Lees verder
Dr. Sarah I. Detaille is werkzaam als associate lector bij het lectoraat Human Resource Management op het thema Regionale Arbeidsmarkt & Onderwijs aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Meer over de auteursFuture of Work
Sociale innovatie en HRM
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789462157200Samenvatting
De arbeidsmarkt is continu in beweging. Trends als globalisering, flexibilisering, digitalisering en technologisering leiden tot een andere verdeling van werk en productie. Organisaties zullen steeds vaker in meer of mindere mate moeten reorganiseren om deze uitdagingen aan te kunnen en optimaal in vorm te blijven. Wendbaarheid is het nieuwe normaal. Van werkenden wordt ook verwacht dat ze met deze veranderingen om kunnen gaan en wendbaar en vitaal blijven! Al deze veranderingen zorgen ervoor dat het HR-landschap in beweging is. De nieuwe HR-professional, oftewel arbeidsmarkt-HRmanager oftewel Human Capital Manager, is in staat om een strategisch partner te zijn voor zowel organisaties, werkenden, het onderwijs als de overheid.
Dit handboek is nuttig voor HR(D)-professionals, werkgevers, ondernemers en beleidsmakers op het thema ‘Arbeidsmarkt & Onderwijs’ die geïnteresseerd zijn in het begeleiden van organisaties en werkenden richting toekomstbestendig werk. De vele voorbeelden uit de praktijk helpen om nieuwe aanpakken te ontwikkelen binnen verschillende sectoren. Het boek wordt daarom van harte aanbevolen voor zowel bachelor- als masterstudenten die een opleiding volgen binnen bijvoorbeeld bedrijfskunde, organisatiekunde, management, (arbeids- en organisatie)psychologie, opleidingskunde of HRM.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Sarah Detaille
Over Annet de Lange
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1 Sociale en technologische innovatie en de rol van HR 11
1.1 Inleiding 12
1.2 Future of work 13
1.3 Arbeidsmarktinnovatie: de kracht van het ecosysteem 22
1.4 Wat betekent innovatie voor de rol van de HRM’er op meso- en macroniveau? 25
1.5 Wat betekent de future of work voor de rol van de HR-manager? 25
1.6 Take-home messages 27
HOOFDSTUK 2 Micro-, meso- en macro-HRM-interventies 33
2.1 Inleiding 34
2.2 De persoon-arbeidsmarkt(mis)fit op micro-, meso- en macroniveau 35
2.3 Verbinding tussen interne en externe arbeidsmarkt 37
2.4 Veranderende rol HRM 38
2.5 Interventies op micro-, meso-, en macroniveau 39
2.6 Lessen voor de HR-professionals op micro-, meso- en macroniveau 48
2.7 Take-home messages 49
HOOFDSTUK 3 Community of Practice (CoP) als HRMinstrument voor sociale innovatie 55
3.1 Inleiding 56
3.2 Wat houdt CoP in? 57
3.3 Lerend netwerk: ‘Wendbaar aan het Werk’ 64
3.4 Conclusie 71
3.5 Take-home messages 71
Bijlage 1: Ontwerpvragen voor CoP van HR-professionals in de sector zorg en welzijn 76
HOOFDSTUK 4 Van diploma naar skillspaspoort 81
4.1 Inleiding 82
4.2 Skillspaspoorten: kenmerken en randvoorwaarden 84
4.3 Voorbeelden van skillspaspoorten in Nederland 93
4.4 Conclusies, kritische succesvoorwaarden en uitdagingen 99
4.5 Take-home messages 102
HOOFDSTUK 5 Strategische personeelsplanning 107
5.1 Waarom strategische personeelsplanning? 108
5.2 Theorie 111
5.3 Aan de slag 118
5.4 Take-home messages 139
HOOFDSTUK 6 Zelfsturing, professionals governance en de rol van HRM binnen het hoger onderwijs 145
6.1 Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de rol van het onderwijs 146
6.2 Professionals governance 147
6.3 Zelforganiserende teams als stuurmechanisme 150
6.4 De rol van HRM bij de ontwikkeling van professionals governance en de vorming van zelforganiserende teams 153
6.5 Hogescholen onder de loep 159
6.6 Conclusies 161
6.7 Take-home messages 162
HOOFDSTUK 7 Intersectorale mobiliteit als arbeids- marktinstrument in tijden van COVID-19 167
7.1 Inleiding 168
7.2 Arbeidsmobiliteit 170
7.3 Factoren die arbeidsmobiliteit bevorderen of belemmeren 171
7.4 Instrumenten voor arbeidsmobiliteit 175
7.5 Take-home messages 179
HOOFDSTUK 8 Gezondheidsbevorderende interventies op het werk (GBW) voor vrachtwagenchauffeurs 187
8.1 Inleiding 188
8.2 De inzetbaarheidscheck 190
8.3 Factoren die bijdragen aan een succesvolle implementatie 191
8.4 Factoren die belemmerend werken voor een succesvolle implementatie 195
8.5 Conclusie 198
8.6 Take-home messages 199
HOOFDSTUK 9 Visual management, een strategische HRtool voor sociale innovatie 205
9.1 Introductie 206
9.2 Sociale innovatie en HR 207
9.3 Visual management 208
9.4 Een visueel productiesysteem 210
9.5 De connecties 223
9.6 Take-home messages 227
HOOFDSTUK 10 Leiderschap als basis voor sociale innovatie 231
10.1 Inleiding 232
10.2 Innovatief werkgedrag 233
10.3 Sociale innovatie 234
10.4 Sociale innovatie door leiderschap 235
10.5 Sociale innovatie in leiderschap 237
10.6 Persoonlijk leiderschap 238
10.7 Leiderschap in een ecosysteem 240
10.8 Take-home messages 242
HOOFDSTUK 11 Procesverbetering in de patiëntenlogistiek 247
11.1 Inleiding 248
11.2 Patiëntenlogistiek 249
11.3 De middenmanager als verbinder 253
11.4 Het proces van procesverbetering 254
11.5 Verbetermogelijkheden 256
11.6 Take-home messages 257
HOOFDSTUK 12 Slim werken en werkdruk 263
12.1 Een veeleisende werkcontext 264
12.2 Een definitie van slim werken 265
12.3 Een basisidee voor slimmer werken 267
12.4 Een perspectief op werkdruk 276
12.5 Slim werken en de organisatie 278
12.6 Take-home messages 279
HOOFDSTUK 13 Werken met veranderende waarden en de implicaties voor HRM 283
13.1 Introductie: verschuivende waarden van werk 284
13.2 De waarde(n) van werk voor individuele werkenden 287
13.3 Responsieve organisaties 291
13.4 Betekenis van afstemmen op werkwaarden voor professionals in het HR-domein 292
13.5 Take-home messages 293
HOOFDSTUK 14 Kansen voor vrouwelijk talent: een HRanalytics-toepassing 299
14.1 Introductie 300
14.2 HR-analytics: de theorie 300
14.3 HR-analytics in de praktijk: Stantec 305
14.4 Take-home messages 313
Over de auteurs 318
Register 332
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan