Managementboek.nl gebruikt cookies.

Vertrouwen als kompas

Nederlandstalig | Paperback
Verkooppositie: #484
Onze prijs: € 20,50
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Samenvatting

We voelen steeds meer druk en hectiek, terwijl we verlangen naar rust, verbinding en begrip. Naar een gevoel van vertrouwen. En dat is een terecht verlangen. Vertrouwen is namelijk als schone lucht, we kunnen niet zonder. Niet privé, niet in ons werk.

In een cultuur van vertrouwen heeft iedereen een gevoel van voldoende voorspelbaarheid, van houvast. En van welwillendheid ten opzichte van...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

INLEIDING VERTROUWEN IS EEN KEUZE 8
Schone lucht 10
(Persoonlijk) leiderschap 11
Stille revolutie 12
Leeswijzer 13

DEEL I DE BOUWSTENEN VAN EEN CULTUUR VAN VERTROUWEN 15
1 DE VERWARRING VOORBIJ 16
Wat is vertrouwen in organisaties? 17
Vertrouwen vraagt om een procesbenadering 20
Wat is cultuur in organisaties? 21

2 WELWILLENDHEID 24
Vertrouwenwekkend gedrag 25
Intenties helder maken 26
Hoe kijk jij naar je samenwerkingsrelaties? 30
Verschillende vormen van vertrouwen 31
Van een negatief naar een positief gevoel 33

3 KWETSBAARHEID 36
Je kwetsbaar opstellen is een risico dat je moet durven nemen 37
De kwetsbare leider 40
Persoonlijkheidskenmerken 41
Kritisch-reflectief werkgedrag 42
Moreel kompas 43
Wij zijn ons 43

4 VOORSPELBAARHEID 46
Risicoleiderschap 48
Waakzaamheid en breder kijken 49

INTERMEZZO HOE DRAAG JIJ ZELF BIJ AAN EEN CULTUUR VAN VERTROUWEN? 55

DEEL II WERKEN AAN EEN CULTUUR VAN VERTROUWEN 59
5 DE VERTROUWENSKNOPPEN 60
Vertrouwensknop 1: Missie en waarden 64
Ervaring met de TW-teamscan 69
Vertrouwensknop 2: Doelen, taken, verantwoordelijkheden 73
Ervaring met de TW-teamscan 79
Vertrouwensknop 3: Aandacht 82
Ervaring met de TW-teamscan 90
Vertrouwensknop 4: (Zelf)reflectie 96
Verbeteren en reflecteren 98
Ervaring met de TW-teamscan 103
Vertrouwensknop 5: Communicatie 109
Ervaring met de TW-teamscan 113

DEEL III VERDIEPING 117
6 VERTROUWEN DOOR VERSCHILLENDE BRILLEN 118
Vertrouwen door de ogen van biologen 119
Vertrouwen door de ogen van neurowetenschappers 120
Vertrouwen door de ogen van psychologen 121
Vertrouwen door de ogen van economen 121
Vertrouwen door de ogen van sociologen 123

7 HET TRUSTWORKSMODEL 126
Het model van de concurrerende waarden 127
Deugden 129
Communicatieve zelfsturing 133
Het Invloedmodel 134

EPILOOG EEN BETERE WERELD 138

DANKWOORD 142
LITERATUUR 144
OVER DE AUTEUR 150

Specificaties

EAN:9789462762251
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 150 blz.
Uitgever:Management Impact
Druk:1e druk, 2019

Over Pauline Voortman

Pauline Voortman is bedrijfskundige en werkzaam als trainer en adviseur. Zij combineert dit met onderzoek en richt zich op vraagstukken rond organisatie-ontwikkeling. Zij heeft zich gespecialiseerd in het thema vertrouwen in organisaties. Zij past het model toe als het vertrouwen zoek is, maar ook in preventieve zin bij nieuwe initiatieven of na bijvoorbeeld fusies of reorganisaties.

www.trustworks.nl

Recensies (1)

Recensie door Martin van Staveren 

‘Vertrouwen is als schone lucht: je realiseert je pas hoe belangrijk het is als het er niet meer is.' Dit is voor mij een van de meest treffende zinnen in Vertrouwen als kompas: Werken aan een cultuur van vertrouwen van Pauline Voortman. Wat zijn de bouwstenen voor vertrouwen, hoe kan je er zélf aan bouwen en hoe pakt dat uit in de praktijk? Heb vertrouwen, lees verder.

‘Als het over...

Lees verder >
Dr. Martin van Staveren adviseert organisaties over omgaan met risico’s en onzekerheden. Zijn missie is om daarmee effectiviteit en welzijn binnen en buiten organisaties te vergroten. Martin is ook kerndocent aan de postacademische masteropleidingen Risicomanagement en Public Management, Universiteit Twente. Begin 2015 verscheen zijn boek Risicogestuurd werken in de praktijk bij uitgever Vakmedianet.