Managementboek.nl gebruikt cookies.

Emotiekaarten met complete handleiding (Spel)

Nederlandstalig | Spel
(5)
Verkooppositie: #3206
Onze prijs: € 47,50
Vandaag voor 23:00 uur besteld,
morgen in huis.

Video

Samenvatting

Emoties zijn overal en bijna ongemerkt sturen ze voortdurend ons gedrag – zeker ook in organisaties. Gezichtsexpressies maken dit zichtbaar. In onze onderlinge communicatie gebruiken wij er tot tienduizend en we tonen en herkennen ze grotendeels onbewust. De Emotiekaarten helpen emoties te herkennen en benutten.

Hoewel emoties niet altijd verwijzen naar feiten, zijn ze een belangrijke bron...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Woord vooraf 5

HOE EMOTIES ZICH ONTWIKKELDEN
Emoties zijn overal 14
Wetenschappelijk onderzoek 19

EMOTIES EN WERK
Emoties in organisaties 24
Emoties als belangenbehartigers in organisaties 26

OVER DE KAARTEN EN SPELLEN
Emotie = Motivatie 35
Ontwikkeling van de Emotiekaarten 38
Uitgebreid getest in de praktijk 42
Een spel voor elk doel 45

AAN DE SLAG
Voor coaches, trainers, docenten, leidinggevenden en adviseurs 51
27 spellen om drempels te verlagen en openheid te creëren 57
De spellen in het kort 59

DE SPELLEN 67
DE KAARTEN LEREN KENNEN
Spel 1 Associaties 69
Eerste associaties met kaarten direct uitspreken
Spel 2 Discussie 72
In discussie gaan over de kaarten

EMOTIES LEREN BEGRIJPEN
Spel 3 Edomino 77
Kaarten aan elkaar passen op specifieke expressiekenmerken
Spel 4 Mimiek 81
Kaarten met je gezicht nadoen
Spel 5 Emotietheorie 84
Emoties uit de vier kleurgroepen matchen: kun jij hier een theorie aan koppelen?
Spel 6 Belangenbehartigers 88
Discussie over welk belang ten grondslag ligt aan een emotie en of je dat kunt zien

JEZELF LEREN KENNEN EN IN DE KIJKER SPELEN
Spel 7 Identiteit 91
Welke kaarten passen bij mij?
Spel 8 Fases 94
Hoe heb ik mij tijdens levensfases of een proces ontwikkeld?
Wat bleef? En wat veranderde?
Spel 9 Personal branding 98
Selecteer je profiel, zodat het past bij je doelgroep

TEAMBUILDING
Spel 10 Memory 102
Bij een gekozen kaart een herinnering ophalen
Spel 11 Oude koeien 105
Bij een combinatie van kaarten herinneringen ophalen
Wanneer maakten wij dat mee?
Spel 12 Feedback 109
In een team jezelf en medespeler een of meer kaarten geven
De ontvanger verklaart
Spel 13 Face your emotions 114
Elkaar beurtelings een kaart geven, wat wordt ‘gepareerd’ met een eigen kaart
Spel 14 Face-off 118
Associatie tussen een persoon en een kaart direct uitspreken

EMOTIES ALS BRON VAN INFORMATIE
Spel 15 Wat roept het bij je op? 121
In kaart brengen waar een groep staat ten aanzien van een onderwerp
Spel 16 Emotie-evaluatie 126
In kaart brengen van motivatie, kansen en bedreigingen voor een organisatie

TRAINING EN COACHING
Spel 17 Reactiemachine 133
Routes door een gesprek verkennen
Spel 18 Emotion-based coaching 139
Van onbewuste reacties naar een proactieve rol
Spel 19 Role-based training 146
Een heldere roldefinitie in vijf stappen

MASSA’S BEWEGEN
Spel 20 Framing 153
Een missie en visie beeldend maken met behulp van geselecteerde emoties

GEZELSCHAPSSPELLEN EN ENERGIZERS
Spel 21 Rollenspel 157
Rollenspel op basis van korte situatiebeschrijvingen, met kaarten als input
Spel 22 Tarot 164
Zelfconfrontatie met een mogelijke toekomst. Wat als dit waar is?
Spel 23 Interactie 168
Beschrijven wat er gebeurt aan de hand van willekeurig naast elkaar gelegde kaarten
Spel 24 Couples 170
Patronen in een relatie bespreken
Spel 25 Storyboard 174
Kaarten leggen bij een verhaal
Spel 26 Storytelling 178
Een verhaal baseren op naast elkaar gelegde kaarten

MISLEIDING EN ZELFOVERTUIGING
Spel 27 Machiavelli 184
Met kennis komt macht en verantwoordelijkheid
Over de auteur 192

Specificaties

EAN:9789462762558
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Spel
Uitgever:Management Impact
Druk:1e druk, 2018

Over Michiel Hulsbergen

Michiel Hulsbergen (1975) is psycholoog, bedrijfskundige, onderzoeker en ondernemer. Hij is CEO en medeoprichter van DialogueTrainer (www.dialoguetrainer.com), dat samen met de Universiteit Utrecht een platform ontwikkelt, waarop je gesprekken kunt trainen met een virtueel character.

Michiel begon met trainen als jonge trainingsacteur. Tijdens de studie psychologie ontdekte hij de evolutionaire psychologie als verklaringsmodel voor menselijk gedrag dat talloze handvatten biedt voor communicatietraining en veranderprocessen. Zijn passie voor emoties ontwikkelde hij als coach, trainer en adviseur in uiteenlopende overheids- en commerciële organisaties. Hij heeft Face your Emotions opgericht om organisaties en professionals meer functioneel te laten kijken naar hun emoties. Deze zijn een bron van informatie over wat nodig is en sturen effectief gedrag zodra dit helder is.

Michiel woont in Amerongen met zijn echtgenote Mirel en hun tweeling Sarah en Kirsten, die het leven kleuren en dagelijks bewijzen dat emoties werken.

Recensies (2)

Recensie door Peter de Roode 

Dit spel telt 40 emotiekaarten. Op elke kaart is een gezicht getekend dat de emotie weergeeft en op de achterkant van de kaart staat een omschrijving van de emotie en wordt er een plus- en een minpunt van de emotie beschreven.

Maar daar laat de auteur het niet bij. In een uitstekende handleiding, geeft hij eerst een heldere uiteenzetting over het onderwerp ‘emoties’ en beschrijft hij vervolgens 27 werkvormen die je met deze set kaarten kan toepassen.

Ik ben nog niet eerder een dergelijke handleiding bij een spel tegengekomen. Dat siert de auteur dat hij zich er bepaald niet met een Jantje van Leiden heeft afgemaakt.

Zo schrijft Hulsbergen dat hij ervan overtuigd raakte van de relatie tussen doelen, rollen en emoties. De handleiding is niet alleen sterk inhoudelijk opgezet maar ook aantrekkelijk gemaakt door kleur en foto’s. De auteur beschrijft de ontwikkeling van wetenschappelijk onderzoek naar emoties door de eeuwen heen. We krijgen als lezer het overzicht dat er drie vooraanstaande visies op emoties zijn:

1. De Basisemotietheorie met Paul Ekman als bekend boegbeeld. 2. De attributietheorie van Nico Frijda en 3. De constructivistische theorie van Liasa Feldman Barrett.

We krijgen ook het inzicht dat er positieve en negatieve emoties zijn, wat we natuurlijk wel wisten maar Hulsbergen geeft ook aan dat we met negatieve emoties ook moeten leren omgaan. Dat is andere koek.

Ik heb de handleiding met veel interesse gelezen. Het bracht me zowel ideeën als inzichten.

Dan iets over de set speelkaarten. De kaarten zijn onderverdeeld in vier categorieën kleuren: rood zijn de emoties met reflexen; bruin zijn de emoties waarbij mentale modellen centraal staan; oranje zijn de emoties waarbij strategische keuzes een rol spelen en onze houding naar anderen aan de orde is. Tot slot turkoois: deze kleur, zo stelt Hulsbergen, is misschien wel het moeilijkst te omschrijven maar heeft te maken met wat ons drijft, om doelen in lijn te brengen met onze visies en waarden.

De centrale boodschap van de kaarten is: emoties helpen ons. Dat lijkt me een goed uitgangspunt, emoties moeten we niet negeren.

De set kaarten ondersteunt 27 verschillende werkvormen. Wat heel prettig is dat de auteur eerst een kort overzicht geeft van elke werkvorm. Als lezer kun je dan direct je eerste selectie maken en je begeven naar de uitgebreidere toelichting van dat spel waar je interesse ligt.
Een werkvorm die mij aansprak en ik zeker zal gebruiken in trainingen of in coaching is ‘Spel 9’ dat als onderwerp ‘Personal branding’ heeft. Het gaat hier over het opstellen van een helder profiel. Wat mag men van jou verwachten? Zet je zelf neer in tekst en plaats er een goede foto bij. Wat is nu jouw personal brand? Wat dit te maken heeft met emoties? Een goed profiel stelt de auteur, is apart, betrouwbaar en congruent, maar de emoties die hierbij horen zijn voor iedereen verschillend.

Kort en goed: Emotiekaarten is een set kaarten die veel mogelijkheden biedt, gaat over een actueel onderwerp en heeft een zeer uitgebreide handleiding.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken 'Meegaan of dwarsliggen' (2006) 'Werkvormen voor managers' (2010) en ‘Leidinggeven kun je zelf!’ (2012). Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ (2013) en schreef hij samen met Peter van den Boom het boek ‘Theatervoorstellingen in organisaties’ (2015). Naast zijn schrijfactiviteiten organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Recensie door Martine Maes 

Nieuwsgierig open ik de doos met Emotiekaarten. Gezichten met vele verschillende uitdrukkingen en symbolen kijken me aan. Van sommigen deins ik een beetje achteruit, anderen trekken meer aan.

Dat is precies wat de bedoeling is: emoties zijn er altijd in interactie met anderen en ze doen iets met je. Michiel Hulsbergen wil via zijn geslaagde kaartenset, inclusief handleiding en werkvormen, emoties werkbaar maken in organisaties.

Onder de oppervlakte

Vaak hoor ik dat mensen graag hun werk en privé gescheiden houden; oftewel emoties zijn voor thuis en op je werk hoor je je professioneel en rationeel te gedragen. Hoewel daar langzamerhand wat verandering in komt, is de neiging van veel mensen om vooral niet teveel emoties te tonen in werksituaties.

Toch zijn emoties en gevoelens ‘onder de oppervlakte’ altijd aanwezig en sturen die je handelen. Michiel Hulsbergen is naast auteur ook psycholoog en bedrijfskundige. Volgens hem is de tijd rijp om emoties werkbaar te maken in organisaties. Met de Emotiekaarten heeft hij 27 werkvormen uitgewerkt met een korte theoretische achtergrond en handleiding om emoties op speelse wijze in organisaties te brengen. De spellen helpen om samen betekenis te geven, verschillende perspectieven te onderzoeken en in de huid van anderen te leren kruipen.

Magie

Ik vind dat hij geslaagd is in zijn doel om emoties werkbaar te maken. Al komen de foto’s van de afbeeldingen op de kaarten soms beangstigend op mij over, emoties ‘an sich’ zijn niet eng. Hulsbergen: ‘Als ik de emotiekaarten op tafel legde, gebeurde er iets magisch.’ Dat herken ik ook in mijn eigen werk als procesbegeleider. Zodra je aanvoelt dat emoties in de weg zitten in een onderling gesprek of in een team, helpt het besef dat er altijd vier lagen in communicatie aanwezig zijn. Naast inhoud, procedure en relatie is gevoel altijd als informatiebron aanwezig (zie ook Paul Watzlawick). Als je deze laag in het gesprek meeneemt, brengt het openheid en meer begrip voor elkaar.

Perspectief

Sterk in de uitwerking is dat bij elke emotiekaart op de achterkant een positief en negatief perspectief benoemd wordt. Zo krijgen de emoties diepte afhankelijk van de context. Voor de één kan een emotie een negatieve connotatie hebben, terwijl de ander het juist positief invult. Het maakt ook uit wat de situatie is en hoe je emoties in de context kunt begrijpen.

De doelgroepen voor deze kaarten zijn coach, trainer, docent, adviseur of manager. Als begeleider in welke rol dan ook luistert het vervolgens wel nauw om deze spellen in te zetten. Als je de onderstroom en emoties naar boven wilt halen, is het verstandig te weten wat je oprakelt. Zeker als het in organisaties om spannende onderwerpen gaat of als er spanning in een team is. Zorg dus dat je voldoende onderlegd bent als je gaat werken met deze kaarten.

Speel!

Spellen die ik eens (opnieuw) ga uitproberen zijn bijvoorbeeld ‘interactie’, ‘rollenspel’ of framing. Bij dit laatste spel neem je als actor anderen mee in een gewenst perspectief of doelstelling. De kaarten helpen bij het benoemen van de emoties die passen bij de houding of mindset waar je naar toe wilt werken.

Kortom: met de Emotiekaarten schuif je emoties niet onder het tapijt maar speel je er mee.

Martine Maes is Interventiekundige en adviseur bij  Interventures en schrijft deze recensie op persoonlijke titel. Ze is lid van de Orde van organisatiekundigen en –adviseurs (Ooa), www.oaa.nl.

Martine Maes is Interventiekundige en adviseur bij Interventures en schrijft deze recensie op persoonlijk titel. Ze is lid van de Orde van organisatiekundigen en –adviseurs (Ooa), www.oaa.nl.

Bij dit spel horen ook...