek staat vol met handige rijtjes, oefeningen, modellen, checklistjes, voorbeelden en testjes die de lezer helpen bij het onderzoeken van zijn toekomst. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een opdracht, maar eigenlijk staan door het hele boek heen als strooigoed opdrachten. Doel van het boek is kortweg: de beste manier om je toekomst te voorspellen en om deze zelf te creëren.
Lees verder

Lezersrecensies

3.3 van de 5
25 stemmen
9
1
8
3
4

Interviews en artikelen (2)

interview
Mike Hoogveld: ‘Besteed 80% aan verrichten en verbeteren, 20% aan vernieuwen en veranderen’
Pierre Spaninks 13 juni 2020 De toekomst kunnen we niet voorspellen, zegt Mike Hoogveld in Future proof, maar we kunnen wel leren ons snel aan te passen aan veranderingen die op ons afkomen. De basis daarvoor is de juiste balans tussen verrichten en verbeteren aan de ene kant en vernieuwen en veranderen aan de andere kant. Of het nu is in uw eigen leven en werk of in de organisatie waar u verantwoordelijk voor bent.
preview
Futureproof - Creëer zelf de toekomst van je organisatie
Mike Hoogveld 15 mei 2020 De toekomst laat zich niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof. Hoe kun je er met alle veranderingen en crises dan voor zorgen dat jij en jouw organisatie de winnaar worden in de markt van morgen?

Over Mike Hoogveld

Mike Hoogveld is een veelgevraagd spreker en gastdocent op het gebied van toekomstbestendigheid. Op energieke wijze weet hij hierbij wetenschappelijke theorie te vertalen naar concreet bruikbare aanpakken voor de dagelijkse praktijk. Naast zijn werk als adviseur bij het mede door hem opgerichte bureau nlmtd, heeft Mike de afgelopen jaren aan Nyenrode promotie onderzoek gedaan naar de vraag wat succesfactoren zijn van toekomstbestendige organisaties. Ook is hij auteur van diverse bestsellers. Zijn recente boeken (Agile Managen; Denk als een startup) bereikten de nummer 1 en 2 positie van bestverkochte managementboek en werden genomineerd voor Managementboek van het Jaar, OOA Boek van het Jaar en de PIM Literatuurprijs.

Andere boeken door Mike Hoogveld

Inhoudsopgave

Voorwoord

Introductie: vandaag is het morgen van gisteren

Hoofdstuk 1: Niets is blijvend, behalve verandering
1.1: De toekomst laat zich niet voorspellen
1.1.1: Voorspellersvalkuil 1: tempo verschillen
1.1.2: Voorspellersvalkuil 2: paradigma’s
1.1.3: Voorspellersvalkuil 3: lineaire extrapolatie
1.1.4: Voorspellersvalkuil 4: complexiteit
1.1.5: Voorspellersvalkuil 5: toeval
1.1.6: Voorspellersvalkuil 6: gebrekkige kennis
1.2: Veranderingen vormen de basis van de natuurlijke selectie
1.3: Op pad met Darwin
Opdracht 1

Deel 1: De toekomst tegemoet treden

Hoofdstuk 2: Ons brein is een eigenwijs instrument
2.1: Ontdek de krokodil in jezelf
2.2: Homo sapiens: een krokodil die rechtop loopt?
2.3: Baas in eigen brein
2.3.1: Optimisme
2.3.2: Overmoed
2.3.3: Vermijden van verlies
2.3.4: Bevestiging zoeken
2.3.5: Achteraf voorspellen
Opdracht 2

Hoofdstuk 3: De vlieger als symbool voor toekomstbestendigheid
3.1: Een fascinatie voor vliegen
3.2: Het verband tussen vliegers en toekomstbestendigheid
3.3: Het vliegermodel
Opdracht 3

Hoofdstuk 4: Vliegeren met de Vier V’s
4.1: Verrichten
4.2: Verbeteren
4.3: Vernieuwen
4.4: Veranderen
Opdracht 4

Deel 2: Hoe jij zelf toekomstbestendig kunt worden

Hoofdstuk 5: Doelen geven je richting en energie
5.1: Purpose: jouw levensdoel
5.2: In elf stappen naar jouw purpose
Opdracht 5

Hoofdstuk 6: Een strategie om relevant te blijven
6.1: De waardecreatiestroom
6.2: Stap voor stap jouw strategie vaststellen en optimaliseren
6.2.1: Stap 1 – Doelen: van lange termijn naar korte termijn
6.2.2: Stap 2 – Externe analyse: inzichten vanuit je omgeving
6.2.3: Stap 3 – Marktdefinitie: waar ben je wel en niet van?
6.2.4: Stap 4 – Marktsegmentatie: groeperen om te kunnen kopiëren
6.2.5: Stap 5 – Doelgroep selectie: kiezen op kans en waarde
6.2.6: Stap 6 – Positionering: claim een eigen plek
6.2.7: Stap 7 – Propositie: wat heb je te bieden?
6.2.8: Stap 8 – Klantreis: word een gids
6.2.9: Stap 9 – Toegevoegde waarde
Opdracht 6

Hoofdstuk 7: Persoonlijk leiderschap voor richting en motivatie
7.1: Motivatie bereik je via leiderschap
7.2: Persoonlijk leiderschap: jezelf steeds opnieuw blijven uitvinden
7.2.1: Adaptiviteit vraagt om andere competenties
7.3: Het leiden van anderen: balanceren vereist
7.3.1: Taakgericht leiderschap
7.3.2: Relationeel leiderschap
7.3.3: Transformationeel leiderschap
7.3.4: Ethisch leiderschap
Opdracht 7

Hoofdstuk 8: Een gereedschapskist voor de toekomst
8.1: Hard werken en de tijd nemen
8.2: Een iteratief proces volgen
8.3: Prioriteren
8.4: Input verzamelen en leren
Opdracht 8

Deel 3: Toekomstbestendigheid binnen organisaties

Hoofdstuk 9: Veerkrachtig organiseren voor de toekomst
9.1: Een lerende organisatie
9.2: De purpose van je organisatie
9.3: Strategie: leren waarde creëren met medewerkers en klanten
9.4: Leiderschap: vertrouwen betaalt zich uit
9.5: Middelen: ontwerp je team als een toparchitect
Opdracht 9

Hoofdstuk 10: Toekomstbestendigheid in de dagelijkse praktijk
10.1: Hoe je ook naar de toekomst kunt kijken
10.2: Veranderen naar toekomstbestendigheid
10.3: Tips voor het toekomstbestendig maken van jouw organisatie
10.4: Tips voor het faciliteren van de toekomstbestendigheid van jouw medewerkers
Opdracht 10

De vrijheid om keuzes te maken

Referenties
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Futureproof