Managementboek.nl gebruikt cookies.

Hooggeëerd publiek - Spreken voor grote groepen

Nederlandstalig | Paperback
(1)
Verkooppositie: #272
42 dagen in de top 100
Onze prijs: € 25,00
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Video

Samenvatting

Je hoort hoe de dagvoorzitter je aankondigt, loopt het podium op, haalt diep adem en dan…

Dit boek bereidt je strategisch, inhoudelijk en praktisch voor op het spreken voor grote groepen. Je leert hoe je inspeelt op de behoeften van het publiek, zonder je eigen doel en ambities uit het oog te verliezen.

Hooggeëerd publiek is een methode die start bij de voorbereidingen: 3 maanden, 3...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

VOOR WE BEGINNEN... 8
Voorwoord 8
Het kleurenmodel 13
De tijdlijn 21

vooraf - ambitie 25
Inleiding 26
1 bepaal je eigen ambitie 29
2 ontdek het doel van de organisator 34
3 doe ik het of doe ik het niet? 43
4 formuleer je ambitie voor deze presentatie 46
Samenvattend 53

3 maanden - route 57
Inleiding 58
1 leer je publiek kennen 60
2 bepaal de kleur van je publiek 64
3 bepaal de kernboodschap 66
4 zoom in op het vertrekpunt van je publiek 71
5 ontwerp de route van je publiek 82
6 randvoorwaarden en realisme 95
7 jouw bijdrage aan de marketing 99
8 materiaal verzamelen 102
Samenvattend 103

3 weken - tools 107
Inleiding 108
1 werk de etappes uit 110
2 timing 151
3 werk de opening en afsluiting uit 154
4 de juiste woorden 168
5 slides (PowerPoint) 175
6 toeters en bellen 193
7 hand-outs 200
8 technische ondersteuning 203
Samenvattend 211

3 dagen - oefenen 215
Inleiding 216
1 maak spreekkaartjes 218
2 maak keuzes voor ondersteunende non-verbale communicatie 221
3 oefenen 227
4 kies de juiste kleding 232
5 pak je tas in 236
6 neem contact op met de dagvoorzitter 238
7 bereid je voor op het ergste 241
8 leg contact 250
Samenvattend 251

3 uur - check 255
Inleiding 256
1 stem af met de organisatie 257
2 maak afspraken met de techniek 260
3 ontmoet de dagvoorzitter 263
4 ga op verkenning 265
Samenvattend 267

3 minuten - uitstraling 269
Inleiding 270
1 zet je charisma aan 272
2 spanning is de vijand van charisma 277
3 ontspannende bewegingen 280
4 helpende gedachten 282
Samenvattend 285

3 seconden - opkomst 289
1 de laatste stap 290

NU ALLES ACHTER DE RUG IS 292
Dankwoord 296
Literatuur 297
Over de auteur 299

Specificaties

EAN:9789462762244
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 300 blz.
Uitgever:Vakmedianet
Druk:1e druk, 2018

Over Judith de Bruijn

Judith de Bruijn is onderwijskundige, was AVRO-televisiepresentatrice en werd daarna een succesvol dagvoorzitter en sprekerscoach. Ze keek met haar didactische bril naar haar werkervaringen, en bouwde met die elementen een nieuwe methode om presentaties interessanter en effectiever te maken.

Recensies (2)

Recensie door Rick Lindeman 

Onlangs was ik in het circus. Het Magic Circus, één van de weinige stadscircussen die Nederland nog kent was neergestreken in het Wilhelminapark in Utrecht. Ik was er echter niet voor tijgers of clowns.

Judith de Bruijn gaf ons een Masterclass over presenteren. Ze deed dat samen met de circusdirecteur. Want als iemand een natuurlijke presence heeft is het een circusdirecteur.

Ze presenteerde daar haar boek over presenteren, met de toepasselijke naam Hooggeëerd publiek. Judith heeft 30 jaar ervaring rond dit thema, van spelletjes bij de AVRO tot een rol als dagvoorzitter. Deze ervaring heeft ze nu gebundeld in een boek.

Het boek heeft 3 elementen die het onderscheidend maakt van de massa op dit gebied. Als eerste vond ik het ritme van het boek geweldig. Wat doe je 3 maanden van te voren, wat drie weken, drie dagen, drie minuten en drie seconden. Dit geeft een heerlijke houvast als je bezig bent met die hele belangrijke presentaties. Bovendien zit het vol met tips uit de praktijk van Judith zelf.

Het tweede element is het gebruiken van de management drives. Deze vier kleuren worden vaak gebruikt om je collega's beter te begrijpen, maar de Bruijn kleurt haar hele publiek in. Zo kan je per 'hoofdstuk' van je presentatie checken of je diverse doelgroepen wel bedient.

Het derde element zijn de 50 concrete acties. Dingen die je gewoon kunt doen. Per hoofdstuk is er een actielijstje dat concreet genoeg is om uit te voeren, zonder dat het een obligate tip is.

Dit wordt ondersteund door een hele heldere vormgeving die Hooggeëerd publiek goed hanteerbaar maakt. Het is makkelijk even terug te grijpen wanneer je een specifiek stuk zoekt. Bovendien wordt het ondersteund door online materiaal, mocht dat beter aansluiten bij je leerstijl.

En zo kwam ik blij uit het circus, een geweldig boek rijker.

Rick Lindeman is gecertificeerd facilitator en design thinker. Hij is facilitator bij LEF Future center van Rijkswaterstaat. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van het Faciliteer Atelier.

Rick Lindeman is gecertificeerd facilitator en design thinker. Hij is facilitator bij LEF Future center van Rijkswaterstaat. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van het Faciliteer Atelier.

Recensie door Elly Stroo Cloeck 

Wat is een goede presentatie? Eentje die veel applaus krijgt? Eentje met humor? Of met visuals? Met storytelling? Nee. Een goede presentatie is er een waarmee je het doel bereikt dat je je vooraf hebt gesteld. Die ambitie is daarom de kern van Hooggeëerd publiek van Judith de Bruijn.

Simon Sinek stelt dat het niet gaat om wat of hoe, maar om waarom. Wat zijn de drijfveren van de ondernemer, de spreker? De Bruijn denkt dat Sinek iets vergeet: het gaat om WIE. De titel van haar boek, Hooggeëerd publiek, zegt het al, het publiek staat centraal in dit sublieme boek over spreken voor grote groepen. Hoe je ze moet leren kennen, maar vooral hoe je je presentatie moet afstemmen op hun manier om informatie op te nemen en in actie te komen.

Het boek is ingedeeld op basis van de tijdlijn voor je presentatie. Deze indeling is bijzonder handig omdat het je gelijk een stappenplan of checklist geeft, het lijkt een beetje op een recept uit een kookboek. Wat doe je vooraf? Waar begin je aan 3 maanden tevoren, 3 weken tevoren, etc?

Vooraf - Ambitie gaat onder andere in op het achterhalen van het doel van de organisator en de afweging of de presentatie iets voor jouzelf kan opleveren. Dat opleveren kan geld zijn (bij commerciële congressen) maar vaker nog idealisme (supporters krijgen voor een hoger doel), nieuwe klanten, medewerkers geruststellen, draagvlak voor verandering creëren, kennis overbrengen, imago verstevigen, ervaring opdoen, informatie krijgen of alleen maar contacten leggen. Belangrijk is dat het doel van de organisator in lijn is met je eigen ambitie. En is het publiek wel jouw favoriete doelgroep?

3 maanden – Route beschrijft hoe de kleurtjes van je publiek de opzet van je presentatie beïnvloeden en hoe je je kernboodschap bepaalt. Daarvoor gebruikt auteur Judith de Bruijn de kleurentheorie van Jung, die we ook kennen in toepassingen als MBTI, DISC, Management Drives en dergelijke. Dat maakt het heel herkenbaar en gestructureerd. In deze kleurentheorie staat blauw voor introvert denken (accountants, juristen), rood voor extravert denken (leiders, resultaatgericht), groen voor introvert voelen (zorg) en geel voor extravert voelen (sales en marketing). Ondernemers zijn rood, vermoei ze niet met teveel theorie. Wetenschappers willen juist wèl kennis. Jongeren moet je visueel prikkelen anders verlies je hun aandacht.

3 weken – Tools gaat uiteraard in op het gebruik van Powerpoint, handouts en rekwisieten maar ook op de opening en afsluiting van je presentatie en de timing en volgorde van de verschillende onderwerpen. Bij elke kleur van het publiek hoort een andere wijze van presenteren van een onderwerp of argument. Bij een rood publiek hoort activeren, bij geel inspireren, bij blauw informeren, bij een groen publiek hoort verbinden, geruststellen: ‘They don’t care what you know until they know that you care’ is een citaat dat de auteur regelmatig gebruikt in de groene context. Zij geeft ook als tip dat het eerste en laatste onderdeel van je presentatie in de overwegende kleur van het publiek moet zijn, de tussenliggende onderdelen moet je qua kleur variëren om iedereen aan te spreken. Hoe je dat doet wordt uitgebreid uitgewerkt met voorbeelden van werkvormen, zoals storytelling, testjes, etc. Ook komt woordgebruik aan de orde: vermijd twijfeltaal (proberen, een beetje) en stopwoordjes (zeg maar, inderdaad, nou).

3 dagen – Oefenen behandelt het maken van spreekkaartjes, je kledingkeuze èn reservekleding, en, ook supernuttig, wat er allemaal mis kan gaan en hoe je je daarop kunt voorbereiden (je krijgt minder spreektijd, of juist meer, onverwachte vragen, uitvallende techniek, black-out). Het heeft ook een heel handig overzicht van de verschillende aspecten van non-verbale communicatie per type publiek: wat is je spreekstijl (lengte van je zinnen, volume), je lichaamstaal (beweeglijk, gebaren, oogcontact) en je podiumpositie (naast het scherm, middenvoor, de zaal inlopen).

3 uur – Check geeft je een overzicht wat je nog met wie moet afstemmen, waaronder de mensen van de techniek. Dat kost je een half uurtje, maar onderschat niet het belang om toch even het podium te inspecteren, de zaalinrichting, geluid en belichting (jouw gezicht!) en even te checken of je presentatie (en embedded video) wel werkt!

3 minuten – Uitstraling biedt letterlijk ‘last minute’ tips om met je zenuwen om te gaan. Denk aan fysieke ontspanningsoefeningen en positieve gedachten.

3 seconden – Opkomst is kort en heeft een belangrijke boodschap: kom vol vertrouwen op, geniet en maak je ambitie waar!

De auteur heeft een prettige, informele stijl van schrijven en geeft veel voorbeelden van ‘amateur’-sprekers en hun problemen, maar ook geeft ze blunders uit haar eigen ervaring weer. Dit kwetsbaar opstellen resulteert in vertrouwen, een band met haar lezer: ze heeft dit allemaal al eens meegemaakt, je hoeft je niet te schamen. Elk hoofdstuk heeft een handige samenvatting, waarin een overzicht van de te nemen acties en de te gebruiken hulpmiddelen, als de ingrediëntenlijst van een recept. Het boek is heel mooi uitgevoerd qua kleur en indeling, dat is echt vermelding waard. Het boek wordt ook nog eens ondersteund door een website met allerlei checklists (veelal in Word, fijn om zelf aan te passen!), templates, artikelen en video’s.

De doelgroep voor Hooggeëerd publiek is erg breed: iedereen die wordt gevraagd om voor groot publiek te spreken en daarmee een verandering wil realiseren. Ik heb zelf een paar keer voor een grote zaal gestaan en had gewild dat ik toen dit boek al had gehad. Maar ja, die moest toen nog geschreven worden. Met name de ‘kleurtjes’ gaven mij erg nuttige handvatten om me een volgende keer nog beter in mijn publiek in te leven.

Gebruik dit boek en je hooggeëerd publiek eet uit je hand!

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Vakmedianet om te recenseren.

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken.