Lees verder
Tjeu Blommaert was onder meer hoogleraar bedrijfseconomie aan de Universiteit Maastricht. Hij is (mede)auteur van tientallen boeken op het gebied van de bedrijfseconomie en bedrijfsadministratie.
Meer over de auteursManagement in Singularity
Van lineair naar exponentieel management
Gebonden Nederlands 2016 1e druk 9789462761155Samenvatting
Management in Singularity heeft in de category Business Technology de Silver Axiom Business Book Award 2018 ontvangen.
Management in Singularity was genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2017. De prijs van het Managementboek van het Jaar werd op donderdag 18 april 2017 op feestelijke wijze uitgereikt namens Managementboek tijdens het jaarlijkse Managementboekengala in de Prodentfabriek te Amersfoort.
Meer informatie over de verkiezing
In wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen is een niet eerder getoonde versnelling waarneembaar. Innovaties volgen elkaar in een steeds hoger tempo op. Dat lijkt niet alleen zo, dat is zo. Een dergelijke versnelling is in alle wetenschappen terug te vinden. Drijvers achter het opgevoerde tempo liggen onder meer in de beschikbaarheid van supercomputers (zoals Dr. Watson van IBM), in nieuw beschikbare technologieën zoals nanotechnologie, 3- en 4D-printen, bionica en kunstmatige intelligentie. Ook grootscheepse samenwerkende programma’s van overheden, bedrijven en universiteiten en onderzoeksinstituten (zoals TNO) jagen het tempo van de ontwikkelingen aan.
Om ons zelf goed voor te bereiden is een andere manier van denken noodzakelijk: het lineaire denken moet worden ingewisseld voor het exponentiële disruptieve denken. Het beste antwoord op de vraag 'Wat is jouw plan' is dan wellicht 'Er is geen plan, er is enkel aanpassingsvermogen van de organisatie aan welke situatie, goed of slecht, dan ook'.
De met kunstmatige intelligentie verrijkte software voor computers, robots en machines zal ertoe leiden dat deze software zich autonoom zal aanpassen en dus herprogrammeren. De mens is op een gegeven moment niet meer nodig voor deze upgrades, dat doet de software zelf. En dan komt er vanzelf een moment dat wij mensen niet meer begrijpen hoe deze hardware en software precies functioneren. Zo’n uniek punt wordt Singularity of Transcendence genoemd en is voorzien in 2035. Een dergelijke toekomst is volop in ontwikkeling en op de een of andere manier, op het een of andere moment, of we het willen of niet, of we het leuk vinden of niet zal deze zich aan ons manifesteren.
Dit boek geeft inzicht in belangrijke trends & ontwikkelingen en geeft handreikingen voor de eerste cruciale stappen die jij en jouw organisatie kunnen zetten als een goede voorbereiding op wat wel wordt genoemd 'het nieuwe normaal'.
Met een voorwoord van Rowan Gibson, wereldwijde innovatieleider en onder meer schrijver van de bestseller 'The four lenses of Innovation'.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Tjeu Blommaert
Over Stephan van den Broek
Over Erik Kolthof
Inhoudsopgave
1. We weten inmiddels dat we veel meer níét weten dan wél
2. Singularity is dichterbij dan je denkt
3. Kort overzicht van een aantal exponentiële ontwikkelingen
4. 'Reset' je brein en denk exponentieel
5. De Deming-cyclus in exponentiële omgevingen?
6. 'Be Connected'; PLAN
7. Impact, hoe hoog kunnen de golven worden?
- De 3D-printer casus
8. Het moment van de waarheid!
- De Big Data revolutie
9. Schakel door naar de hoogste versnelling!
10. In de hoogste versnelling; DO
11. Culture may eat innovation for lunch!
12. Rules of egagement; CHECK
13. Control in het nieuwe tijdperk
14. Combineer twee werelden; tweesporenmanagement
15. Wees voorbereid en klaar voor actie
16. Doorbreek traditionele managementparadigma’s
17. Leiderschap in het nieuwe tijdperk
- Andere tijden vragen om andere organisaties en leiderschap
18. Het nieuwe managementmodel voor Singularity: Connect, Respond, Trust and Accelerate
19. The future of jobs: skills disruptie
20. Het eind van het begin
Nawoord van de auteurs
Aanbevelingen
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan