Managementboek.nl gebruikt cookies.

Ongekend talent

Nederlandstalig | Gebonden
Verkooppositie: #786
Onze prijs: € 29,90
Vandaag voor 23:00 uur besteld,
morgen in huis.

Ook verkrijgbaar als

Video

Samenvatting

Vacatureoverschot? Er staat voldoende talent te trappelen om aan het werk te gaan. Je moet alleen weten waar te zoeken. Of in dit geval: hoe te kijken.

Bartel Geleijnse, medeoprichter van Purpose People Practice was gedurende een decennium een van de drijvende krachten achter het betekenisvolle bedrijf The Colour Kitchen. In dit boek deelt hij al zijn ervaringen en laat hij overtuigend zien...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

PROLOOG 9

INLEIDING 13
Wat kun je verwachten van dit boek?
Een pleidooi voor inclusief ondernemerschap 14
Mijn persoonlijke reis 14
Hoe lees je dit boek? 15
Koplopers aan het woord 15
Wegwijzer betekenisvol ondernemerschap 16
Ik nodig je uit 16

HOOFDSTUK 1 BARTELS PRELUDE 19
Mijn persoonlijke en professionele reis richting betekenisvol ondernemen
Stage in Parijs 21
Jeugd 23
Stage in Manchester 26
Militaire dienst 31
Eurest 34
Dishcovery Catering Company 40
Operatie Mess & Vork 44

HOOFDSTUK 2 WAT DRAAG IK EIGENLIJK BIJ? 53
The Colour Kitchen komt op mijn pad
Afgekocht mvo 55
Persoonlijk geraakt 56
Ongewoon oprecht onbeholpen 57
Linnen en champagne in Amsterdam-West 59
Vastgelopen en radiostilte 60
Dit moet gewoon lukken 61
Pionieren in Breda 63
Onderscheidende beleving en spontane zichtbaarheid 64
Criticasters en ambassadeurs 65
Echte aandacht werkt altijd 67
Interview met Femke Vergeer en Karlijn Schoenmakers: ‘Je wint de wedstrijd niet met alleen “normale” mensen’ 69

HOOFDSTUK 3 LESSEN VAN EEN LEERSYSTEEM 79
Pieken en dalen
Meester, gezel en leerling 81
Empathische en sensitieve professionals 82
Structuur, duidelijkheid en maatwerk 83
Pionieren en deuren open 84
Pure euforie 85
Missionstatements matchen 86
Kritische ambassadeurs 87
Interview met Kees Jasperse: ‘Als je verhaal klopt en je levert een kwalitatief goed product, dan volgt je rendement vanzelf’ 89

HOOFDSTUK 4 GEGARANDEERD SOCIAAL RENDEMENT 97
Verantwoordelijkheid en vertrouwen
Miskleunen, transparantie en motivatie 100
Nee verkopen aan een nieuwe fan 101
Reputatie is alles 102
Warme-dekenorganisaties 104
Samen bijzondere dingen doen 105
Trekken en sleuren 106
Verbinden met een Social Impact Bond 107
Investeren is duurzamer dan doneren 111
Wat doen al die mensen hier? 112
Een stempel van betrouwbaarheid en kwaliteit 115
Interview met Nynke Struik: ‘Ook reguliere bedrijven moeten de slag maken en echte verantwoordelijkheid nemen’ 117

HOOFDSTUK 5 GROEIEN, CONSOLIDEREN EN LOSLATEN 125
Structuur aanbrengen
Een giant leap met kleine tussenstappen 127
Superduurzaam aan de Zuidas 128
Kroonjuweel of molensteen? 129
Maximale impact 131
Maak de cirkel rond! 132
Loslaten 133
Trotse ambassadeur 134
Interview met Joske Paumen: ‘We hebben de afgelopen decennia een groot cultureel probleem geschapen’ 137

HOOFDSTUK 6 RANDVOORWAARDEN VOOR ECHTE INCLUSIE 147
Lessen van The Colour Kitchen
Eigenaardigheden en talent 149
Totaalsysteem 150
Fundamenteel recht op meedoen 150
Mijn learnings van The Colour Kitchen 151
Interview met Bob Hutten: ‘We verspillen op een enorme schaal voedsel en talent’ 155
Dubbelinterview met Bartel Geleijnse en Kees Klomp: ‘Stop doing business, start being human’ 165

HOOFDSTUK 7 PURPOSE PEOPLE PRACTICE 179
Betekenisvol ondernemen vanuit het gat in de maatschappij
Praktijk en echtheid 182
Van kortetermijnbusiness naar langetermijnbetekenis 183
Pioniers van de betekeniseconomie 183
Interview met Kees Klomp: ‘Waarom doen we niet gewoon wat ons te doen staat?’ 185
Interview met Etienne Friederichs: ‘Doe het gewoon en maak het super’ 197

HOOFDSTUK 8 HET SOCIALE SYSTEEM IS STUK 209
Een stuwmeer aan ongekend talent
Stelselmatig weggeorganiseerd 212
Parallelle arbeidsmarkt met echte bedrijven 213
De participatiemaatschappij 214
Iedereen die kan, gaat weer meedoen 215
Overhaaste invoering Participatiewet 216
Werkbedrijven die ondernemertje spelen 217
Interview met Siebe Martijn Groenendijk: ‘Ik hou van bijzondere figuren’ 221
Interview met Rutger van Krimpen: ‘Welkom in de wondere wereld van de sociale werkvoorziening’ 227

HOOFDSTUK 9 DE PARTICIPATIECARROUSEL 239
Zichtbaarheid is cruciaal
Ontwikkelen, opleiden en plaatsen 242
(Her)ontdekken waar je blij van wordt 243
Werk-leerlijnen binnen een échte werkomgeving 244
Inspireren en doorgronden 245
Perspectief werkgever staat centraal 248
Maar, wat als het lukt? 249
Interview met Renzo Deurloo: ‘Koester die vermeende beperking’ 251

DANKWOORD 257

Bijlage Gids Betekenisvol ondernemen 261

Over de auteurs 265

Specificaties

EAN:9789462763043
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Gebonden, 180 blz.
Uitgever:Management Impact
Druk:1e druk, 2019

Over Bartel Geleijnse

BARTEL GELEIJNSE (55 jaar, getrouwd met Audrey, vader van drie zoons) heeft jarenlange ervaring in sociaal ondernemen en is medeoprichter van The Colour Kitchen. The Colour Kitchen is een hospitalitybedrijf met een groot maatschappelijk hart. Sinds de landelijke uitrol in 2012 zijn meer dan 25 (bedrijfs)-restaurants in exploitatie genomen, waar ruim 200 professionals en ruim 240 leerlingen per jaar werkzaam zijn.

Inmiddels is Bartel een stap verder gegaan en heeft hij samen met Kees Klomp Purpose People Practice opgericht. Samen adviseren en ondersteunen zij bedrijven en instellingen in Nederland om meer betekenis aan hun organisatie toe te voegen, op een bij hen passende wijze.

Bartel spreekt regelmatig op relevante seminars en congressen, alsook op gemeente- en ondernemersbijeenkomsten. Gewapend met een aansprekende visie, een aanstekelijke passie en de jarenlange ervaring in sociaal ondernemen gaat hij in zijn presentaties in op de vraag wat mvo anno 2019 inhoudt. Indringende, persoonlijke vragen legt hij bij zijn publiek neer: ‘Wat doe je nu zelf als mens, als ondernemer?’ en ‘Waar draagt je organisatie echt aan bij waar jij en je collega’s trots op zijn?’

Bartel schuwt niet ook zijn eigen verhaal te vertellen. Welke keuzes hij zelf heeft of moest maken als mens en als ondernemer. Door zijn inspirerende betoog weet hij bij veel mensen daadwerkelijk binnen te komen, ze te raken. Hierdoor stelt het publiek zich merkbaar open voor discussie en interactie.

Over Job Franken

JOB FRANKEN (48) is vader van dochters Sam en Flo en woont in Werkhoven samen met Maria en haar (parttime aanwezige) kinderen Felix en Sofie.

Job is afgestudeerd econoom (Maastricht University). Hij heeft diverse boeken gepubliceerd over ondernemerschap en innovatie, schreef tientallen artikelen voor Emerce en heeft gepubliceerd in onder meer Nieuwe Leiders en op het Nederlands Medianetwerk.

Hij schreef over media & marketing, duurzaamheid, verbinding en verantwoordelijkheid. Daarnaast heeft hij meer dan 125 restaurants gerecenseerd en is coauteur van Lekker Hollands, het eerste Nederlandse kookboek met een exclusief voorwoord van Jamie Oliver. Robert Kranenborg zei over dit boek: ‘Een kwaliteitskookboek. Hier zou iedere Nederlandse kok in opleiding verplicht uit moeten koken.’