Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Juridisch Sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten
Sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten
Sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten
L.B.A. Tigelaar

Leonieke Tigelaar (1988) heeft in 2009 haar bachelor Nederlands recht (cum laude) en in 2011 haar master Nederlands recht (Togamaster, specialisatie Privaatrecht) behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Meer over L.B.A. Tigelaar
L.B.A. Tigelaar

Sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten

Paperback Nederlands 2017 9789462511323
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis
62,50
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Verschillende Europese richtlijnen die de consument beogen te beschermen, bevatten informatieplichten. Een van deze richtlijnen is de Richtlijn consumentenrechten (2011/83/EU). Op grond daarvan zijn ondernemers verplicht aan consumenten informatie te verstrekken als zij een overeenkomst sluiten in een fysieke winkel, buiten een verkoopruimte of op afstand. Evenals andere richtlijnen uit het consumentenacquis laat de Richtlijn consumentenrechten de sanctionering van een schending van deze informatieplichten grotendeels over aan de lidstaten.

In dit onderzoek wordt nagegaan hoe de sanctionering van deze informatieplichten eruitziet in Duitsland, Engeland en Nederland. Dit gebeurt aan de hand van de volgende vraag: hoe wordt een schending van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten in Duitsland, Engeland en Nederland gesanctioneerd en wie hanteren deze sancties en waarom zij?

Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van drie delen. In deel I van dit onderzoek wordt stilgestaan bij de informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten en hun doel. In deel II wordt ingegaan op de sancties die kunnen worden toegepast in de drie rechtsstelsels bij een schending van een informatieplicht en wordt ingegaan op degenen die ze hanteren. In deel III wordt bekeken welke keuzes in Duitsland, Engeland en Nederland zijn gemaakt bij de sanctionering van oneerlijke handelspraktijken en de handhaving van het consumentenrecht.

Specificaties

ISBN13:9789462511323
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:284
Uitgever:Uitgeverij Paris
Druk:1
Verschijningsdatum:21-6-2017
Hoofdrubriek:Juridisch
ISSN:
Jongbloed:Consumentenrecht

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over L.B.A. Tigelaar

Leonieke Tigelaar (1988) heeft in 2009 haar bachelor Nederlands recht (cum laude) en in 2011 haar master Nederlands recht (Togamaster, specialisatie Privaatrecht) behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is als universitair docent verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Andere boeken door L.B.A. Tigelaar

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

1 Inleiding
1.1 Vraagstelling, verantwoording en afbakening
1.2 Terminologie
1.3 Methode
1.4 Opzet

DEEL I: Informatieplichten en hun doel

2 Doelstelling en inhoud van informatieplichten uit de Richtlijn CR
2.1 Inleiding
2.2 Informatieplichten met betrekking tot prestaties
2.3 Informatieplichten met betrekking tot persoonsgegevens
2.4 Duidelijke en begrijpelijke informatieverstrekking
2.5 Moment van informatieverstrekking
2.6 Informatieverstrekking op een duurzame gegevensdrager
2.7 Informatieplichten met betrekking tot herroeping
2.8 P lichten met betrekking tot de kenmerken van de overeenkomst
2.9 Uitzonderingen bij B2C-overeenkomst die niet gesloten is op afstand of buiten een verkoopruimte
2.10 Deelconclusie

DEEL II: Sancties en degenen die ze hanteren

3 Richtlijnbepalingen die betrekking hebben op de sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn CR
3.1 Inleiding
3.2 Europees kader van sancties
3.3 Verbod op misleidende handelingen en misleidende omissies
3.4 Rechtsgevolgen en remedies voor de consument
3.5 Remedies voor de concurrent
3.6 Handhaving door een bestuursorgaan of consumentenorganisaties
3.7 Deelconclusie

4 Sancties bij een schending van een informatieplicht uit de Richtlijn CR in het Duitse recht
4.1 Inleiding
4.2 Remedies voor de consument
4.3 Remedies voor de concurrent
4.4 Handhaving door Wettbewerbszentrale en Verbraucherzentralen
4.5 Deelconclusie

5 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Engeland
5.1 Inleiding
5.2 Remedies voor de consument
5.3 Remedies voor de concurrent
5.4 Handhaving door Trading Standards
5.5 Deelconclusie

6 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Nederland
6.1 Inleiding
6.2 Remedies voor de consument
6.3 Remedies voor de concurrent
6.4 Handhaving door de Autoriteit Consument & Markt
6.5 Deelconclusie

DEEL III: Keuzes rondom oneerlijke handelspraktijken en handhaving

7 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Duitse recht
7.1 Inleiding
7.2 Een Vertragsauflösungsrecht voor de consument
7.3 Het optreden van de concurrent
7.4 Civielrechtelijk optreden van Wettbewerbs- en Verbraucherzentrale(n)
7.5 Deelconclusie

8 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Engelse recht
8.1 Inleiding
8.2 Right of redress voor de consument
8.3 G een optreden van een concurrent
8.4 Optreden van TSS
8.5 Deelconclusie

9 Keuzes bij oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Nederlandse recht
9.1 Inleiding
9.2 Vernietigingsgrond voor de consument
9.4 Bestuursrechtelijk optreden door de Autoriteit Consument & Markt
9.5 Deelconclusie

10 Waar kan het heen met de sanctionering van informatieplichten?
10.1 Inleiding
10.2 Bevindingen van het onderzoek
10.3 De voor- en nadelen van de verschillende wijzen van sanctionering

Samenvatting
Summary
Aangehaalde literatuur
Aangehaalde rechtspraak
Trefwoordenregister









1 Inleiding
1.1 Vraagstelling, verantwoording en afbakening
1.2 Terminologie
1.3 Methode
1.4 Opzet

DEEL I: Informatieplichten en hun doel

2 Doelstelling en inhoud van informatieplichten uit de Richtlijn CR
2.1 Inleiding
2.2 Informatieplichten met betrekking tot prestaties
2.3 Informatieplichten met betrekking tot persoonsgegevens
2.4 Duidelijke en begrijpelijke informatieverstrekking
2.5 Moment van informatieverstrekking
2.6 Informatieverstrekking op een duurzame gegevensdrager
2.7 Informatieplichten met betrekking tot herroeping
2.8 P lichten met betrekking tot de kenmerken van de overeenkomst
2.9 Uitzonderingen bij B2C-overeenkomst die niet gesloten is op afstand of buiten een verkoopruimte
2.10 Deelconclusie

DEEL II: Sancties en degenen die ze hanteren

3 Richtlijnbepalingen die betrekking hebben op de sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn CR
3.1 Inleiding
3.2 Europees kader van sancties
3.3 Verbod op misleidende handelingen en misleidende omissies
3.4 Rechtsgevolgen en remedies voor de consument
3.5 Remedies voor de concurrent
3.6 Handhaving door een bestuursorgaan of consumentenorganisaties
3.7 Deelconclusie

4 Sancties bij een schending van een informatieplicht uit de Richtlijn CR in het Duitse recht
4.1 Inleiding
4.2 Remedies voor de consument
4.3 Remedies voor de concurrent
4.4 Handhaving door Wettbewerbszentrale en Verbraucherzentralen
4.5 Deelconclusie

5 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Engeland
5.1 Inleiding
5.2 Remedies voor de consument
5.3 Remedies voor de concurrent
5.4 Handhaving door Trading Standards
5.5 Deelconclusie

6 Sancties bij een schending van een informatieplicht in Nederland
6.1 Inleiding
6.2 Remedies voor de consument
6.3 Remedies voor de concurrent
6.4 Handhaving door de Autoriteit Consument & Markt
6.5 Deelconclusie

DEEL III: Keuzes rondom oneerlijke handelspraktijken en handhaving

7 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Duitse recht
7.1 Inleiding
7.2 Een Vertragsauflösungsrecht voor de consument
7.3 Het optreden van de concurrent
7.4 Civielrechtelijk optreden van Wettbewerbs- en Verbraucherzentrale(n)
7.5 Deelconclusie

8 Keuzes bij sancties tegen oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Engelse recht
8.1 Inleiding
8.2 Right of redress voor de consument
8.3 G een optreden van een concurrent
8.4 Optreden van TSS
8.5 Deelconclusie

9 Keuzes bij oneerlijke handelspraktijken en handhaving in het Nederlandse recht
9.1 Inleiding
9.2 Vernietigingsgrond voor de consument
9.4 Bestuursrechtelijk optreden door de Autoriteit Consument & Markt
9.5 Deelconclusie

10 Waar kan het heen met de sanctionering van informatieplichten?
10.1 Inleiding
10.2 Bevindingen van het onderzoek
10.3 De voor- en nadelen van de verschillende wijzen van sanctionering

Samenvatting
Summary
Aangehaalde literatuur
Aangehaalde rechtspraak
Trefwoordenregister

Aanbevolen live events...

donderdag 20-04-2023

Jitske Kramer over Teamintelligentie

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • De wet en de interpretatie van een overeenkomst
    Peter Kop
    De wet en de interpretatie van een overeenkomst
    € 27,50
  • Rechtsontwikkeling door de bestuursrechter
    Ernst Hirsch Ballin
    Rechtsontwikkeling door de bestuursrechter
    € 77,00
  • Decentrale heffingen
    G.J. van Leijenhorst
    Decentrale heffingen
    € 147,00
  • Wet op de ondernemingsraden
    J. van Drongelen
    Wet op de ondernemingsraden
    € 81,50
  • Verbonden overeenkomsten in het handelsrecht
    A.H. Lamers
    Verbonden overeenkomsten in het handelsrecht
    € 23,00
  • Handboek Spoorwegrecht
    Adriaan Hagdorn
    Handboek Spoorwegrecht
    € 136,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten

        Sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten
        L.B.A. Tigelaar
        /