Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Leren veranderen

Kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk

Gebonden Nederlands 2019 9789462762800
1
Voormalig Nr. 1Totaal 25 dagen
EvergreenTotaal 5547 dagen
Verkooppositie 301Hoogste positie: 1
Op voorraad | Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Derde, geheel herziene editie met kennissite en kleurenapp

'Leren veranderen' is al twintig jaar het handboek voor de veranderkundige. Deze derde geheel herziene editie bestaat uit zowel het fysieke handboek als de kennissite www.lerenveranderen.nl. Het boek biedt een actueel, compact en samenhangend overzicht van belangrijke veranderlessen. Op de kennissite doen we recht aan alle extra materialen die in twintig jaar tijd zijn ontwikkeld door ons en anderen: oefeningen, cases, videocolleges, toelichting, verdieping, onderzoek, kennisclips.

Handboek en website samen bieden alle benodigde kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk. Ze stellen de lezer in staat om zowel de breedte te overzien als de diepte op te zoeken. Ieder kan zo zijn eigen lees- en leerroute volgen.

Aan bod komen:
- Werken met de veranderkleuren: het palet van veranderbenaderingen, de dynamiek ertussen en de toepassingen ervan
- Kijken en begrijpen: hoe je veranderopgaven afbakent en diagnosticeert en hoe je achterliggende oorzaken (vaak al doende) blootlegt
- Strategie en plannen: hoe je een veranderaanpak met de grootste slaagkans vormgeeft en hoe je die concreet maakt en onderweg blijft bijstellen
- Interveniëren en communiceren: wie eigenlijk de veranderaars zijn in organisaties, wat ze in hun mars moeten hebben en hoe ze invloed uitoefenen

'Leren veranderen' is geschreven voor iedereen die verantwoordelijkheid neemt voor het (helpen) sturen en realiseren van veranderingen. Het geeft inzichten, methoden en instrumenten om op een professionele manier veranderingstrajecten te ontwerpen en tot leven te brengen. En lardeert dit met constructieve verwarring waar nodig.

Specificaties

ISBN13:9789462762800
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:368
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:21-2-2019
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (5)

Leren veranderen - 'Een erudiete verzameling veranderkennis'
Nico Jong | 25 maart 2019
Een boek waarvan er al meer dan honderdduizend verkocht zijn, mag gerust het standaardwerk op het gebied van veranderkunde genoemd worden. De derde geheel herziene druk van Leren veranderen is verkrijgbaar.
Lees verder
Leren veranderen
Joost Naafs | 24 oktober 2014
Misschien is het leren veranderen van mensen en organisaties wel het meest voorkomende onderwerp op managementcongressen. Logisch, want veranderen van individuen en organisaties is uitermate moeilijk.
Lees verder
Leren veranderen
Rosemarie Mijlhoff | 26 januari 2011
Hoe maakbaar is een verandering? Wanneer heb ik het beste resultaat? Hoe ga ik om met onvoorziene gevoeligheden? Dit zijn enkele vragen die een leidinggevende, veranderkundige of projectmanager niet onbekend zijn. En dit is precies de kern van het boek 'Leren Veranderen: een handboek voor de veranderkundige'. Léon de Caluwé en Hans Vermaak gaan aan de hand van de kleurentheorie in op het begrip veranderen, de verschillende manieren van denken, strategieën en resultaten met het doel het onplanbare van een organisatieverandering enigszins planbaar en beheersbaar te maken.
Lees verder
Leren veranderen
Gertjan de Groot | 27 juli 2006
In deze geheel herziene editie van het boek 'Leren veranderen' gaan auteurs Léon de Caluwe en Hans Vermaak met de lezers in gesprek. Het - door hen in 1999 geïntroduceerde - denken in 'veranderkleuren' is geweldig aangeslagen, iets dat blijkt uit de verkoopcijfers: van de eerste editie van dit handboek zijn maar liefst 40.000 exemplaren verkocht. De auteurs gebruiken deze herziene editie niet alleen om hun eigen nieuwste inzichten te delen maar ook om de vragen, de reacties en de misverstanden die zijn ontstaan naar aanleiding van de eerste editie, te bespreken. 
Lees verder
Leren veranderen
Marian Willigenburg | 20 maart 2000
Dit boek, zo stellen de schrijvers in het eerste, inleidende hoofdstuk, 'gaat enkel over 'planned change', die kleine fractie van veranderingsprocessen waar u of wij invloed op zouden willen of kunnen uitoefenen'.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
143 stemmen
68
52
18
5
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (6)

nieuws
In Memoriam: Léon de Caluwe
Rudy Kor 12 juni 2019 Afgelopen weekeinde, in de dagen dat de heilige geest op aarde neerdaalt, overleed mijn collega Léon de Caluwé, of in de taal van Twynstra Gudde: LCA. Hij was in 1988 aangenomen om de onderwijskundige adviespraktijk te verstevigen.
preview
Leren Veranderen – Geheel herziene 3e editie
Hans Vermaak 7 maart 2019 Leren veranderen is al twintig jaar een veelgebruikt handboek voor de veranderkundige. Deze derde geheel herziene editie bestaat voor het eerst uit zowel het fysieke handboek, de kennissite www.lerenveranderen.nl en de kleurenapp.
interview
Hans Vermaak: ‘Er is veel winst te boeken door de weg te weten in het vak’
Pierre Spaninks 25 september 2018 Veranderkunde is niet zo’n vak waar kinderen van dromen als ze klein zijn. Wat Hans Vermaak wilde worden, later als hij groot was, dat weet hij niet meer zo precies. Maar in elk geval geen veranderkundige. Dat kwam pas veel later.
nieuws
Managementgoeroe Léon de Caluwé reflecteert bij zijn afscheid
Ronald Buitenhuis 13 mei 2015 Léon de Caluwé zet op 29 mei met een groots afscheid bij de VU een punt achter zijn imposante loopbaan met dito oeuvre. Zijn kleurentheorie wordt in Azië maar ook door sjeiks in Saudi Arabië gehanteerd. Zijn gedachtegoed over veranderen en adviseren veranderde organisaties blijvend. Terugkijkend zegt hij: ‘Ik heb geleerd om niet altijd te moeten kiezen.’ Over laveren in een wereld van paradoxen.
interview
L�on de Caluw� over zijn kleurenmodel
Marike van Zanten 17 augustus 2006 ‘Organisatieontwikkelaar’ noemt Léon de Caluwé zichzelf. Maar hij is ook management consultant, getuige het feit dat hij recent door het blad Management Team op de tweede plaats belandde van de Top 10 van machtigste consultants in Nederland.
achtergrond
De ratio achter de irrationaliteit van verandering - Léon de Caluwé over zijn kleurenmodel
Marike van Zanten 17 augustus 2006

Over Hans Vermaak

Hans Vermaak is organisatieadviseur, docent en onderzoeker en combineert in trajecten waar mogelijk alle drie deze rollen. Sinds 2011 werkt hij als zelfstandige in een netwerk van veranderaars. Hij is geassocieerd partner bij Sioo en bij Twynstra Gudde en senior research fellow bij NSOB. Hij is vooral actief rond complexe veranderopgaven, vaak met een maatschappelijk tintje. Hij promoveerde cum laude op het aanpakken van complexe vraagstukken. Hij heeft meer dan honderd publicaties op zijn naam staan over veranderkunde, systeemdenken, leerprocessen en onderzoek. Hij is bekend als auteur van ‘Plezier beleven aan taaie vraagstukken’, als coauteur van het populaire handboek ‘Leren veranderen’ en van het boek ‘Iedereen verandert – nu wij nog’. Zie voor meer informatie zijn website: hansvermaak.com

Andere boeken door Hans Vermaak

Over Léon de Caluwé

Léon de Caluwé was sociaal psycholoog. Hij werkte als trainer en adviseur van onderwijsmanagers bij het Katholiek Pedagogisch Centrum. Daarna was hij lid van de Adviesraad Voortgezet Onderwijs, een niet-ambtelijk adviesorgaan dat de minister van Onderwijs adviseert over beleidsonderwerpen. Daarnaast werkte hij als expert regelmatig voor de OECD en voor de Raad van Europa. Na een korte periode bij de SIOO kwam hij in 1988 bij Twynstra Gudde. Hij heeft gewerkt in de adviesgroepen overheid, opleidingen, innovatiemanagement en human talent. Na 1995 was hij lid van de groep O3 (onderzoek, ontwikkeling en ondersteuning) die als denktank functioneert voor het hele bureau. Hij was senior partner en voorzitter van het vakcomité dat de R&D functie vervult binnen het bureau. Hij heeft honderden adviesopdrachten gedaan in alle denkbare sectoren. De rode draad daarin zijn vraagstukken waarbij de factor mens en verandering kernbegrippen zijn. Hij promoveerde op de opzet en effecten van grootschalige cultuurinterventie. 'Veranderen moet je leren' (1997) ontving de publieksprijs als boek van het jaar van de OOA in 1998. Sinds het voorjaar van 2000 is hij hoogleraar Advieskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar hij tevens het Centre for Research in Consultancy (CRC) leidt. Hij was docent in vele managementleergangen en opleidingen voor adviseurs en lid van de redactie van M&O. Léon de Caluwé overleed in juni 2019.

Andere boeken door Léon de Caluwé

Inhoudsopgave

Voorwoord 9

1 Introductie 13
Waarover gaan het boek en de website? 15
Waarom zouden organisaties gepland veranderd moeten worden? 16
Voor wie zijn dit boek en de website? 16
Hoe zit dit boek in elkaar? 16
Wat kun je ermee? 19
Wat kun je er niet mee? 20
Hoe kan je het boek lezen? 20
Hoe kan je de website gebruiken? 20

2 Waarom veranderen zo gecompliceerd is 23
2.1 Over losse koppelingen 26
2.1.1 Ambiguïteiten in organisaties 26
2.1.2 Losse koppeling tussen opvattingen en gedrag 27
2.1.3 Vuilnisvatbesluitvorming 28
2.1.4 Implicaties voor veranderaars en verandertrajecten 30
2.2 Over managen en gemanaged worden 31
2.2.1 Autonome medewerkers en hiërarchische managers 31
2.2.2 Oerconflict 33
2.2.3 Pocket veto 34
2.2.4 Implicaties voor veranderaars en verandertrajecten 36
2.3 Over chaosdenken 37
2.3.1 Dynamisch evenwicht 38
2.3.2 Autonome ontwikkeling 41
2.3.3 Structurele spanning en structurele conflicten 44
2.3.4 Implicaties voor veranderaars en verandertrajecten 45
2.4 Sociopolitieke mechanismen 46
2.4.1 Actietheorie en macht 46
2.4.2 Informele organisatie 47
2.4.3 Economische uitwisseling in groepen 49
2.4.4 Implicaties voor veranderaars en verandertrajecten 50
2.5 Over fixaties 51
2.5.1 Gemene problemen 51
2.5.2 Ontwikkelingspatronen in groepen 53
2.5.3 Vergiftigende emoties en verwaarlozing 55
2.5.4 Implicaties voor veranderaars en verandertrajecten 57
2.6 Vijf groepen mechanismen vol irrationaliteit 59

3 Denken over veranderen in kleuren 63
3.1 Veranderstromingen en -benaderingen 67
3.2 Vijf hoofdbetekenissen van het woord veranderen 68
3.3 Geeldrukverandering 70
3.4 Blauwdrukverandering 73
3.5 Rooddrukverandering 76
3.6 Groendrukverandering 79
3.7 Witdrukverandering 82
3.8 Twee nevenkleuren 87
3.9 Enkele vingeroefeningen 89
3.10 Wat is effectief, waar en werkzaam? 90
3.11 Inkleuren van een case: Joseph en Johanna 93
3.12 Tot slot van dit hoofdstuk 101

4 Hoofdbestanddelen van geplande verandering 105
4.1 Bestanddelen van de methode 107
4.2 Uitkomsten, effecten en bestemming 112
4.3 Context en historie: invloedsfactoren op het veranderidee 118
4.4 Rollen en actoren 123
4.5 Fasen en processen 126
4.6 Communicatie en betekenisgeving 130
4.7 Sturing en reflectie 137
4.8 Spelen met de bestanddelen: een uitgebreid voorbeeld 141

5 Begrijpen wat er aan de hand is 147
5.1 Afbakening 150
5.2 Diagnose 154
5.2.1 Meervoudig kijken 154
5.2.2 Gebruiken van modellen 161
5.2.3 Diagnose is ook een interventie 167
5.2.4 Diagnose als onderzoeksproces 170
5.3 Kern van het vraagstuk 173
5.3.1 Betekenis geven: wat is de angel of kiem? 173
5.3.2 Inzetten van intuïtie of causale diagrammen 175
5.3.3 Participatie: wel of niet? 179

6 Verandering tot realiteit maken 181
6.1 Veranderstrategie 184
6.1.1 De afbakeningsvragen als drie indicatoren voor strategiekeuze 189
6.1.2 De kern van het vraagstuk en de benodigde diepgang als vierde indicator 193
6.1.3 De inbedding van de verandering als vijfde indicator voor strategiekeuze 201
6.1.4 Wikken en wegen bij de strategievorming 211
6.1.5 Vaststellen van de veranderstrategie 219
6.2 Interventieplan 222
6.2.1 Versterken van de aanpak: focussen 223
6.2.2 Samenhang en consistentie zoeken: balanceren 226
6.2.3 Communiceerbaar maken: managen van verwachtingen 231
6.2.4 De moeite waard: relevant houden 234
6.3 Interventies 235

7 Veranderaars veranderen 245
7.1 Rollen en stijlen 250
7.2 Competenties 253
7.3 De professionele loopbaan 259
7.4 Kleurprofiel en kleurentest 262
7.5 Reflectief je praktijk beoefenen 267
7.5.1 Van observeren tot waarnemen 269
7.5.2 Van conceptualiseren tot betekenis geven 270
7.5.3 Van experimenteren tot committeren 272
7.5.4 Van ervaren tot (niet) handelen 274
7.6 Kenniswerk 275

8 Kleurendenken voor gevorderden 279
8.1 Het kleurendenken als metatheorie 281
8.1.1 Incommensurabiliteit: kleuren in competitie 284
8.1.2 Tussen situationeel denken en continue dialoog 289
8.2 Vier toepassingen van de kleurentheorie 292
8.2.1 Kijken naar organisaties 292
8.2.2 Aanpakken van verandering 296
8.2.3 Opereren als veranderaar 303
8.2.4 Veranderen is communiceren 308
8.3 Misverstanden 315
8.4 Tot slot 323

Toegift 1 Vijf woordenboekjes voor de vijf hoofdkleuren van veranderen 325
Toegift 2 Spanningen tussen steeds twee kleuren 337
Toegift 3 Reacties op dit boek 339

Literatuur 341
Namenregister 353
Trefwoordenregister 357
Over de auteurs 365

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren veranderen