Bastiaan Rijpkema (1987) is rechtsfilosoof en universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden.
Meer over Bastiaan RijpkemaLokale weerbare democratie
Een normatieve verkenning
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789462908499Samenvatting
Op welk niveau moet de democratie verdedigd worden? Is dit vooral het nationale niveau? In de normatieve weerbare democratietheorie lijkt dat laatste de impliciete aanname te zijn. Tegelijkertijd is er in beleid en onderzoek steeds meer aandacht voor het lokale niveau bij de bestrijding van extremisme – ook in Nederland. In 'Lokale weerbare democratie. Een normatieve verkenning' richt Rijpkema zijn blik op de lokale democratie als zelfstandige arena van democratische zelfverdediging.
De normatieve weerbare democratietheorie heeft zich sinds de jaren dertig vrijwel uitsluitend beziggehouden met de weerbare democratie op het nationale niveau. Rijpkema beschrijft die tendens en beargumenteert dat die focus maar ten dele terecht is. Welke aanknopingspunten biedt de weerbare democratietheorie voor het rechtvaardigen en begrenzen van overheidsingrijpen op lokaal niveau? Welke normatieve kaders heeft de Nederlandse overheid reeds ontwikkeld? En wat zijn de implicaties van het verdisconteren van ‘het lokale’ in het denken over weerbare democratie, bijvoorbeeld voor het soort te gebruiken verdedigingsinstrumenten? Lokale weerbare democratie is een eerste aanzet tot normatieve theorievorming over lokale democratieverdediging.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Situering van het onderzoek 15
3 Contouren van de lokale weerbare democratie 21
4 Analyse van de normatieve kaders in theorie en praktijk 37
5 Conclusies en aanbevelingen 65
Epiloog: een eerste uitwerking van een lokaal partijverbod 75
Verantwoording 91
Literatuur 93
Jurisprudentie 105
Over de auteur 107
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan