Jelle Jolles is emeritus hoogleraar neuropsychologie aan de Universiteit van Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Als klinisch neuropsycholoog en hersenwetenschapper is hij met zijn team al vele jaren werkzaam op het gebied van leren, ontwikkeling en het brein.
Meer over Jelle JollesHet tienerbrein
Over de adolescent tussen biologie en omgeving
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462987470Samenvatting
Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong?
Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot vér na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.
'Het tienerbrein' bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpenen hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen.
Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Een must read voor ouders, maar evenzeer voor leraren, voor coaches in sport en muziek en voor opvoedprofessionals.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Leeswijzer 11
Inleiding
1. Leer de tiener kennen 17
Deel 1: De mens tussen biologie en omgeving
2. Aanpassing aan een nieuwe en veranderende omgeving 35
3. De mens en de leer- en vergeetmachine 45
4. Leren en ontplooien vinden plaats in de sociale groep 55
5. De persoonlijke levensgeschiedenis bepaalt het leren 63
6. ‘Ik’ tussen nature en nurture 75
Deel 2: De tiener
7. Geen pubers maar tieners 83
8. Puberteit en lichamelijke ontwikkeling 89
9. De vroege en midden-adolescentie: van tien tot zestien jaar 95
10. De late adolescentie: vanaf zeventien jaar 109
11. De tiener, slaap, alcohol en drugs 121
Deel 3: Handelen, denken en voelen
12. Pim leert handelen, overwegen en plannen 133
13. De executieve functies zorgen voor de persoonlijke groei 141
14. De tiener heeft plezier in denken en redeneren 157
15. Emoties, leren en sociaal gedrag 171
16. Empathie en de bedoelingen van ‘de ander’ 181
Deel 4: Lichaam en hersenen
17. De hersenen als wereldbol: over structuur en functie 193
18. De hersenmicrostructuur: cellen, synapsen, netwerken 207
19. De hersenrijping en de rol van prikkels uit de omgeving 219
Deel 5: Jongens/Meisjes
20. Jongens en meisjes tussen biologie en omgeving 229
21. Waarom jongens en meisjes andere studieprestaties hebben 243
22. Jongens-meisjes verschillen zijn biologisch én sociaal bepaald 251
23. Tieners in opvoeding en onderwijs: aanbevelingen 267
Deel 6: De tiener op het sportveld
24. Voor beweging zijn neuropsychologische vaardigheden nodig 281
25. Sportief functioneren, impulsbeheersing en zelfinzicht 289
26. Sportcoach, gedrag en handelen 297
Deel 7: Ouder en leraar spelen vele rollen
27. Over talent, creatieve denkers en nieuwsgierigheid 307
28. Van manager via coach en mentor tot adviseur 313
29. Leer de leerling kénnen! 329
30. Onderwijs, brein en cognitie: de kloof overbrugd 337
31. Het tienerbrein: laaghangend fruit voor het onderwijs 345
Tot slot
32. De totale tiener 369
Over de auteur 373
Woord van dank 377
Verantwoording 381
Noten 387
Bibliografie 397
Illustratieverantwoording 416
Register 417
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan