Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De Projectverleider

Hoe je tijdens jouw project draagvlak creëert en met stakeholders verandering succesvol implementeert

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 1e druk 9789462760110
Direct te downloaden

Samenvatting

Iedere project- en changemanager wil met zijn advies een organisatie- of gedragsverandering succesvol realiseren. Maar hoe creëert u draagvlak voor deze verandering? Hoe voorkomt u weerstand tegen uw advies of oplossing?

'De Project(ver)leider' reikt vijf krachtige verleidingstechnieken (afgekort SPOMP) aan waarmee iedere project- en changemanager kan leren om stakeholders te ‘verleiden’ tot verandering. Het doel hiervan is om nog succesvollere projecten op te leveren en als professional te excelleren.

Leer hoe u:
S met stakeholdersmanagement het politieke krachtenveld voor u laat werken
P uw project plant op basis van communicatiemomenten
O de stuurgroep voor u laat werken door invloed te organiseren
M marketing gebruikt om uw advies of oplossing te verkopen
P het potentieel succes van uw project aantoont

Door een project te ‘SPOMPen’ worden stakeholders meer ontvankelijk voor uw ideeën, wordt de doorlooptijd van uw project verkort en vindt de uitvoering plaats door een meer bevlogen projectteam. Het succesvol realiseren van een organisatie- of gedragsverandering ligt binnen ieders bereik dankzij 'De Project(ver)leider'.

Specificaties

ISBN13:9789462760110
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:150
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:5-6-2014
Hoofdrubriek:Projectmanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
De Projectverleider
Dick Bos | 6 oktober 2015
Boeiende titel: ‘De projectverleider’ van Leon M. Hielkema en Ankie J.A. Swakhoven. In het boek worden vijfkrachtige verleidingstechnieken aangeboden die aan te leren zijn om stakeholders te ‘verleiden’ tot verandering. Een boek dat je als project- of changemanager gelezen moet hebben om je kennis te verbreden.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
18 stemmen
15
2
0
1
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Ankie Swakhoven: ‘SPOMP antwoord op stroom falende projecten’
Ronald Buitenhuis 11 juli 2014 Twee derde van alle projecten mislukt. Door beter stakeholdermanagement, betere communicatie en vooral betere marketing van projecten is draagvlak voor projecten te realiseren zodat ze wél succesvol worden. Ofwel, door te spompen en te verleiden, betogen Ankie Swakhoven en Leon Hielkema in hun boek De Projectverleider. De hierin beschreven SPOMP-aanpak heeft in Amerika al drie awards gewonnen.

Over Leon Hielkema

Drs. Leon M. Hielkema (1970) heeft vele veranderprojecten geleid in zowel de publieke als private sector. Zijn expertise richt zich op strategische vraagstukken in de financiële, ICT, HR, marketing en juridische sector. Sinds 2002 heeft Leon zijn eigen adviesbureau LMHConsultancy op het gebied van strategievorming, project- en changemanagement. Leon werkt als interim manager, consultant, coach of spreker. Hij is een meermaals bekroonde auteur van managementboeken in de Verenigde Staten.

Andere boeken door Leon Hielkema

Over Ankie Swakhoven

Drs. ing. Ankie Swakhoven (1975) is strategisch project- en changemanager. Met een achtergrond in Bedrijfskunde en Industrieel Product Ontwerpen startte zij in 2003 haar carrière bij de Nederlandse overheid. Zij werd projectmanager en sparringpartner voor het technisch georiënteerde, Nederlandse bedrijfsleven actief in de Nederlandse maakindustrie dat wilde innoveren en internationaal ondernemen op opkomende markten. Gedreven door haar passie voor ondernemerschap startte Ankie in 2013 haar eigen bedrijf Sease. Tegenwoordig dicht zij voor technisch georiënteerde bedrijven de kloof tussen de strategische visie van het management en de projectmatige uitvoering in de organisatie.

Andere boeken door Ankie Swakhoven

Inhoudsopgave

Jij en dit boek!

1. De Project(ver)leider in vogelvlucht

2. Stakeholdersmanagement
2.1 Meer stakeholders, meer grip
2.2 Stakeholderslonglist
2.3 Doelgroepenbenadering
2.3.1 Opdrachtgever(s)
2.3.2 Interne klanten
2.3.3 Secundaire stakeholders
2.3.4 Let op ambassadeurs
2.3.5 Carrièrevormers
2.4 Overtuigend communiceren

3. Procesplan op basis van communicatiemomenten
3.1 Frequent communiceren
3.2 Plannen op basis van communicatiemomenten
3.3 Individuele taken organiseren
3.4 Van politieagent naar coach
3.5 Weerstand ombuigen
3.6 Respecteer het plan

4. Organiseren van invloed
4.1 Waarom een stuurgroep?
4.2 Afspiegeling van de werkelijkheid
4.3 Strategische coalities vormen
4.4 Machtsbalans optimaliseren
4.5 Klankbordgroep naast stuurgroep

5. Marketing om advies te verkopen
5.1 Relatie project-, team- en I-marketing
5.2 Projectmarketing
5.3 Teammarketing
5.4 I-marketing
5.5 Ontwerp een projectlogo
5.6 De boodschap ‘pimpen’

6. Potentieel succes aantonen
6.1 De kracht van potentieel succes
6.2 Potentieel succes geïllustreerd
6.3 Indicatoren voor potentieel succes
6.3.1 Brainstorm met je projectteam
6.3.2 Vraag stakeholders
6.4 Kwantificeren van indicatoren
6.5 Risicomanagement
6.6 ‘Spin’ creëren

7. SPOMP-voordelen

8. En dan… carrière maken

Bijlage 1: Slechts 32% van de projecten is succesvol
Bijlage 2: Veranderen? Nee, liever niet!

Lijst met figuren en tabellen
Dankwoord
Index
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De Projectverleider