Commerciële contractanten – consistenter differentiëren?
(PDF-Download)
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789462748903Samenvatting
Het burgerlijk recht maakt een grofmazige tweedeling tussen enerzijds transacties met consumenten (of: b2c-relaties), waar ongelijkheidscompensatie een vertrekpunt is, en anderzijds transacties tussen commerciële partijen (of: b2b-relaties), waar dat niet zo is.
In deze oratie wordt betoogd dat deze tweedeling te absoluut is. Tussen commerciële contractanten bestaat soms een dermate onrechtvaardige ongelijkheid, dat bescherming van bepaalde partijen, zoals de zzp’er, nodig is. Dat leidt tot differentiatie tussen verschillende commerciële contractanten. De wetgever differentieert weliswaar incidenteel en beschermt soms bepaalde typen commerciële contractanten, zoals bij het wetsvoorstel Franchise, de wettelijke handelsrente en algemene voorwaarden, maar doet dat volgens de auteur inconsistent.
Deze oratie brengt meer lijn in het onderscheid tussen commerciële contractanten. Aan de hand van een nieuw criterium wordt duidelijk gemaakt wanneer een zwakkere commerciële contractant zou moeten worden beschermd, en wanneer niet.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 De situatie nu 11
2.1 Diffuus beeld 11
2.2 Incidentenpolitiek? 13
2.3 Soms wel en soms geen criterium 15
2.4 Uiteenlopende criteria 16
3 Wanneer differentiëren? 17
4 Per gevaltype 23
4.1 Algemeen 23
4.2 Algemene voorwaarden 23
4.3 Financiële dienstverlening 27
4.4 Overig 30
5 Welke commerciële contractant roept om bescherming? 31
6 Van geval tot geval: welke omstandigheden zijn relevant? 35
7 Conclusies 37
8 Dank 39
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan