Managementboek.nl gebruikt cookies.

Waarderend veranderen

Nederlandstalig | Paperback
(4)
Verkooppositie: #636
6 dagen in de top 100
Onze prijs: € 27,50
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld,
volgende dag in huis.

Video

Samenvatting

Organisatie- en teamontwikkeling zijn natuurlijke onderdelen geworden van het werk van leidinggevenden. Appreciative Inquiry is een onderzoekende manier van veranderen die de laatste jaren ook in Nederland en Vlaanderen steeds meer vaste grond onder de voeten krijgt.

Deze visie en aanpak stelt managers in staat met de betrokken medewerkers (en zelfs met klanten of andere externe partijen)...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Introductie: achtergrond en opbouw van dit boek

Portret Herman Nijns – Randstad

Appreciative Inquiry: veranderen door waarderend onderzoek

1. Ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling
2. Nieuwe logica voor nieuwe vraagstukken
3. Appreciative Inquiry als perspectief
4. Hoe ziet een Appreciative Inquiry-proces eruit?
5. Basisprincipes van Appreciative Inquiry
6. Waar het om draait: de werkende bestanddelen
7. Betekenis voor leiderschap

Portret Wieke Leonhard – gemeente Amsterdam

Verdieping: hoe werkt Appreciative Inquiry?
- Van gegeven probleem naar gekozen thema
- Op onderzoek uit: met wie?
- Innoveren door te improviseren
- De actie zit in de interactie
- Verandering ontstaat gesprek voor gesprek
- Aandacht voor de schaduwzijde
- Alsof je een orkest leidt

Portret Erwin De bruyn – Stebo

Bouwstenen: gesprekken, vragen, verhalen, doen
- Vragen geven richting
- Over goede gesprekken
- Op zoek naar een generatieve dialoog
- Verhalen als versneller
- Prototypen: samen iets maken

Portret Edwin Schelling – Senior Aerospace Bosman en Thermal Engineering

Aan de slag: aanpakken en methodieken
- Ontdekken met waarderende interviews
- Terugblikken om een stap te kunnen zetten: de kracht van een historielijn
- Zie je het voor je? Verbeelden van de gewenste toekomst
- Experimenteren: de eerste stap naar actie
- Plaatsmaken voor een goed gesprek: het belang van de ontmoetingsplek
- Nieuwsgierigheid als motor
- Werken met talent

Portret Eddy Willems – Sint-Franciscuscollege

Wat vraagt het van jou als leidinggevende?
- Een waarderende blik
- Niet-wetende en vragende houding
- Aanmoedigen: alles wat je aandacht geeft, groeit
- Focus aanbrengen met criteria
- Ruimte maken voor onderzoek
- Luisteren met aandacht

Portret Roland De Wolf – Punch Powertrain

Epiloog: Samen blijven zoeken met elkaar
Literatuur

Specificaties

EAN:9789462201019
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 192 blz.
Uitgever:Academic Service
Druk:1e druk, 2016

Over Saskia Tjepkema

Saskia Tjepkema is adviseur, coach en partner bij Kessels & Smit, The Learning Company (www.kessels-smit.com). Ze ondersteunt individuen, teams en organisaties bij leer- en ontwikkelvraagstukken. Ook is ze gastdocent bij diverse (leiderschaps)leergangen en is ze actief als interim-leidinggevende. Saskia schreef diverse boeken en artikelen op het gebied van Appreciative Inquiry, talentgericht werken en leren in het werk.

Over Luc Verheijen

Luc Verheijen is adviseur, coach en partner bij Kessels & Smit, The Learning Company in Vlaanderen (www.kessels-smit.com). Hij is mede-oprichter en begeleider van het Vlaams Lerend netwerk rond AI en mede-organisator van de World Appreciative Inquiry Conference 2012. Ook is hij ondernemer bij De Werf, een bijzonder samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties gericht op maatschappelijke impact.

Over Joeri Kabalt

Joeri Kabalt is Consultant, Facilitator en Researcher bij Kessels & Smit, The Learning Company.

Ze ondersteunt teams en organisaties met ontwikkelvragen. Appreciative Inquiry is daarbij een belangrijke inspiratiebron.

Lezersrecensies

Inspiratie voor de eigen praktijk

27-11-2016 | M. Bouduin

Het interessante aan dit boek is dat het de theorie en de methode van waarderend onderzoek combineert, waardoor het een heel werkbaar instrument is voor leidinggevenden.
Zowel de portretten als de vele praktische voorbeelden geven inspiratie voor de eigen praktijk.
De opbouw in korte hoofdstukjes maakt dat je kris-kras kan lezen, en telkens weer een nieuwe invalshoek vindt.

Recensies (2)

Recensie door Bert Peene 

Veel onderzoek naar de effectiviteit van veranderprojecten is er niet, maar de studies die er zijn, laten weinig ruimte voor twijfel: de meeste mislukken. Zeker als het om veranderingen gaat die doorgaans onder de noemer ‘cultuurverandering’ worden beschreven, daar geldt twintig procent succes zo’n beetje als het hoogste haalbare. Tijd voor een andere aanpak schrijven de auteurs van Waarderend...

Lees verder >
Bert Peene is publicist en manager van de sectorunit Business bij de IMAGO Groep in Breda. Hij houdt zich vooral bezig met management- en teameffectiviteit in complexe veranderingsprocessen.