Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Thought leadership

als succesfactor in een veranderende samenleving

Audio-download Mp3 Nederlands 2023 9789462556584
Voormalig top 100Totaal 185 dagen
Verkooppositie 4748Hoogste positie: 12
Direct te downloaden

Samenvatting

Steeds meer bestuurders, leiders en (marketing)communicatieprofessionals hebben thought leadership als speerpunt in hun strategische plannen staan. Onze samenleving is op allerlei fronten aan het transformeren en van organisaties wordt verwacht dat ze een stap naar voren zetten en een progressieve rol nemen bij deze transformaties. Maar wat houdt thought leadership precies in? En hoe kun je het ontwikkelen en daadwerkelijk in praktijk brengen? Dit is het eerste boek dat je een verfrissende kijk en concrete handvatten biedt om thought leadership in je eigen organisatie te ontwikkelen.

Een succesvolle thoughtleadershipstrategie staat of valt met het durven uitdragen van vernieuwend perspectief op belangrijke thema’s die raken aan je strategie én de samenleving. Hoe ontwikkel je zo’n novel point of view? Hoe betrek je medewerkers en andere stakeholders daarbij? Hoe vertaal je je vernieuwende perspectief naar de praktijk en bouw je vertrouwen bij stakeholders rondom dat vernieuwende perspectief en de daarbij behorende koers? En wat betekent dat voor leiderschap en communicatie?

Op bevlogen wijze en aan de hand van zes actuele thoughtleadershipcases laten de auteurs zien hoe organisaties dit kunnen doen. Zo geven de auteurs een kijkje in de keuken van Bernhoven, het ziekenhuis dat vanuit het vernieuwende perspectief 'Betere zorg door minder zorg' zijn hele organisatie transformeerde en patiënten en stakeholders hier op inspirerende wijze bij betrok. En ze laten zien hoe het Deense energiebedrijf Ørsted, Philips, Unilever, woningcorporatie Sint Trudo en Parktheater Eindhoven voor een alternatieve koers kozen door te vertrekken vanuit vernieuwende zienswijzen en die te vertalen naar concreet gedrag en resultaat. Realistische praktijkcases die niet alleen laten zien wat voor deze organisaties werkte, maar óók waar hun uitdagingen en tegenslagen zaten.

Ben jij die bestuurder, leider of (marketing)communicatieprofessional die thought leadership op de strategische agenda heeft staan? Dan is dit jouw handboek om die strategie en positionering vorm te geven.

Specificaties

ISBN13:9789462556584
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-download
Beveiliging:none
Bestandsformaat:mp3
Uitgever:Bookora
Hoofdrubriek:Leiderschap
ISSN:

Expertrecensies (2)

Thought Leadership - ‘Genoeg om serieus aan de slag te gaan’
Sjors van Leeuwen | 14 juni 2022
Steeds meer organisaties en professionals profileren zich als ‘thought leader’; als visionair of expert op een specifiek terrein of in een bepaald vakgebied. Maar wat houdt thought leadership precies in? Hoe kun je het ontwikkelen en daadwerkelijk in de praktijk brengen? Wanneer kun je met recht zeggen: ik ben thought leader? Je leest het in ‘Thought Leadership’.
Lees verder
Thought leadership - ‘Nieuwe en waardevolle inzichten’
Henk Jan Kamsteeg | 26 april 2022
Thought leaders roepen niet dat ze de wijsheid in pacht hebben, maar laten zien dat ze echt iets te melden hebben. Mignon van Halderen en Brandon Martens zetten in hun boek ‘Thought leadership’ helder uiteen hoe te groeien als thought leader.
Lees verder

Lezersrecensies

3.7 van de 5
9 stemmen
4
2
1
0
2

Interviews en artikelen (4)

podcast
Organisaties hebben zich te verhouden tot de waardentransitie
Karin de Zwaan 23 juni 2022 ‘Thought leadership acteert op een fundamenteel niveau. Het gaat om een vernieuwende kijk op strategie en positionering op het snijvlak van markt en maatschappij.’ Zo omschrijven auteurs Mignon van Halderen en Brandon Martens de titel van hun recente boek Thought leadership.
interview
Kies richting vanuit een novel point of view
Paul Groothengel 13 juni 2022 Om te veranderen heb je een vernieuwend perspectief nodig, schrijven Mignon van Halderen en Brandon Martens, resp. partner en adviseur bij de Reputatiegroep, in hun boek Thought Leadership. Een gesprek over novel points of view.
video
Thought leadership als succesfactor in een veranderende samenleving
Halderen 2 juni 2022 Een succesvolle thoughtleadershipstrategie staat of valt met het durven uitdragen van vernieuwend perspectief op belangrijke thema’s die raken aan je strategie én de samenleving. Hoe ontwikkel je zo’n novel point of view? In de Bookchat vertellen Mignon van Halderen en Brandon Martens over hun favoriete cases.
preview
Thought leadership - Als succesfactor in een veranderende samenleving
Mignon van Halderen 4 april 2022 In ‘Thought leadership als succesfactor in een veranderende samenleving’ nemen Mignon van Halderen en Brandon Martens je mee in de wereld van thought leadership en hoe een betekenisvolle strategie begint bij een vernieuwend perspectief.

Over Mignon van Halderen

Mignon van Halderen zette thought leadership (inter)nationaal op de kaart. Daarvoor richtte zij onder meer het lectoraat Thought Leadership bij Fontys Hogescholen in Eindhoven op. Mignon is inmiddels partner bij de Reputatiegroep, een van de toonaangevende strategie-bureaus in Nederland.

Andere boeken door Mignon van Halderen

Over Brandon Martens

Brandon Martens is creatief-strategisch adviseur bij de Reputatiegroep en heeft zich vanuit het lectoraat al meer dan zeven jaar verdiept in thought leadership. Zij houden zich beiden bezig met thema’s als strategieontwikkeling, positionering en stakeholdermanagement.

Andere boeken door Brandon Martens

Inhoudsopgave

INLEIDING 12
Het nieuwe appel aan organisaties 12
Waar dit boek over gaat 13
Voor wie we dit boek hebben geschreven 14
Hoe je dit boek kunt gebruiken 14
Zes praktijkcases van thought leaders 16

1 TRANSFORMATIES EN PARADIGMASHIFTS 19
1.1 Wat zijn transformaties? 20
1.2 Paradigma's en paradigmashifts 21
1.3 Thought leadership: het vermogen om paradigma’s te verschuiven 23
1.4 De belangrijkste kenmerken van een thought leader 26
1.5 Conclusie 32

BERNHOVEN: BETERE ZORG DOOR MINDER ZORG 35

2 DE KRACHT VAN EEN NOVEL POINT OF VIEW 61
2.1 Een novel point of view maakt je vernieuwende denken expliciet 62
2.2 Een novel point of view werkt bevrijdend en ontsluit energie 65
2.3 Een novel point of view opent vernieuwende wegen 66
2.4 Een novel point of view verscherpt je visie en missie 66
2.5 Een novel point of view verbindt geestverwanten 67
2.6 Conclusie 68

PARKTHEATHER EINDHOVEN: RAAK ELKAAR 71

3 HOE ONTWIKKEL JE EEN NOVEL POINT OF VIEW 91
3.1 Creëer ruimte voor vernieuwende gedachten 92
3.2 Houd ze tegen je identiteit en purpose aan 94
3.3 Betrek medewerkers bij het ontwikkelen van je novel point of view 96
3.4 Werk naar een kernachtige verwoording van je novel point of view 100
3.5 Conclusie 103

ØRSTED: DE 85/15-VISIE 109
PHILIPS: THOUGHT LEADERSHIP IN HEALTHCARE 129

4 VERNIEUWENDE KOERS VANUIT JE NOVEL POINT OF VIEW 145
4.1 Strategie waarlangs je de vernieuwende koers optekent 147
4.2 Creëer randvoorwaarden die het nieuwe mogelijk maken 149
4.3 Maak het nieuwe zichtbaar en tastbaar 150
4.4 Betrek stakeholders bij het nieuwe 152
4.5 Omgaan met kritiek en weerstand 157
4.6 Leiderschapscommunicatie 157
4.7 Conclusie 159

SINT TRUDO: DE TRANSFORMATIE VAN STRIJP-S 161

5 IMPACT, BLIK VOORUIT EN PRAKTISCHE HANDVATTEN 179
5.1 Hoe meet je de impact van je vernieuwende koers (andere subtitels) 181
5.2 Nieuwe horizon - systeemverandering 188
5.3 Pak je thought leadership rol 189
5.4 Samenvattende stappen om die rol op te pakken 190

UNILEVER: EEN SIMULTAAN SCHAAKSPEL 195

Relevante begrippen 212
Woord van dank 214
Over de auteurs 216
Geraadpleegde literatuur 218

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Thought leadership