Managementboek.nl gebruikt cookies.

Operational Excellence

Nederlandstalig | Paperback
(28)
Verkooppositie: #427
682 dagen in de top 100
Onze prijs: € 43,50
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld,
volgende dag in huis.

Ook verkrijgbaar als

Samenvatting

'We moeten meer doen met minder mensen en minder middelen.'

U hoort het bijna in alle organisaties. En dat maakt Operational Excellence (OpX) nu belangrijker dan ooit. In veel organisaties is OpX zelfs opgenomen in de strategie. Maar wat is het precies en hoe voert u het effectief in?

OpX gaat om het doelmatig én doeltreffend inrichten en managen van de operationele organisatie, die...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Operational Excellence
1.1 Operational Excellence nieuwe stijl
1.2 Doorlooptijdverkorting als ultieme kpi
1.3 De wet van Little
1.4 Variabiliteit en de wet van de buffers
1.5 Werklastbeheersing
1.6 Raamwerk voor Operational Excellence
1.6.1 D-ppboi-model
1.6.2 Sandcone-model
1.7 Harde én zachte kant van Operational Excellence
1.8 Typische verbeterinstrumenten voor Operational Excellence
1.8.1 Benchmarking
1.8.2 Werkmethodestudies
1.8.3 Mmo-tijdstudies
1.8.4 Prestatieanalyse & discrete simulatie

2. Operational Excellence in serviceomgevingen
2.1 Definitie en kenmerken van diensten
2.2 Buffers en variabiliteit in serviceomgevingen
2.3 Classificatie van diensten
2.3.1 De classificatie van Bicheno
2.3.2 De classifi catie van Johnston & Clark
2.4 Harde en zachte kant van Operational Excellence for services
2.4.1 De service-profit chain
2.4.2 Servicekwaliteit: werkelijkheid versus perceptie
2.4.3 Tolerantiezone
2.4.4 Het serviceconcept
2.4.5 De wet van de gepercipieerde wachttijden
2.5 Typische instrumenten voor Operational Excellence for services
2.5.1 Customer journey mapping
2.5.2 Service-blueprinting
2.5.3 Vraagmanagement
2.5.4 Capaciteitsmanagement

3. Operational Excellence & Lean Management
3.1 Lean in perspectief
3.2 Lean als verbetersysteem: het tps-systeem
3.3 Lean als verbeterproces
3.4 Lean & verbeterinstrumenten
3.4.1 Kano-analyse
3.4.2 Value stream mapping
3.4.3 Kanbanbesturing
3.4.4 5s-methode
3.4.5 Kaizen
3.5 Lean in serviceomgevingen

4. Operational Excellence & Six Sigma
4.1 Six Sigma in perspectief
4.2 Six Sigma als verbetersysteem
4.3 Six Sigma als verbeterproces
4.4 Six Sigma in serviceomgevingen

5. Operational Excellence & andere verbetermethoden
5.1 Theory of Constraints (toc)
5.1.1 Toc in perspectief
5.1.2 Toc als verbetersysteem & verbeterproces
5.1.3 Toc in serviceomgevingen
5.2 Quick Response Manufacturing (qrm)
5.2.1 Qrm in perspectief
5.2.2 Qrm als verbetersysteem/proces
5.2.3 Qrm en werklastbeheersing
5.2.4 Qrm in serviceomgevingen
5.3 Agile management (wendbaarheid)

6. Invoeren/realiseren van Operational Excellence
6.1 Leidende principes voor het invoeren van Operational Excellence
6.1.1 Urgentie en ambitie beïnvloeden de aanpak
6.1.2 Verbeteren vergt capaciteit
6.1.3 Leiderschap is de kritische schakel voor succes
6.1.4 Geef de invoering integraal vorm
6.1.5 Stuur op resultaat én gedrag
6.1.6 Communicatie en stakeholdermanagement zijn altijd nodig
6.2 Iteratieve top-down-ontwerpaanpak
6.2.1 Iteratieve cyclus van richten, inrichten en verrichten
6.2.2 Richten per organisatieonderdeel
6.2.3 Inrichten per organisatieonderdeel
6.2.4 Verrichten per organisatieonderdeel
6.3 Gecoördineerde bottom-up-ontwikkelaanpak
6.3.1 Professionaliteitsmeting als voorwaarde voor ontwikkelen
6.3.2 Operationeel management als basis voor continu verbeteren
6.3.3 Ondersteunende functies als basis voor continu verbeteren
6.3.4 De werkvloer (mini-company) als basis voor continu verbeteren

Literatuur
Register

Specificaties

EAN:9789462200029
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 267 blz.
Uitgever:Boom Uitgevers Amsterdam
Druk:1e druk, 2013

Over Marcel van Assen

Marcel van Assen (1969) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van Operational Excellence. Zijn advieservaring betreft verschillende vraagstukken op het gebied van operations- en innovatiemanagement, van Lean Six Sigma en Operational Excellence tot waarde-innovatie en strategie-implementatie gebaseerd op strategische conversatie, roadmapping en toekomstverkenningen voor individuele organisaties, clusters en ketens in zowel de industrie als voor dienstverlenende organisaties en zorginstellingen.

Van Assen is partner bij OpX-Consultants BV, een adviesorganisatie gericht op het ontwikkelen en realiseren van excellente operationele organisaties. Hij is tevens oprichter/trainer van het OpX-Instituut. En lid van de Raad van Commissarissen van Gorenje, een Sloveens beursgenoteerde onderneming. Daarnaast is Marcel van Assen als hoogleraar Operational Excellence verbonden aan TiasNimbas Business School. Hij is afgestudeerd bij de vakgroep Productie en Operationeel Management van de faculteit Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente in 1996 en hij heeft een M.Sc. in 'Strategy & Organization' behaald aan de Open Universiteit. In 2005 heeft Marcel van Assen zijn promotieonderzoek afgesloten bij ERIM (Erasmus Research Institute of Management).

Recensies (2)

Recensie door Carla Verwijs 

'Hoewel weinigen de noodzaak tot Operational Excellence betwisten, vinden veel organisaties het moeilijk om structureel te verbeteren en vooral de verbeteringen te borgen.' Met deze quote begint het boek 'Operational Excellence, van industrie tot dienstverlening' van Marcel van Assen. Bij Operational Excellence denken de meeste mensen aan Lean en Six Sigma. Dit zijn inderdaad belangrijke...Lees verder >
Na 9 jaar in het buitenland (Frankrijk en Canada), is Carla Verwijs weer terug in Nederland. Haar specialiteit is kennismanagement, maar haar interesses liggen in de vele raakvlakken van kennismanagement met andere gebieden, zoals innovatie, creativiteit, projectmanagement, communicatie en storytelling.

Recensie door Maarten Fijnaut 

Operational Excellence (OpX) is voor veel organisaties belangrijker dan ooit. In veel branches wordt gevraagd om meer te doen met minder mensen en middelen. Dan is het handig als er een 'handboek' is dat duidelijk uitlegt hoe organisaties beter kunnen presteren tegen minder kosten. Operational Excellence van Marcel van Assen biedt die handvatten.

Operational Excellence beschrijft de...Lees verder >
Maarten Fijnaut is fulltime levensgenieter, sprekerscoach en trainer/coach bij Leeuwendaal. Daarnaast organiseert hij activiteiten zoals Chateausessies, SpiritWalk en TEDxHaarlem. Kijk voor meer informatie op zijn Linkedin profiel (http://www.linkedin.com/in/maartenfijnaut).