

Arnt Mein is als lector Legal Management verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, bij de faculteit Maatschappij en Recht.
Meer over de auteursHandboek oplossingsgericht werken bij bezwaar
Paperback Nederlands 2021 9789462908772Samenvatting
Oplossingsgericht werken bij bezwaar is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De kansen en mogelijkheden van oplossingsgericht werken bij bezwaar worden niet optimaal benut. Dat is jammer, want het kan bijdragen aan meer tevreden bezwaarmakers en beter aanvaardbare besluiten. In dit handboek bieden de auteurs aanknopingspunten om meer te halen uit oplossingsgericht werken in de bezwaarpraktijk. Wat gaat goed en wat kan beter? Waar zijn bezwaarbehandelaars en hun leidinggevenden mee geholpen?
Het boek is gebaseerd op onderzoek van het lectoraat Legal Management van de Hogeschool van Amsterdam naar de bezwaarpraktijk in vijf gemeenten in Noord-Holland. Het onderzoek maakt duidelijk dat de beroepshouding van de bezwaarjurist en de organisatiecultuur waarin die werkzaam is doorslaggevende factoren zijn. Hoe meer responsief, hoe gemakkelijker het oplossingsgericht werken.
De lessen die uit het onderzoek zijn te trekken, worden verrijkt met ander onderzoek naar de bezwaarpraktijk en aangevuld met praktische adviezen om oplossingsgericht te werk te gaan. De hoofdstukken worden afgewisseld met interviews met experts uit de wetenschap en beroepspraktijk.
Het handboek is bedoeld voor bezwaarjuristen en hun leidinggevenden, maar kan ook worden gebruikt in het juridisch beroepsonderwijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Sanne Marx
Inhoudsopgave
Arnt Mein & Sanne Marx
Interview Nick Steenhagen 14
2 MEER HALEN UIT OPLOSSINGSGERICHT WERKEN BIJ BEZWAAR 23
Arnt Mein
2.1 Inleiding 23
2.2 Aanleiding en opzet onderzoek 23
2.3 De belangrijkste bevindingen 27
2.4 Analyse 35
2.5 Conclusies en aanbevelingen 38
Literatuur 41
Bijlage: Overzicht onderzoeksactiviteiten 44
Interview Stijn van Rooij 46
3 KWALITEIT VAN BESTUURS RECHTELIJKE BEZWAAR PROCEDURES 57
Marc Wever
3.1 Inleiding 57
3.2 Onderzoek naar functioneren bezwaarprocedure in de praktijk 59
3.3 Variatie in de inrichting van de bezwaarprocedure 61
3.4 Invulling kwaliteit van bezwaar behandeling en hypotheses 64
3.5 De ervaren kwaliteit van bezwaarbehandeling 67
3.6 Handvatten om de kwaliteit van bezwaarbehandeling te vergroten 71
3.7 Conclusie 78
Literatuur 78
Interview Rob Wertheim 80
4 HET IMPLEMENTEREN EN BORGEN VAN OPLOSSINGSGERICHT WERKEN BIJ DE BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN 87
Sanne Marx
4.1 Implementeren en borgen van ‘bellen bij bezwaar’ 88
4.2 Implementeren van oplossingsgericht werken rondom de hoorzitting 103
4.3 Tot besluit 109
Literatuur 109
Interview Jaap de Wildt 110
5 OPLOSSINGSGERICHT WERKEN IN DE PRAKTIJK GEBRACHT 117
Caroline Koetsenruijter
5.1 Informele interventies in de praktijk 117
5.2 Wat vraagt dit alles van de bezwaarbehandelaar? 124
5.3 Korte lontjes en lange tenen 128
5.4 De persoonlijke norm regeert? 131
Literatuur 133
Interview Michiel Scheltema 134
6 OPLOSSINGS GERICHT WERKEN BIJ BEZWAAR IN HET HBOONDERWIJS 143
Jeanine Reuver
6.1 Naar een andere beroepsopvatting van de bezwaarjurist 144
6.2 De beroepsopvatting als leerdoel 145
6.3 Ter voorbereiding op de lessen 146
6.4 Aan de slag 150
6.5 Oefenmateriaal 158
Literatuur 158
Bijlage: Oefenmateriaal 159
Interview Lukas van den Berge 163
OVER DE AUTEURS 171
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan