Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Verandermanagement voor de toekomst

#HoeDan waardevolle beweging creëren

Paperback Nederlands 2022 9789462157927
Verkooppositie 135Hoogste positie: 102
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

De complexiteit van onze toekomst stelt nieuwe eisen aan de manier waarop we veranderingen binnen organisaties aanpakken. Grote maatschappelijke vragen, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid en digitalisering, maken de veranderopgaven voor bedrijven en instellingen ingewikkeld.

Verandermanagement voor de toekomst werkt uit hoe in een complexe context waardevolle beweging binnen een organisatie kan ontstaan en groeien. Hoe waardengedreven organisaties kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
Jo Vincken reikt praktische handvatten aan voor gemeenschappelijk ‘willen’ en ‘doen’, en op welke wijze we waardevolle beweging, in en buiten de organisatie, kunnen aanjagen. Maatschappelijke opgaven worden zo intrinsiek onderdeel van het dagelijkse, waardengedreven functioneren van een organisatie, voorbij de oppervlakkige slogans en mooie intenties.
Bovendien laat hij zien hoe het verandervermogen van organisaties en individuele mensen kan worden vergroot. Dit boek biedt een actueel overzicht van aanpakken op het gebied van organisatieleer, verandermanagement en leiderschap.

Specificaties

ISBN13:9789462157927
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Uitgever:VMN Media
Druk:1
Verschijningsdatum:16-8-2022
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

video
Creëer waardevolle beweging
Jo Vincken 12 januari 2023 De complexiteit van onze toekomst stelt nieuwe eisen aan de manier waarop we veranderingen binnen organisaties aanpakken. Verandermanagement voor de toekomst werkt uit hoe in een complexe context waardevolle beweging binnen een organisatie kan ontstaan en groeien. Hoe waarde gedreven organisaties kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. In de Bookchat vertelt Jo Vincken hoe je met behulp van zijn boek beweging in je organisatie kan creëren.
interview
In een complexe werkelijkheid is doen het nieuwe denken
Peter Spijker 5 oktober 2022 In ‘Verandermanagement voor de toekomst’ geeft Jo Vincken handvatten om de komende jaren veranderingen of transities vorm te geven. Hij maakt duidelijk welke vaardigheden helpen bij het vormgeven van de toekomst en bijdragen aan het creëren van waarde. Een waardengedreven organisatie is volgens hem in staat complexe, maatschappelijke vraagstukken te vertalen in een waarde van en voor het bedrijf.
preview
Verandermanagement voor de toekomst - #HoeDan waardevolle beweging creëren
Jo Vincken 7 september 2022 Jo Vincken reikt in ‘Verandermanagement voor de toekomst’ praktische handvatten aan voor gemeenschappelijk ‘willen’ en ‘doen’, en op welke wijze we waardevolle beweging, in en buiten de organisatie, kunnen aanjagen. 

Over Jo Vincken

Jo Vincken (1955) Nieuwsgierigheid, creativiteit en overzicht krijgen zijn voor Jo belangrijke drijfveren. Hoewel aangenomen op het conservatorium in Aken (klarinet en piano), koos hij toch voor een studie politicologie in Nijmegen. Hij werkte een deel van zijn carrière in het publieke domein (staf CvB Agricultural University Wageningen en manager Staf Inspecteur-Generaal van het Onderwijs) en een deel in het bedrijfsleven (Start Uitzendbureau en Swets & Zeitlinger). Hij vervulde afwisselend rollen als adviseur (Rijnconsult en eigen adviesbedrijf ZICHT), als opleider (TIAS en Nyenrode Business Universiteit) en als directeur van bedrijven. In dienst en als ondernemer. Die praktijkervaringen bij elkaar leverden de basis voor dit boek over verandermanagement.

Andere boeken door Jo Vincken

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Verandermanagement voor de toekomst 9

Hoofdstuk 2 Hanteren van complexiteit 19
2.1. Van ingewikkelde puzzel naar wicked issue 22
2.2. Drie manieren van hanteren van complexiteit 27
2.3. Snelle aanpassing: raplexity en de wendbare organisatie 28
2.4. Op zoek naar een fundamenteel nieuw paradigma: een heilige graal? 32
2.5. Transitie: complexiteit als fact of life 35

Hoofdstuk 3 Maatschappelijke dimensies van veranderingen binnen organisaties: wat brengt ‘het nu’? 41
3.1. De spanning tussen economische groei en duurzaamheid 43
3.2. De impact van digitalisering en artificiële intelligentie 54
3.3. Erosie van vertrouwen en legitimiteit van instituties 60
3.4. De balans tussen presteren en gezondheid 66
3.5. Paradigmashift naar relevant organiseren 69
3.6. De aanpak van veranderopgaven 72

Hoofdstuk 4 Persoonlijk leiderschap in verandermanagement voor de toekomst: wat breng ik? 79
4.1. Drie aandachtsgebieden voor persoonlijk leiderschap 81
4.2. Het hanteren van onzekerheid: de rol van sociale bubbels en authenticiteit 84
4.3. De rol van persoonlijke patronen 90
4.4. Gewenste en werkelijke wereld 94
4.5. Thema’s voor persoonlijke ontwikkeling 96
4.6 Het vergroten van persoonlijk verandervermogen 97

Hoofdstuk 5 Transformatief ontwikkelen van een organisatie: met wie? 103
5.1. Systemisch kijken 108
5.2. Het verandervermogen van organisaties 114
5.3. De inspiratiematrix: handvatten voor organisatieontwikkeling 116
5.4. De impact van leren op een organisatie 120
5.5. De verschuiving van ‘ik’ en ‘we’: individualisering 2.0 122
5.6. Andere sleutels voor de lerende organisatie 123
5.7. Van verandervermogen naar waardengedreven organisaties 125

Hoofdstuk 6 Generatieve vaardigheden voor het creëren van waardevolle beweging: #HoeDan? 131
6.1. Wat zijn generatieve vaardigheden? 133
6.2. Tien generatieve vaardigheden voor verandering 136
6.3. De basis: werken aan verandervermogen 138
6.4. De methode van meervoudig kijken 140
6.5. Van denken naar willen: de fusie van belangen 154
6.6. Van veranderopgave naar waagstuk: agenda met perspectief 159
6.7. De leidende coalitie 167
6.8. Het regisseren van belevingen 172
6.9. Van leiderschap van teams naar teamleiderschap 179
6.10. Storytelling en moments of truth 182
6.11. Feedforward 191
6.12. Ervaringsgericht leren als werkwijze 203

Hoofdstuk 7 Conclusies 209
Reflectieverslag van Amber Teterissa, masterclass verandermanagement 211
Sterkte-zwakteanalyse voor het creëren van beweging 214

Over de auteur 220
Literatuur en bronnen 222

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Verandermanagement voor de toekomst