Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Strategisch managen in turbulente tijden

Leren je organisatie toekomstbestendig te maken

Gebonden Nederlands 2019 9789462762824
Verkooppositie 2249Hoogste positie: 132
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Dit boek beschrijft een nieuw paradigma over strategisch managen. Het is bedoeld voor leiders om in turbulente tijden een toekomstbestendige koers te kunnen blijven varen door de juiste strategische keuzes te maken en door te voeren. Oude en bekende strategiemodellen en -theorieën en aanpakken voor strategieontwikkeling en -implementatie zijn immers nauwelijks nog bruikbaar bij het maken van strategische keuzes in dit tijdperk van alsmaar toenemende turbulentie.

Vanuit hun jarenlange ervaring als leider, consultant en docent strategisch management reiken Norbert Greveling en Roland Bushoff onder andere een holistische manier van kijken naar organisaties aan, evenals een nieuwe manier van denken over toekomstbestendigheid, een duidelijke taakopvatting voor leiders en een dynamische manier van werken terwijl je een toekomstbestendige koers vaart. Het is een inspirerend boek waarmee de auteurs praktische handvatten bieden aan leiders die de toekomstbestendigheid van hun organisatie willen versterken. Vernieuwende bedrijfs- en organisatiekundige inzichten en opvattingen over strategisch management worden rijkelijk voorzien van aansprekende voorbeelden en praktische tools en instrumenten. Bovendien plaatsen de auteurs bekende strategiemodellen en -theorieën in een heldere context. Je kunt er direct mee aan de slag.

De auteurs bieden met dit boek een nieuwe taal aan met verfrissende en uitdagende terminologie. Het boek biedt houvast aan zittende en aankomende leiders, hun adviseurs, professionals en studenten die zich verder willen bekwamen in strategische managementvraagstukken. Het boek verschaft bovendien bruikbare inzichten voor bestuurders, toezichthouders en commissarissen om toezicht te kunnen houden op de toekomstbestendigheid van hun organisaties.

Specificaties

ISBN13:9789462762824
Trefwoorden:organisatie, toekomst
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:292
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:19-12-2018
ISSN:

Expertrecensies (3)

Strategisch managen in turbulente tijden - 'Aanwinst en aanrader'
Louis Thorig | 26 maart 2019
We leven in het tijdperk van de digitale revolutie met al zijn disruptieve effecten. De toekomstbestendigheid van organisaties is door deze snelle opeenvolgende technologische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen steeds minder vanzelfsprekend.
Lees verder
Strategisch managen betekent zicht houden op het grotere geheel
Bert Peene | 1 maart 2019
In zijn nieuwste boek Strategisch managen in turbulente tijden gaat Norbert Greveling verder waar hij in De ondernemende manager stopte. Met dit verschil dat zijn focus nu meer bij het managen ligt – strategisch managen om precies te zijn – dan bij de manager.
Lees verder
Longread - Strategisch management in turbulente tijden
Sjors van Leeuwen | 4 februari 2019
Strategisch management in turbulente tijden beschrijft een nieuw paradigma om in turbulente tijden een toekomstbestendige koers te kunnen blijven varen door het maken van de juiste strategische keuzes.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
7 stemmen
6
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Norbert Greveling: ‘Leiders werken te gefragmenteerd aan strategisch management’
Bert Peene 20 februari 2019   Hoe graag ‘deskundigen’ wereldwijd je ook anders willen doen geloven, een toekomstbestendige organisatie krijg je niet door gebruik te maken van een van de modellen voor strategisch management die hun waarde zouden hebben bewezen. Te fragmentarisch, oordelen Norbert Greveling en Roland Bushoff in hun boek Strategisch managen in turbulente tijden (‘Leren je organisatie toekomstbestendig te maken’). Toekomstbestendigheid genereer je alleen door te divergeren. Meerdere opties verkennen en rekening houden met verschillende scenario’s. Anders gezegd, strategisch management 2.0.
preview
Strategisch managen in turbulente tijden
Norbert Greveling 21 december 2018 Elk mooi bedrijf of instelling verdient een prachtige toekomst. Maar hoe mooi je organisatie ook is, die prachtige toekomst is steeds minder vanzelfsprekend.

Over Norbert Greveling

Norbert Greveling is strategieconsultant, procesbegeleider en soms coach bij veranderingstrajecten in het bedrijfsleven en de zorg. Zijn aandachtsgebieden zijn strategieontwikkeling, strategische samenwerking, besturing, ondernemerschap en innovatie, waarbij hij vooral wil bijdragen aan het versterken van de toekomstbestendigheid van organisaties. Greveling werkt vanuit Business Fit-ality, een management adviesbureau dat hij eind 2003 heeft opgericht, nadat hij een aantal jaren heeft gewerkt als senior partner bij Twynstra Gudde. Daarvoor werkte hij ca. vijftien jaar bij IBM Nederland, waar hij o.a. directeur is geweest van de IBM Consulting Group. Inmiddels heeft hij honderden opdrachten uitgevoerd bij zowel multinationals als bij middelgrote en kleinere organisaties. Hij is in 1990 gepromoveerd in Technische Bedrijfskunde aan de TU Eindhoven, waar hij in 1985 cum laude is afgestudeerd.

Andere boeken door Norbert Greveling

Over Roland Bushoff

Ir. Roland Bushoff (1961) begeleidt organisaties bij het maken van strategische keuzes en het realiseren van strategische veranderingen. Hij heeft veel ervaring in de financiële sector, waarbij het accent van zijn opdrachten vaak ligt op het herinrichten van organisaties, het efficiënter inrichten van de bedrijfsvoering en het versterken van de commerciële gerichtheid. Roland voelt zich zeer betrokken bij de organisaties die hij adviseert en combineert een pragmatische aanpak met een sterke theoretische ondergrond. Daarbij laat hij ontwerpen en realiseren van veranderingen hand in hand met elkaar gaan. Roland is als managementconsultant werkzaam bij Voogt Pijl & Partners en heeft daarvoor jarenlang gewerkt als partner bij Twynstra Gudde. Daarnaast is hij als associate professor voor strategisch management verbonden aan Business School Nederland waar hij docent is in het MBA-programma. Bovendien heeft hij inmiddels honderden managers begeleid bij hun afstuderen. Roland heeft technische bedrijfskunde gestudeerd aan de TU Eindhoven. Hij is (mede)auteur van diverse publicaties, met als meest recente Business simplicity, Resultaatverbetering door focus op eenvoud (2012) en Op weg naar nieuwe businessmodellen; Verzekeraars aan zet (2013).

Andere boeken door Roland Bushoff

Inhoudsopgave

Proloog 9
Voorwoord 11

1 Inleiding 13
1.1 Historisch perspectief 15
1.2 De perfecte strategie 17
1.3 Een nieuw tijdperk 18
1.4 Ongekende turbulentie 22
1.5 Disruptieve effecten 24
1.6 Toekomstbestendigheid onder druk 25
1.7 Nieuw paradigma 26
1.8 Leeswijzer 27

Deel I Strategisch managen 29

Leeswijzer deel I 31

2 Strategische vensters 33
2.1 Groepen belanghebbenden 36
2.2 Dimensies 40
2.3 Domeinen in organisaties 44
2.4 Strategische aandachtsgebieden 45
2.5 Intermezzo 56
2.6 Holistisch kijken 57
2.7 Ten slotte 59

3 Toekomstbestendigheid van organisaties 61
3.1 Gezondheid 64
3.2 Aantrekkelijkheid 71
3.3 Toekomstbestendigheid 77

4 Strategisch managen 81
4.1 Keuzes en resultaten 83
4.2 Dynamisch proces 85
4.3 Het oogmerk van strategisch managen 87
4.4 Kerntaken van leiders 88
4.5 Bouwstenen 97
4.6 Cognitieve vaardigheden van leiders 98
4.7 Strategisch leiden? 99
4.8 Systematische benadering 100
4.9 Strategisch innoveren 101
4.10 De toekomst van strategisch managen 102

Afsluiting deel I 104

Deel II Strategische keuzes 107

Leeswijzer deel II 109

5 Motieven 111
5.1 Richting creëren 114
5.2 Strategische vraagstukken bij richting creëren 114
5.3 Bouwstenen bij ambities 115
5.4 Bouwstenen bij drijfveren 117
5.5 Invloed van turbulentie 119
5.6 Motieven Canvas 120
5.7 Kernvragen en strategiemodellen bij motieven 120
5.8 Ten slotte 122

6 Fundering 123
6.1 Waarde creëren 125
6.2 Businessmodel 129
6.3 Organisatiemodel 138
6.4 De fundering vernieuwen 147
6.5 Kernvragen en strategiemodellen bij fundering 148
6.6 Ten slotte 149

7 Speelveld 151
7.1 Ruimte creëren 153
7.2 Bedrijfsspel 156
7.3 Organisatieconstruct 168
7.4 Het speelveld vernieuwen 178
7.5 Kernvragen en strategiemodellen bij het speelveld 183
7.6 Ten slotte 185

8 Activiteiten 187
8.1 Output creëren 189
8.2 Operationeel model 192
8.3 Samenwerkingsmodel 199
8.4 Activiteiten vernieuwen 207
8.5 Kernvragen en strategiemodellen bij activiteiten 208
8.6 Ten slotte 209

9 Resultaten 211
9.1 Interpreteren en leren 214
9.2 Strategische aandachtsgebieden bij interpreteren en leren 215
9.3 Welke resultaten? 219
9.4 Indicatoren voor toekomstbestendigheid 220
9.5 Ten slotte 225

10 Samenhangende keuzes over het geheel 227
10.1 Het grotere geheel 229
10.2 Keuzes in samenhang 232
10.3 Ruggengraat 233
10.4 Strategische wendbaarheid 234
10.5 Kernvragen bij het geheel 236
10.6 Ten slotte 237

Afsluiting deel II 238

Deel III Strategisch managen in de praktijk 239

Leeswijzer deel III 241

11 Proces strategisch managen 243
11.1 Strategische initiatieven 246
11.2 Stadia in het proces 249
11.3 Strategische review 251
11.4 Strategische verkenning 252
11.5 Strategische verandering 253
11.6 Operationele uitvoering 255
11.7 Het proces strategisch managen 256
11.8 De rol van toezichthouders 257
11.9 Strategisch managen voor investeerders 258
11.10 Ten slotte 259

12 Regievoering 261
12.1 Belang van strategisch managen 263
12.2 De inrichting van het proces strategisch managen 264
12.3 Activiteiten van de regiegroep 266
12.4 Teams vormen 267
12.5 Besturingscriteria 268
12.6 Benodigde competenties 269
12.7 Ten slotte 270

Afsluiting deel III 271

Appendices 273
A Schematische weergave van ziens-, denk- en werkwijze 275
B Verklarende woordenlijst bij strategisch managen 279

Register 285
Over de auteurs 291

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch managen in turbulente tijden