Jeroen Kemperman is senior programmamaanger waardemanagement & merkpositionering Zorg bij Achmea.
Meer over de auteursBriljante businessmodellen in de zorg
Baanbrekende benaderingen voor betere en betaalbare zorg
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 1e druk 9789462200838Samenvatting
De betaalbaarheid en toegankelijkheid van goede zorg staat op het spel. Er is meer nodig dan kleine besparingen en verbeteringen. Dit vraagt om doorbraken. De klok tikt door Het is de hoogste tijd om van elkaar te leren. Het 'not invented here' syndroom in de zorg moet resoluut worden behandeld voordat het te laat is.
De zorg heeft briljante businessmodellen nodig. Gelukkig zijn er daarvan al diverse voorbeelden te vinden in de wereld. Ze zijn heel verschillend, maar hebben het volgende gemeen:
1. Ze zijn gedreven vanuit visie om mensen gezonder en beter te maken.
2. Ze hebben een businessmodel met een verrassende mix van solidariteit, zelfwerkzaamheid en de menselijke maat.
3. Ze weten de belangen van alle stakeholders als geen ander tegelijk te dienen.
De zorg goed, betaalbaar en breed toegankelijk houden vraagt om vijf doorbraken. Voor elk van deze doorbraken zijn vier briljante businessmodellen geselecteerd die laten zien hoe het moet.
- Solidariteit en onderlinge zorg versterken: Algemeen Ziekenfonds Amsterdam, DHAN, Proveniershofjes, Stiftung Liebenau
- Preventie en zelfmanagement laten werken: Discovery, Healthways, Kaiser Permanente, PatientsLikeMe
- Informatie en dagelijkse zorg rond de patiënt organiseren: UCLA’s Value Quotient, ParkinsonNet, Laastari Lähiklinikka, Patrick Lund Dental Happiness
- Diensten en instrumenten om klanten aan het stuur te helpen: Ryhov, BerylHealth, M-PESA, Jaipur Foot
- Differentiatie van specialistische zorg waarmaken: Shouldice, ThedaCare, Princess Margaret Cancer Centre, Mayo Clinic
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jeroen Kemperman
Over Jeroen Geelhoed
Over Jennifer op 't Hoog
Inhoudsopgave
Lees(plezier)wijzer
1. Wat zijn de fundamenten van een briljant businessmodel?
1.1 Visie
1.2 Positionering
2. Wat is een business model?
2.1 Marktsegmenten
2.2 Waarde voor de klant
2·3 Levering
2·4 Operatie
3. Waardecreatie en totaalkader
3.1 Waardecreatie voor alle stakeholders
3.2 Conceptueel kader en fasering
3.3 Blijvend briljant?
4. Uitdagingen voor briljante businessmodellen in de zorg
4.1 Het Nederlands zorgstelsel is uniek
4.2 Kostenstijging zet betaalbaarheid en zorgstelsel op het spel
4·3 Noodzakelijke doorbraken in de zorg
5. Doorbraak: Solidariteit en onderlinge zorg versterken
5.1 Algemeen Ziekenfonds Amsterdam (A.Z.A.) - Wim Niesing & Jeroen Kemperman
5.2 DHAN - Tom Buijtendorp & Jeroen Kemperman
5·3 Proveniershofjes - Jeroen Kemperman, Ida Kemperman-Wilke & Wouter Schouten
5·4 Stiftung Liebenau - Rick Kasper, Tim Widdershoven, Sanne Boeve & Jeroen Geelhoed
6. Doorbraak: Preventie en zelfmanagement laten werken
6.1 Discovery - Thomas Bachet, Raheel Raisi & Jeroen Kemperman
6.2 Healthways - Jeroen Kemperman, Sytze de With & Mirthe van de Belt
6.3 Kaiser Permanente - Koen Harms & Jennifer op 't Hoog
6.4 PatientsLikeMe - Annemijn Kuenen, Heleen Borleffs, Tim Widdershoven & Jeroen Geelhoed
7. Doorbraak: Informatie en dagelijkse zorg rond de patient organiserer
7.1 UCLA's Value Quotient- Heleen Borleffs, Daniel Hommes & Jeroen Kemperman
7.2 ParkinsonNet - Rosanne Preyde, Kerwin Hartman & Jennifer op 't Hoog
7.3 Laastari Lähiklinikka - Monique Heeren & Jennifer op 't Hoog
7.4 Patrick Lund Dental Happiness - Tim Widdershoven, Rick Kasper & Jeroen Geelhoed
8. Doorbraak: Diensten en instrumenten om klanten aan het stuur te helpen
8.1 Ryhov - Bonny van Rest & Jennifer op 't Hoog
8.2 BerylHealth - Jeroen Geelhoed & Tim Widdershoven
8.3 M-PESA - Wouter Houtman & Jennifer op 't Hoog
8.4 Jaipur Foot - Kristin Fransz, Ilse Hoogervorst & Jeroen Kemperman
9. Doorbraak: Differentiatie van specialistische zorg waarmaken 292
9.1 Shouldice - Karlijn Korten, André Kok & Jeroen Kemperman 298
9.2 ThedaCare - Karen Willemsen, Maarten Akkerman & Jennifer op 't Hoog 311
9·3 Princess Margaret Cancer Centre - Denise Altena, Esmee Grobbee & Jennifer op 't Hoog
9·4 Mayo Clinic - Bas Schepman, Jennifer op 't Hoog & Jeroen Kemperman 337
10. Lessen voor het creëren van briljante businessmodellen in de zorg
10.1 Fase I: Start vanuit visie en breng de merkpositionering hiermee in lijn
10.2 Fase 2: Vertaal de visie met volharding en consistentie door in het businessmodel
Fase 3: Realiseer het business model met baanbrekende waardecreatie voor alle stakeholders
10.4 Fase 4: Behoud de kern en stimuleer vooruitgang in het business model
Belangrijkste begrippen en definities
Noten
Brannen
Het redactieteam
Caseauteurs
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan