De toekomst van de intern begeleider
Gebonden Nederlands 2017 1e druk 9789463170918Samenvatting
Dit boek is bestemd voor intern begeleiders en hun schoolleider, voor schoolbegeleiders en de leiding van samenwerkingsverbanden in het primair onderwijs. Er is een directe aanleiding voor: publicaties over interne begeleiding zijn vooral op de verbetering van de staande praktijk gericht, op 'gaande houden'. Intussen voelen veel IB'ers zich al vele jaren ongemakkelijk met hun positie en stellen ze zich fundamentele vragen.
Dit boek behandelt die vragen en is gericht op het begrijpen van interne begeleiding in de historische, organisatorische en onderwijskundige context, en vooral op verandering van IB.
Het onderwijs staat voor dynamische veranderingen. ICT is daar een aanjager van, maar fundamenteler is dat de samenleving nieuwe vragen aan de school stelt. De kern van dit boek is dat de IB'er alleen van betekenis kan blijven, wanneer ze een bijdrage levert aan de nieuwe visies op onderwijs en het organiseren van de school.
'De toekomst van de intern begeleider' verkent een drietal scenario's voor de ontwikkeling van interne begeleiding:
Scenario 0: Geen IB'er
Scenario 1: Interne Begeleiding in de klassieke school
Scenario 2: Interne Begeleiding in de school als leergemeenschap
Drs. Luc F. Greven was o.a. directeur van het Seminarium voor Orthopedagogiek (Hogeschool Utrecht), leraar en directeur in het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs, hogeschooldocent en wethouder met onderwijs in zijn portefeuille. Hij schreef eerder voor Instondo het boek 'De 9 principes van de excellente schoolleider' (isbn 978 9463170 06 2).
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan