Han van der Horst (1949) is historicus, opinieleider en rasverteller. Hij schreef de afgelopen twintig jaar tal van boeken waaronder Nederland.
Meer over Han van der HorstNepnieuws
De wereld van desinformatie
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789463190831Samenvatting
Is nepnieuws een hype of een nieuwe aanslag op onze manier van leven? Bedreigt dit fenomeen het vertrouwen dat de basis is voor elke vorm van samenleving, of wordt hier slechts de paranoia van het publiek gevoed?
Historicus Han van der Horst, bekend van veel boeken over de vaderlandse geschiedenis, neemt het fenomeen nepnieuws onder de loep. Wat hij in zijn onderzoek tevoorschijn brengt, is verontrustend. Tegelijkertijd geeft hij de burger moed.
Want nepnieuws is zo oud als de mensheid zelf. Al in een ver verleden probeerden machthebbers de zaken anders voor te stellen dan ze waren. Desinformatie is van alle tijden, zo laat Han van der Horst zien in de hem kenmerkende onderkoelde, licht ironische stijl. Hij ontdekt sterke overeenkomsten tussen Donald Trump en farao Ramses II. Hij laat zien hoe de spindoctors van Willem van Oranje koning Filips II demoniseerden en hoe Engelse propagandisten iedereen wijs wisten te maken dat Napoleon maar een klein mannetje was. Bekende grootheden als Goebbels en zijn vergeten tegenvoeter Münzenberg passeren de revue.
Zo worden vanuit verschillende invalshoeken de onderliggende mechanismen van het nepnieuws blootgelegd, zodat je zelf geloofwaardige desinformatie kunt produceren en ontmaskeren. Laat je niet belazeren. Belazer zelf. Een noodzakelijk boek voor deze verwarrende tijden.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Han van der Horst
Inhoudsopgave
1. Een tijdperk van wantrouwen 9
2. Verhalen en wie ze om welke reden vertellen 19
3. Het maatschappelijk debat en de macht van de propaganda 41
4. De vervalsers, de verdraaiers, de vervolgers 60
5. Liegen alsof het gedrukt staat 83
6. Een alternatief voor nepnieuws? 100
7. Misleiding als machtsmiddel 121
8. Totale beheersing van de nieuwsvoorziening 147
9. Schrappen en toevoegen in de geschiedenis 180
10. Psychologische oorlogsvoering 195
11. Oorlog om hoofd en hart 215
12. De kakofonie op het internet 249
13. Thuis nepnieuws maken 267
Nawoord: Geen reden tot wanhoop 283
Doorlezen 293
Namenregister 299
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan