Managementboek.nl gebruikt cookies.

Broken Business: Fraude, crisis en herstel

Nederlandstalig | Gebonden
(2)
Verkooppositie: #3524
Onze prijs: € 34,50
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld,
volgende dag in huis.

Ook verkrijgbaar als

Samenvatting

ING, Volkswagen, FIFA, Wells Fargo, Oxfam Novib, Lehman Bros., ABN-AMRO, Southwest Airlines, Shell, Rabobank, Enron, Deutsche Bank, Panama Papers…

Waarom gaan goede bedrijven de fout in, waarom zijn bedrijfsschandalen schering en inslag? Zijn corruptie en wangedrag in het bedrijfsleven onvermijdelijk en wat kan de top van een bedrijf daaraan doen? Wat kunnen bestuurders doen om hun bedrijf...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Voorwoord

1 Inleiding

Deel I: Het probleem

2 Wind International: een casestudie
De crisis bij Wind International
Analyse van de problemen bij Wind International
3 De bredere context
Waarom het systeem faalt
Op weg naar herstel en verandering

Deel II: De oplossing

4 Herstel: Omgaan met een bedrijfsschandaal
Stap 1 – Doorgrond de crisis
Stap 2 – Stel een onafhankelijk onderzoek in
Stap 3 – Maak een draaiboek voor sanering en herstel
Stap 4 – Wikkel strafrechtelijke en civiele zaken af
5 Integriteit en goed gedrag institutionaliseren
Stap 5 – Versterk de mechanismen om wangedrag te voorkomen
Stap 6 – Verander de cultuur
Stap 7 – Heroriënteer de strategie

Een nieuwe vorm van leiderschap

6 Conclusie en stappenplan nieuw leiderschap

Dankwoord
Over de auteur
Literatuurlijst
Index

Specificaties

EAN:9789462762589
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Gebonden, 256 blz.
Uitgever:Management Impact
Druk:1e druk, 2018

Over José Hernandez

José Hernandez is een bekende leider, ondernemer en consultant bij internationale organisaties. Zijn werk richt zich vooral op ondersteuning van multinationals die verstrikt zijn geraakt in complexe regelgevingszaken en witteboordencriminaliteit. Eerder was hij partner bij PwC, waar hij zich toelegde op zijn specialismen in forensische accountancy, governance en compliance. Hij opereerde vanuit Nederland, Cuba, Canada en de VS, met name in Silicon Valley en Washington DC.

Hernandez is opgeleid tot Chartered Professional Accountant (Ontario), Certifi ed Public Accountant (Delaware) en Chartered Financial Analyst. Hij is afgestudeerd in Mathematics and Accounting aan de University of Waterloo (Canada). Hij heeft een PhD in Economics and Business Administration van de VU in Amsterdam, waar hij ook een gastdocentschap vervult. De titel van zijn dissertatie is Principles, Processes, and Practices of Fraud Prevention.

Recensies (1)

Recensie door Elly Stroo Cloeck 

Help! Fraude in je organisatie! Hoe houd je het stil, hoe zorg je dat de dagelijkse bedrijfsvoering niet verstoord wordt? Niet! Stilhouden is wel het domste dat je kunt doen! En het zal je ook niet lukken.

Uitzoeken, herstellen, voorkomen, dat is je aanpak, volgens dit praktische boek. En ook je bedrijfsstrategie moet op de schop!

Het eind 2018 gepubliceerde boek Broken Business van José Hernandez is opgedragen aan……alle klokkenluiders! Moedige mensen, volgens de auteur, die vaak hun carrière op het spel zetten omdat ze het juiste willen doen. Helden die het goede voorbeeld geven! Bij helden horen schurken, dat zijn de charismatische stermanagers, die uitstekende resultaten behalen maar integriteit daaraan ondergeschikt maken. Dat merk je aan kleine problemen, die onbelangrijk schijnen. Maar een grote fraude of crisis is nooit toeval, nooit een ‘perfect storm’ maar een combinatie van ‘kleine problemen’ die niet aangepakt worden en een complexe omgeving.

Het boek bestaat uit drie delen. Het begint met ‘het probleem’ waarin een fictief bedrijf ten tonele wordt gevoerd. Het gaat eerst prima met dit bedrijf, maar een jaar later zit het in een grote crisis. Deze casus is heel herkenbaar, als je het leest beginnen de alarmbellen al te rinkelen zonder dat het een karikatuur wordt. Het duurt even voordat de casus ook echt gebruikt wordt, maar dan merk je dat je je zo hebt ingeleefd in het fictieve bedrijf dat het prima als voorbeeld werkt voor te nemen acties. Knap gedaan.

Het tweede deel betreft de oplossing, waarin in 7 stappen wordt aangegeven hoe je omgaat met een schandaal. Eerst het herstel: onderzoeken, saneren en omgaan met justitie of andere partijen. Met name dit laatste onderwerp is vrijwel volledig opgehangen aan de situatie en wetgeving in de VS. Hoe meer je meewerkt, hoe beter je er als bedrijf vanaf komt. De VS kent ook een ‘voorwaardelijke’ straf voor frauderende bedrijven. Een interessant gegeven, het maakt nieuwsgierig hoe dit in de Nederlandse praktijk werkt. Overigens is dit boek vrij stevig gebaseerd op de zakenwereld in de VS: het duurde even voordat ik doorhad dat de auteur in zijn beschrijvingen en aanbevelingen uitgaat van een one-tier board, vertaald als Raad van Bestuur, die de CEO kan ontslaan.

Na het herstellen komt de fase van voorkomen, met een ethiek- en compliance programma, cultuurverandering en heroriëntatie op de strategie. De auteur is hier heel stellig in zijn mening dat een decentraal aangestuurde onderneming veel vatbaarder is voor integriteitsschandalen dan een centraal aangestuurd bedrijf.

Heel aardig in dit deel is het lijstje ‘Don’ts’ wanneer je als bedrijf beschuldigd wordt van fraude of wangedrag of als er misstanden aan het licht komen: 1. Onthoofd niet direct de boodschapper. Waar rook is, is vuur. 2. Bagatelliseer het niet. Delegeer niet met ‘los het op’, maar zorg dat je (als CEO) de feiten te weten komt. 3. Leg het probleem niet neer bij je jurist die ontkenningen moet formuleren. Onderzoek met behulp van je poortwachters (boekhouding, interne controle, internal audit, compliance en inkoopafdeling) en zoek het ook tot op de bodem uit. 4. Zeg niet: bewijs het maar. 5. Doe niet alsof er niets aan de hand is. Het is belangrijk dat al je personeel merkt dat dit prioriteit heeft. Zet externe onderzoekers in die geen last hebben van loyaliteiten of andere prioriteiten. 6. Denk niet dat het een rotte appel is. Meestal is de mand rot. Bij een fraude zijn vaak meerdere mensen betrokken, werkt het systeem eraan mee. 7. Laat het niet ‘lokaal’ afhandelen. Dat zal vaak de ‘stermanager’ zijn, die het onderzoek zal frustreren.

Het derde deel tenslotte is superkort en gaat over leiderschap.

Het boek is overzichtelijk ingedeeld en prettig geschreven met erg veel voorbeelden, niet alleen uit de casus maar ook uit de eigen praktijk van de auteur en uit openbare bronnen. Die zijn vaak erg illustratief en overtuigen daarom direct.

De auteur haalt in het onderdeel ethiek en compliance het schandaal van Wells Fargo aan. Daar waren creditcardrekeningen geopend voor, maar niet door, klanten. Wells Fargo reageerde op het schandaal door 5300 (!) lage medewerkers bij allerlei lokale vestigingen te ontslaan. 5300 rotte appels? Waarom fraudeerden al die mensen?  Doordat het target ‘eight is great’ was: per klant moesten er 8 producten worden verkocht. Onhaalbaar. In de Senaat werd de CEO beschimpt om zijn laffe leiderschapsstijl, niemand van de topmanagers nam verantwoordelijkheid, of werd door hem verantwoordelijk gehouden voor de eight-is-great strategie.

De voorbeelden uit de eigen praktijk zijn natuurlijk geanonimiseerd: ‘een Europese retailer’…’een groot Duits ingenieursbureau’…’een van mijn klanten’...Grappig is om dan in het dankwoord te lezen welke klanten de auteur specifiek bedankt voor de leerzame samenwerking: Ahold, SNC-Lavalin, Telia…, en te denken: Zou het…?

Broken business is een supernuttig boek voor ‘poortwachters’ (financiën, interne controle, etc) en voor managers, met name als die te maken hebben met zakendoen in de VS. Daarnaast steekt het een stevig hart onder de riem voor (potentiële) klokkenluiders. Bijna tot vervelens toe wordt hun waarde voor de organisatie benadrukt, hoe onaangenaam hun persoonlijkheid ook is (!)

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken.