Managementboek.nl gebruikt cookies.

De Corporate Tribe

Nederlandstalig | Gebonden
(30)
Verkooppositie: #106
1290 dagen in de top 100
Onze prijs: € 37,50
Vandaag voor 23:00 uur besteld,
morgen in huis.

Video

Samenvatting

Winnaar van Managementboek van het Jaar 2016
De prijs van het Managementboek van het Jaar werd op donderdag 21 april 2016 op feestelijke wijze uitgereikt namens Managementboek tijdens het jaarlijkse Managementboekengala op de ‘SSRotterdam’.
Meer informatie over de verkiezing

Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het​...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Voorwoord - Orde scheppen in de chaos... wie durft het aan?
Inleiding - Op reis in de corporate tribe

Deel 1: Cultuur schept orde in de chaos
1. Waar zit dat dan, organisatiecultuur?
2. Door het oog van de antropoloog

Deel 2: In de relaties gebeurt het
3. Relaties binnen de eigen groep
4. Relatie met leiders en macht
5. Relaties met buitenstaanders: klanten, concurrenten
6. Relaties met tijd, ruimte en de kosmos
7. Relaties in beweging

Deel 3: Cultuurtransities – bouwen en verplaatsen van totempalen
8. Cultuurcreatie
9. Culturele continuïteit
10. Culturele heroriëntatie
11. Culturele healing
12. Culturele transformatie
14. Ik ga op veranderreis en neem mee

Inspiratiebronnen en verantwoording

Specificaties

EAN:9789462760363
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Gebonden, 340 blz.
Uitgever:Management Impact
Druk:1e druk, 2015

Over Danielle Braun

Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Spreker. Chief van de Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van de Corporate Tribe, Building Tribes en Da's gek. Stond 25 jaar met haar voeten in de corporate klei als manager / bestuurder. Danielle reist de wereld rond op zoek naar manieren om tribes te bouwen en leiders sterk te maken. Maakt organisaties graag klaar voor verandering. Expert op het gebied van organisatiecultuur en leiderschap. Sparringpartner voor boards. Haar motto: "een mens is niet los verkrijgbaar". We functioneren binnen de cultuur en dynamiek van de groep of organisatie. Wil je beter leiden, veranderen, functioneren, dan helpt het om de grammatica van de organisatiecultuur tot in haar genen te doorgronden.

Danielle Braun studeert klassieke culturele antropologie. Ze specialiseert zich in de dynamiek van politiek religieuze systemen in Afrika en Azië. Halverwege haar studie, wordt ze gegrepen door het inzicht dat rituelen en omgangsvormen bij bedrijven en organisaties "om de hoek" minstens even indrukwekkend en functioneel zijn als die van verre vreemde volken. Haar onderzoeksobjecten veranderen van totempalen en vooroudergeesten naar de magie van planning- en controlsystemen en de bezieling van leiders in organisaties. Ze combineert de klassieke antropologie met organisatiekunde en studeert als een van de eersten in Nederland af als corporate antropoloog. Haar antropologische veldwerk doet ze anderhalf jaar lang achterin de politieauto. Daar leert ze het klappen van de zweep van het onderzoekswerk én van de straat kennen.

Danielle promoveert in 1996 op een onderzoek naar organisatiecultuur en sturing binnen de politie, met een proefschrift "Sturingsperikelen in de Politieorganisatie".
Na haar studie start Danielle haar loopbaan als docent organisatiekunde en personeelswetenschappen aan de HEAO in Amsterdam en Enschede. Daarna geeft ze bij de politie Kennemerland trainingen en coaching aan politiemanagers, introduceert zij daar het werken met bedrijfsplannen en ontwikkelt ze diversiteits- en MD beleid. Een overstap naar Ernst & Young Consulting volgt. Ze adviseert organisaties op het gebied van cultuur- en organisatieverandering, organisatie-herstructurering, planning & control en ze coacht overheidsmanagers.

Vervolgens wordt Danielle directeur van een groot asielzoekerscentrum in Dronten. Een tijdelijke leefomgeving voor 800 mensen uit alle windstreken. Dan leidt ze de asielopvang in Brabant en Limburg en coördineert zij landelijk de opvang van Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers. Ze wordt vervolgens directeur in de lokale overheid. Ze schreef bestseller en managementboek van het jaar 2016 De Corporate Tribe, Building Tribes en 'Da's gek’.

Nu is Danielle een van Nederlands topsprekers. Ze is chief van de Academie voor Organisatiecultuur, waar ze met haar team organisaties beter en bezielder maakt. Deep Democracy instructor en facilitator. Danielle helpt leiders het beste uit zichzelf te halen. Ze is sparring partner voor CEO’s en bestuurders bij complexe verandering en bijt zich graag stuk op disfunctionerende managementteams. Bij verandertrajecten combineert Danielle haar no-nonsense strategische managementervaring met haar adviesrol. Ze is publicist voor kranten, social media, radio en tv onder de titel #antropoloogdesvaderlands.

En bovenal… is Danielle reiziger. Elk jaar reist ze ergens naar een boeiende tribe op de wereld om nieuwe verhalen en best practices te verzamelen. Dat doet ze alleen en samen met haar fijne gezin dat al even reislustig is. Op social media en deze site publiceert ze, blogt ze, fotografeert ze over haar reizen.

Meer informatie op: www.avorganisatiecultuur.nl.

Over Jitske Kramer

Drs. Jitske Kramer is corporate antropoloog, spreker, ondernemer, facilitator. Oprichter van HumanDimensions. Trainer van het jaar 2013. Auteur van 'Normaal is Anders', 'Deep Democracy - de wijsheid van de minderheid', 'Wow! Wat een verschil', 'Jam Cultures', 'De Corporate Tribe' (managementboek van het jaar 2016), 'Building Tribes' (shortlist managementboek van het jaar 2019) en 'Jam Cultures (2019).

Jitske Kramer reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Ze kijkt naar de wereld en organisaties door het oog van een antropoloog. Culturele antropologie is de discipline die zich afvraagt wat het betekent om mens te zijn tussen mensen in organisaties en daarbuiten. Ze bracht Deep Democracy in 2012 naar Nederland en verzorgt hier samen met een team van instructors vele trainingen in.

Ze is altijd op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. En brengt deze kennis via ijzersterke lezingen en masterclasses naar de wereld van organiseren, samenwerken en leiderschap. Om de slagkracht en resultaten van individuen en groepen te verbeteren (en de wereld gewoon een beetje mooier te maken). Ze leidt mensen op, zodat we nooit meer hoeven te vergaderen. Ze neemt je mee in verhalen die ruimte creëren voor nieuwe manieren van kijken en handelen. Gaandeweg wordt wat vertrouwd is vreemd. En wat vreemd is vertrouwd.

“Jitske Kramer is een van de beste sprekers van Nederland. Verbindend, heeft humor, is onbevangen en energiek. Ze prikkelt je om stevig te nadenken en je stem te laten horen. Met flair en met lef zoekt ze de diepgang op. Op zoek naar verrassende nieuw inzichten en praktische toepasbaarheid. Verbindend en daadkrachtig.”

Jitske Kramer heeft een website op
http://www.humandimensions.nl.

Lezersrecensies

Leren van wat je onbewust al weet

26-05-2015 | G.M. van der Pol

Dit boek is een must-read voor organisatie-adviseurs, -consultants, -coaches, -veranderaars en voor managers en leiders. En verder voor iedereen die ook maar iets met organisaties, onderstromen en organisatiecultuur te maken heeft. Het is een prachtig boek, in alle opzichten en betekenissen: niet alleen heel mooi en aantrekkelijk uitgevoerd maar de inhoud is ronduit van belang.
Braun en Kramer hebben een belangwekkend boek geschreven en bieden een inspirerende kijk op mensen en hun gedoe in organisaties, door de bril van de antropoloog. De opbouw is helder en logisch, evenals de stijl van schrijven. Ik ben geen antropoloog, maar al lezend begrijp je precies waar het in essentie om gaat: datgene inbrengen wat je ten diepste eigenlijk wel weet. Ze nemen je mee van bezieling en inzicht naar praktisch toepasbare 'tips en tools'.
Heb ik ook kritiek? Meestal wel maar dit keer niet, ik kan niets bedenken, alles klopt. Dit boek, samen met 'Deep Democracy' van Jitske Kramer en 'Wat bezielt ons' van Lenette Schuijt is een belangrijke bijdrage aan een prettiger leven in organisaties.

Ien GM van der Pol,
auteur van
Coachen als professie.

Leren van andere culturen

12-07-2017 | E.D.C. Stroo Cloeck

Lees recensie >
Japan, het land van Lean en kwaliteitscontroles. Een Amerikaans bedrijf bestelt bij een Japans bedrijf computerchips. In het contract wordt een foutenmarge van 2% afgesproken. Na de afgesproken periode worden de chips geleverd, een grote doos en een klein doosje. Net op het moment dat de opdrachtgever de dozen gaat openmaken, belt de Japanse leverancier. Wat hij met de 2% foute chips, in het kleine doosje, gaat doen? De Japanners hadden namelijk erg veel moeite gedaan om ze onklaar te maken.......

Eén van de tientallen verhalen over andere culturen uit De Corporate Tribe, van Daniëlle Braun en Jitske Kramer, een boek dat mij vorig jaar zo imponeerde dat ik er een Samenvatting van schreef.

De cultuur van de Japanners is: geen fouten, terwijl wij in het westen een fout-tolerantie hebben en het achteraf, met bijvoorbeeld garantieregelingen, met onze klanten regelen. Japanners zijn door het uitgangspunt van perfectionisme ook minder goed in innovatie, terwijl wij fouten maken wel oké vinden, maar van onze fouten willen leren en ons erdoor verbeteren. Bij samenwerking tussen twee bedrijven uit verschillende culturen is het dus verstandig dit soort cultuurverschillen helder te hebben en er zeker van te zijn dat de afspraken op dezelfde manier uitgelegd worden, zo stellen Daniëlle en Jitske. Dat is een supergoed advies, met name als je (zoals ik) voor een multinational werkt(e).
Ik heb als auditor regelmatig met Japanners gewerkt en heb twee vergelijkbare ervaringen, een als beginnend assistent accountant en een, meer dan 20 jaar later, als internal auditor. Afwijkingen bespreken en laten corrigeren werkt in Japan echt anders dan hier in Nederland!

De Corporate Tribe is gericht op (cultuur-)veranderprocessen in organisaties en elke soort verandering wordt gekoppeld aan een vergelijkbare situatie in een vreemde cultuur. Het vakgebied wat hier over gaat heet corporate antropologie en is de laatste jaren behoorlijk in opkomst. Dit boek is een mooie kennismaking hiermee!

Bijzonder interessant vond ik ook de vergelijking tussen ons Nieuwe Werken en de nomaden: Het Nieuwe Werken heeft vele vormen, van af en toe thuiswerken, via kantoortuinen met flexplekken naar volledig kantoorloos, virtueel werken. Soms heeft dat negatieve effecten. Vergaderingen worden niet meer bijgewoond, de ziel is uit het bedrijf. Veel volken, zoals de Touaregs of de Inuits, worden door de seizoenen gedwongen nomadisch te leven. Toch zijn hun stammen heel hecht. Hoe doen ze dat? Door aangepaste statussymbolen, bijeenkomsten, leiderschap en ‘voorouderlijke’ verhalen.
Statussymbolen zijn normaliter mooie huizen of grote kantoren maar bij nomaden eerder draagbare schatten (gouden tanden bij de Masai). Bij thuiswerkers kun je denken aan “virtuele” extraatjes zoals een prominente plek op het Intranet. Bij de nomaden zijn de bijeenkomsten heel belangrijk. Er worden huwelijken gesloten, er wordt recht gesproken, gezongen en gedanst. Bij het nieuwe werken zijn de bijeenkomsten vaak wegbezuinigd, en dat is niet handig. Nomaden hebben ook leiders, zoals stamhoofden. Het nieuwe werken vereist ook middelmanagement en mentoren. Bij de nomaden zijn de verhalen rond het kampvuur belangrijk, over de goden en de voorouders. In de corporate wereld is een missie en visie die wordt uitgedragen belangrijk.

Het boek bestaat uit 3 delen: je leest in deel 1 een stukje over organisatiecultuur en het vakgebied corporate antropologie, in deel 2 hoe onze relaties worden gevormd en hoe dit leidt tot cultuur, en in deel 3 over cultuurtransities. Dit laatste is de kern van het boek, cultuurverandering, wat in 5 soorten verandering uiteenvalt: (i) cultuurcreatie: gezamenlijkheid creëren; (ii) culturele continuïteit: het goede bestendigen; (iii) culturele heroriëntatie: terug naar de bedoeling; (iv) culturele healing: genezen en gezond maken; (v) culturele transformatie: als het echt anders moet.

Cultuurverandering kent een aantal kenmerken, waaronder de focus, de rol van de leider, rituelen. Deze kenmerken zijn bij elk type verandering op een andere manier ingevuld, bijvoorbeeld de rol van de leiding. Wat moet hij/zij doen en vooral niet doen? Bij cultuurcreatie is dat o.a.de droom scheppen, een kleine kring van volgers vormen, gewenst gedrag expliciet maken. Bij culturele heroriëntatie is dat o.a. bevlogen speeches over bestaansrecht houden, maar ook bureaucratische processen durven ontmantelen.

Ik vond het boek praktisch ingestoken en erg nuttig, vooral waar onderscheid wordt gemaakt naar de verschillende vormen van cultuurverandering en de verschillende tools die je kunt inzetten.
Naast de nuttige tips en mooie verhalen over andere culturen staat het boek vol met schitterende foto’s van interessante volken. Dat maakt het bijna een reisboek! Maar ook Nederlandse cultuur komt aan bod: Carnaval! Wat zou je als organisatie daarvan kunnen leren?

De Corporate Tribe van Daniëlle Braun en Jitske Kramer, werd ook uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2016.
Mijn waardering: 4****

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen van managementboeken en recensies.

Recensie “De Corporate Tribe”

07-06-2016 | G.K. Groenewoud

Lees recensie >
Er zijn van die boeken, waarbij je de neiging hebt om alles te laten om er mee aan de slag te gaan, zodra je het in huis of in handen hebt. Prachtig boek. Mooi lettertype, fraaie opmaak, prachtige foto’s. In 1 woord: Kwaliteit!

En dan de inhoud. Uiteraard begon ik met het scannen van het boek. Een van de eerste prachtige voorbeelden van cultuur was “een foutmarge van 2%”. De schrijfsters (Als het 1 dame was had ik geschreven schrijfSTER) nemen je mee naar Japan en de wijze waarop ze daar omgaan met een foutmarge van 2%. Mooi!

Het boek neemt je mee op een boeiende leerzame en inspirerende reis. Om te beginnen geeft het een kijkje in de keuken van antropologie. Interessant. Je zou je zo inschrijven….

In het voorwoord staan de volgende doelgroepen: Leiders, HR-Professionals, verandermanagers, consultants, trainers en coaches. Ik ben van mening dat deze doelgroep uitgebreid / aangepast moet worden (wellicht iets voor de vierde oplage). Om te beginnen zou ik het woord leiders graag willen varvangen door managers. Die kunnen met behulp van het boek leider worden. (“managers kijken naar de bottomline, leiders naar de horizon”). Verder vind ik het een must read voor MBO, HBO en WO studenten, lijnmanagers, bestuurders, toezichthouders en niet te vergeten ondernemers.

Het boek sluit namelijk naadloos bij de huidige trends en ontwikkelingen. Het moet tegenwoordig gaan om MENSEN. Daarom vind ik dat de jury een goede keuze heeft gemaakt. In een bericht aan Danielle Braun schreef ik over de “Eredivisie van Leiderschapsboeken”.

http://www.aaa-tfm.nl/boeken.html

Damaris Matthijssen, die (net als Braun en Kramer) op het podium stond bij “Het Grootse Kennisfestival van Nederland” (26 mei 2016) was van mening dat er te weinig vrouwen op het podium stonden. Deze feedback leidde er toe dat ik even naar mijn boekenpagina keek. Dat was even schrikken. Van de 31 door mij gerecenseerde boeken die op de boeken pagina staan zijn er slechts 2 geschreven door een vrouw (Marga Hoek).
Ik schreef eerder dat ik van mening was dat vrouwen niet alleen betere leiders zijn, maar ook betere schrijvers. Dat ging helaas niet over leiderschapsboeken, maar over detectives…..Het boek “De Corporate tribe” hoort inderdaad thuis in de eredivisie. De schrijfsters zouden wat mij betreft direct in het bestuur kunnen van de koepel van “Eredivisie van Leiderschapsboeken” kunnen plaatsnemen.

In mijn boekenkast krijgt het een ereplaats naast de boeken van of over Covey, De Blot, Greenleaf, Hsieh, Semler, Kolind, Verheggen, George, Trompenaars en Goldsmith. Over mensen dus, niet over processen. NIEUW leiderschap en talentmanagement. En dat heeft de toekomst!

U begrijpt het al. Van HARTE aanbevolen.! Koos Groenewoud 6 juni 2016

Op zoek naar een totempaal in de tribe

13-05-2015 | R.J. Lindeman

Lees recensie >
Toen ik in Italië woonde, was er een moment waarop ik het gevoel kreeg “Nu ben ik er”, “Nu ben ik onderdeel van het Romeinse weefsel”. Dat was het moment waarop ik een stempel kreeg op een document waardoor ik toegang kreeg tot allerlei diensten van universiteit en gemeente. Mijn meegebrachte paperassen waren uiteraard net wat anders dan de 7 voorgeschreven documenten, maar door een goed gesprek over de zoon van de baliebeambte zag je op een gegeven moment haar blik veranderen. En ze zette de stempel. Mijn mijn nieuwe ‘stamgenoten’ vierde ik dit succes met een goed glas Peroni.

Dit soort ongeschreven regels beschrijven Danielle Braun en Jitske Kramer in hun “Corporate Tribe”. Het is een verzameling van lessen die ze opgedaan hebben in hun antropologisch onderzoek. Ze gaan met je op reis naar Mali, naar Brazilië, maar ook naar het politiebureau.

Het boek begint met een basiscursus antropologie. Hoe kijk je met een “etic” danwel een “emic” blik naar een cultuur. Ga je “Grounded” antropologisch onderzoek doen zoals Joris Luyendijk die helemaal “native” ging in de bankensector. Dat hoofdstuk deed me denken aan toen ik in Italië op bezoek ging bij partijbijeenkomsten van Berlusconi, om te ontdekken waarom mensen in hem geloofden.

Daarnaast vertellen de dames over de antropologische cultuurverander aanpak. ‘Uiteraard’ wordt de aanpak in vier kwadranten verdeeld. Gaat over een abstracte strategie of een concrete, over verleden dan wel toekomst. Het gaat dan om het kijken van binnen uit maar ook ook om in staat te zijn van afstand te kijken naar een situatie, en niet alleen een verandering bepalen, maar hem ook daadwerkelijk doen.

En wat je dan kan doen, dat beschrijven Braun en Kramer daarna. Het grootste stuk van het boek namelijk over 5 typen cultuur veranderingen, die Braun & Kramer aan de hand van verhalen en ‘totempalen’ analyseren.

Cultuur creatie; we bouwen een nieuwe totempaal, over de kracht van iets nieuws
Culturele continuiteit; wat hebben we een mooie totempaal, over verstevigen en versterken
Culture Heroriëntatie, waar was onze mooie totempaal, over terug naar de oorsprong
Culturele Healing, de totempaal is stuk, over het invoegen van nieuwe verhalen en uitlaatkleppen
Culturele transformatie, we hebben een nieuwe totempaal nodig, over vergezichten. verhalen van elders en dromen

De ene analogie is wat sterker dan de andere. Zo vond ik de vergelijking dat de consultant als moderne Sjamaan fungeert niet helemaal kloppen. Immers het gezag van de consultant is misschien wel groot bij de opdrachtgever, maar vaak niet bij de hele stam, het personeel.

Bron Pixabay

Sterk is het boek wanneer het laat zien wat er echt gebeurt, bijvoorbeeld wanneer het de bijzondere tijd van verandering vangt in de term ‘tussentijd’ die niet alleen een lastige hobbel is naar een nieuwe situatie, maar ook een tijd die zijn eigenwaarde heeft, en eigen kansen biedt. Ze gebruiken hiervoor de Afrikaanse term “Liminale tijd”, geleend van het volwassenwording proces van de Ndembu stam

Het is een schitterend uitgevoerd boek, met veel foto’s die de verhalen van de dames illustreren. Braun & Kramer hanteren een schrijfstijl waarin ze een persoonlijk perspectief hanteren. Dat is soms even wennen in een managementboek, maar zorgt er wel voor dat je het gevoel krijgt dat je mee reist, vanaf de achterbank van een politiewagen, tot in een stam in Brazilië.

Recensies (8)

Recensie door Peter de Roode 

Het Managementboek van het Jaar 2016 gaat over de lessen die organisaties kunnen leren van de antropologie. Een fraai vormgegeven boek dat de lezer zo nu en dan meeneemt naar een andere plek op aarde om vervolgens terug te keren naar de wereld van organisaties. Deze opzet van de auteurs pakt zeer goed uit: een prima balans ontstaat zo tussen de lessen uit de antropologie en de te leren lessen...Lees verder >
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken 'Meegaan of dwarsliggen' (2006) 'Werkvormen voor managers' (2010) en ‘Leidinggeven kun je zelf!’ (2012). Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ (2013) en schreef hij samen met Peter van den Boom het boek ‘Theatervoorstellingen in organisaties’ (2015). Naast zijn schrijfactiviteiten organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Recensie door Anouk Folstar 

Bij het lezen van een nieuw, fraai vormgegeven managementboek heb ik regelmatig het gevoel dat het een mix and match is van de klassieke theorieën die we allemaal eigenlijk wel kennen. Je leest dezelfde informatie, gebaseerd op dezelfde onderzoeken, in een nieuw jasje. Dat geldt niet voor ‘De corporate tribe’ van Danielle Braun en Jitske Kramer.

In ‘De corporate tribe’ wordt...Lees verder >
Anouk Folstar is adviseur bij Adviestalent. Ze heeft een achtergrond in communicatie en organisatiekunde en is geïnteresseerd in thema’s als kennisdeling, leren en luisteren. Daarnaast is ze zeer geboeid door informeel contact binnen zakelijke relaties. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Recensie door Nico Jong 

Leiderschap is ingewikkeld in deze tijd, waarin complexiteit en chaos toenemen omdat cultuur nauwelijks nog tijd heeft om te stollen tot een culturele orde. Antropologie kan leiders helpen omdat zij is gericht op het ontwarren van cultuurpatronen, het duiden van rituelen, omgangsvormen en machtsrelaties en het interpreteren van manieren waarop mensen orde in de chaos proberen te scheppen.

In...Lees verder >
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Recensie door Sebastiaan van der Valk 

Anders dan anders; Qua verhalen, qua vormgeving en qua aanpak. En juist daarom inspireert ‘De corporate tribe’ van Danielle Braun en Jitske Kramer!

Over organisatiecultuur, organisatieontwikkeling en veranderingen heb ik veel gelezen. Dit boek zorgt echter voor een andere en nieuwe bril om te kijken naar organisaties: de antropologische bril. Het boek helpt je om andere kanten van een...Lees verder >
Sebastiaan van der Valk is zelfstandig coach en oprichter van 'Bureau voor Ontwikkeling & Groei'. Zijn passie is om individuen en teams te helpen bij het vinden en formuleren van antwoorden op drie kernvragen: (1)Wie ben ik? / Wie zijn wij? (2) Wat wil ik? / Wat willen wij? (3) Hoe kom ik daar? / Hoe komen wij daar? Hierdoor leid je zeer waarschijnlijk een succesvoller, prettiger en gelukkiger (werk)leven! Gedrevendoorpassie.nl (met link) is één van zijn laatste initiatieven.