

Anna Gerbrandy voltooide in 1995 de studie Nederlands recht, afstudeerrichting Internationaal recht, met een Europeesrechtelijke aantekening aan de Universiteit Utrecht.
Meer over de auteursDe sociale markteconomie van de EU en de kansen voor Nederland
Gedachten over de toekomst vanuit de niet-positivistische driesporen benadering van Bart Hessel
Paperback Nederlands 2016 9789462901643Samenvatting
Prof. mr. Bart Hessel nam met een vlammende afscheidsrede in het voorjaar van 2014 afscheid als hoogleraar Europees rechten decentrale overheden aan de Universiteit Utrecht. In zijn rede stond de zorg om een sociaal, solidair én economisch sterk Europa centraal. Ook in deze bundel – een weerslag van het afscheidssymposium ter gelegenheid van de afscheidsrede van prof. Hessel – is de toekomst van de Europese sociale markteconomie de focus. Naast de juridische discipline zijn ook andere disciplines vertegenwoordigd, zodat het thema vanuit verschillende invalshoeken wordt belicht. De gezamenlijke bijdragen geven zo een brede blik op aspecten van de sociale markteconomie, en worden voorafgegaan door een uiteenzetting van het centrale gedachtegoed van prof. Hessel.
De bijdragen in dit boek zijn op heldere en toegankelijke wijze geschreven, hoewel fundamentele thema’s – beginselen van het recht en de samenleving – niet uit de weg worden gegaan. Dit boek zal derhalve een ieder die hart heeft voor de toekomst van de Europese Unie aanspreken.
Specificaties
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 2: Enkele gedachten over de omgang met de sociale markteconomie van de Europese Unie en de betekenis voor Nederland, vanuit het interdisciplinaire verleden van ‘De Utrechtse School’ - Bart Hessel 31
Hoofdstuk 3: Speuren naar het goede leven – het failliet van de economen - Martijn van der Heide 99
Hoofdstuk 4: Quo vadis EMU? Reflecties op subsidiariteit bij het versterken van de muntunie - Jeroen Hessel 105
Hoofdstuk 5: Economie en Recht in de Europese sociale markteconomie - Johan den Hertog 121
Hoofdstuk 6: Brussel, vergeet de gemeenten niet! - Bas van den Barg 133
Hoofdstuk 7: Het instrumentarium van decentrale public affairs: Decentrale overheden: hùn story telling als brug tussen burger en europa - Edward Figee, Paul Linders en Henk-Jan Rebel 143
Hoofdstuk 8: Naar een hernieuwde invulling van de beginselen van Economisch Publiekrecht - Rober Froger en Anna Gerbrandy 161
Hoofdstuk 9: Draagvlak voor toezicht: het invloedspoor en moderne toezichtvormen - Margot Aelen 179
Hoofdstuk 10: Ethiek, recht en bier. Corporate social responsibility in de praktijk - Jonathan Soeharno 195
Hoofdstuk 11: Probleemoplossend toezicht bezien vanuit de doelen van mededingingsrecht: een verkenning - Eva Lachnit 203
Hoofdstuk 12: Europa, quo vadis? De sociale markteconomie als noodzakelijk fundament voor het overeind houden van Europa. Een meer sociale invulling van excepties bij het vrij verkeer - Sybe de Vries en Koen de Weers 217
Hoofdstuk 13: Het horizontaal verlangen in het Europees vrijverkeerrecht Herman van Harten 235
Hoofdstuk 14: De Europese burger en het Handvest voor de Grondrechten: nieuwe sporen naar een Europese rechtsstaat? - Hanneke van Eijken 251
Hoofdstuk 15: Sociaal opdrachtgeverschap. Ruimte geven voor sociale en duurzame overwegingen in aanbestedingen en sociale diensten via aanbestedingen inkopen - Elisabetta Manunza 259
Hoofdstuk 16: De toekomstige rol van decentrale overheden en Europees recht als instrument. De zaak Commerzbank en Havenbedrijf Rotterdam als voorbeeld - Martijn van Bemmel 279
Hoofdstuk 17: Conflict tussen het duurzame energiebeleid en het vrij verkeer van goederen in de EU. Besproken aan de hand van Ålands Vindkraft (C-573/12) - Sander van Hees 291
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan