Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Sterke merken, betere wereld

De maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief voor je merk

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 9789462762091
Direct te downloaden

Samenvatting

In top 3 PIM Marketing Literatuur Prijs 2017

Merken worden beter gewaardeerd als ze bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Ze spelen hiermee in op de behoeftes van mensen om positieve, duurzame keuzes te maken. Door het merk, mensen én maatschappij met elkaar te verbinden bouw je sterkere merken voor een betere wereld. Zo creëer je maatschappelijke betekenis, dé essentiële bouwsteen voor een eigentijdse positionering.

Sterke merken, betere wereld laat zien hoe marketing en mvo steeds meer naar elkaar toe groeien. In negen praktijkcases delen change agents van onder andere Eneco, Unilever, Triodos Bank en DSM hun afwegingen, ervaringen en tips. En met de ‘open branding roadmap’ beschik je over de tools om zelf aan de slag te gaan.

Dit boek is bedoeld voor ondernemers en professionals in marketing, branding, communicatie en mvo die een sterker merk willen bouwen én willen bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Het is ook geschikt voor gebruik in het hoger economisch onderwijs.

"Brengt merken, markten, milieu en maatschappij overtuigend bij elkaar. Een absolute aanrader voor elke onderneming met een missie." - Willem Lageweg, medeoprichter en voormalig directeur MVO Nederland

"De urgentie om merken in te zetten voor maatschappelijke verandering is groter dan ooit. Dit boek biedt daarvoor unieke inzichten en handelingsperspectief voor elke marketeer." - Anneke Sipkens, algemeen directeur Stichting DOEN

"Must read als je als marketingprofessional op strategisch niveau verantwoordelijk bent voor het merkenbeleid van een organisatie. (...) Een aanrader voor marketeers." - recensie Tijdschrift voor Marketing van Max Kohnstamm, programmamanager SRM

Specificaties

ISBN13:9789462762091
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:304
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:5-6-2017
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
4 stemmen
4
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Sterke merken, betere wereld
Bart Brüggenwirth 5 juli 2017 Het is niet meer de vraag óf de maatschappelijke betekenis een rol speelt in de positionering van bedrijven en merken. De vraag is hóe je daaraan invulling geeft en daarmee een betere marktpositie en sterker merk creëert.  Om bedrijven te inspireren om maatschappelijke uitdagingen om te zetten in marktkansen schreef Bart Brüggenwirth Sterke merken, betere wereld.

Over Bart Brüggenwirth

Bart Brüggenwirth wil de kracht van marketing benutten om positieve veranderingen te realiseren. Hij heeft ruime ervaring in marketing, merken- en communicatiemanagement, onder andere bij SCAN Management Consultants en Grey Advertising , waar hij voor uiteenlopende nationale en internationale bedrijven werkte. In 2003 richtte hij b-open op. Daarmee was hij een van de pioniers in Nederland op het gebied van duurzame marketing.

Andere boeken door Bart Brüggenwirth

Inhoudsopgave

Voorwoord Erik van Engelen
Voorwoord Bart Brüggenwirth

1. Inleiding

Deel I: Marketing en mvo verbinden
2. Het speelveld verandert
2.1 Inleiding
2.2 Waar komen we vandaan?
2.3 Nieuwe realiteit
2.4 Consumeren zonder schuldgevoel
2.5 Key notes

3. Van defensief naar strategisch mvo
3.1 Inleiding
3.2 Hoe het begon: mvo als verantwoordelijkheid
3.3 De volgende stap: waarde creëren met mvo
3.4 Ontwikkeling van mvo binnen een bedrijf
3.5 Key notes

4. Naar meer betekenisvolle marketing
4.1 Inleiding
4.2 Van markt naar maatschappij
4.3 Ontwikkeling van merken
4.4 Maatschappelijke betekenis creëren door open branding
4.5 Key notes

5. Maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief
5.1 Inleiding
5.2 Wat is maatschappelijke betekenis?
5.3 Je maatschappelijke betekenis inkleuren: thema’s en rollen
5.4 Het belang van de maatschappelijke betekenis
5.5 Key notes

6. Samenvatting marketing en mvo verbinden

Deel II: Verhalen uit de praktijk
7. Eneco: duurzame energie van iedereen
Erik van Engelen, directeur Consumenten

8. Unox: de magen en harten van alle Nederlanders verwarmen
Anniek Mauser, directeur Duurzaamheid Unilever Benelux en Karlijn Ris, marketingdirecteur Unox

9. a.s.r.: echt helpen door te doen
Bob Stehmann, CMO

10. DSM: bright science, brighter living
Jos van Haastrecht, director Global Brand and Communications

11. ANWB: iedereen in vrijheid en met plezier onderweg
Marga de Jager, directeur Merk en Leden

12. Appelsientje: puurheid begint bij de oorsprong
Siska Schipper, director Marketing and R&D

13. Triodos Bank: geld laten werken voor positieve veranderingen
Roel Welsing, hoofd Marketing

14. Interface: giving back more than we take
Frans Spekking, marketing director EMEA

15. Plastic Whale: samen voor plasticvrije wateren
Marius Smit, captain

16. Tien inzichten uit de praktijkverhalen

Deel III: De open branding roadmap
17. Je maatschappelijke betekenis ontdekken
17.1 Inleiding
17.2 Aandachtspunten en gevoeligheden
17.3 Drie stappen om de maatschappelijke betekenis te ontdekken
17.4 Finishing touch fase 1
17.5 Key notes

18. De rol van de maatschappelijke betekenis in de merkpositionering
18.1 Inleiding
18.2 Merkniveaus voor de maatschappelijke betekenis
18.3 De rol van de maatschappelijke betekenis voor verschillende type merken
18.4 Key notes

19. De betekenismixstrategie
19.1 Inleiding
19.2 Vier betekenisstrategieën
19.3 Optimale mix
19.4 Key notes

20. Inspiratie voor duurzame innovatie
20.1 Inleiding
20.2 Reikwijdte van innovaties
20.3 Tien innovatiepatronen om de maatschappelijke betekenis gestalte te geven
20.4 Key notes

21. Je maatschappelijke betekenis geloofwaardig en effectief communiceren
21.1 Inleiding
21.2 Verschillende doelstellingen: marktpositie en duurzame levensstijl
21.3 Communiceren over de maatschappelijke betekenis voor een betere marktpositie
21.4 Communiceren om een duurzame levensstijl of duurzaam ondernemen te stimuleren
21.5 Key notes

22. De succesfactoren voor de maatschappelijke betekenis
22.1 Inleiding
22.2 Verschillende niveaus
22.3 Key notes

Epiloog - Nieuw perspectief
Noten
Geraadpleegde literatuur
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sterke merken, betere wereld