De afstudeerscriptie
Over de planning, indeling en formulering van Bachelor- en Mastertheses
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789463192347Samenvatting
Hè, hè, bijna klaar met mijn studie. Nu alleen nog even de afstudeerscriptie. Was dat maar ‘even’! Bijna altijd vraagt het opzetten, indelen en schrijven ervan meer tijd dan gedacht en gepland. En dat kan vervelende consequenties hebben: nog eens collegegeld betalen, een hogere studieschuld opbouwen en/of de dure hulp van een commercieel scriptiebureau inroepen.
Dit boek beoogt je te helpen dat te voorkomen. Het doet dat aan de hand van talrijke tips die gebaseerd zijn op de langdurige ervaring van de auteur als begeleider van afstudeerstudenten in het Hoger Onderwijs. Die tips worden rijk geïllustreerd met voorbeelden uit de bachelor- en mastertheses van diverse studierichtingen.
Wat kun je in De Afstudeerscriptie verwachten? Antwoord op de volgende vragen:
- Hoe kom ik aan een geschikt onderwerp voor mijn afstudeerscriptie?
- Aan welke eisen moeten de daaruit af te leiden doel- en vraagstelling en onderzoeksstrategie voldoen?
- Wat zijn de belangrijkste componenten van een duidelijk en haalbaar scriptieplan/onderzoeksvoorstel?
- Waar en hoe vind ik in de bibliotheek/mediatheek en op internet relevante en betrouwbare informatie over mijn onderwerp?
- Op welke wijze verwerk ik de door mij gevonden informatie in aantekeningen?
- Welke mogelijkheden zijn er om mijn tekst in te delen? Welke standaardstructuren kunnen mij daarbij helpen? Op welke valkuilen moet ik bij de indeling beducht zijn?
- Wat zet ik in de hoofdonderdelen van mijn scriptie: Inleiding, Theoretisch Kader, Onderzoeksopzet/Methode, Resultaten, Discussie, Conclusies, Aanbevelingen?
- Hoe ga ik om met de bijkomende onderdelen: Omslag, Titelpagina, Voorwoord, Inhoudsopgave, Samenvatting, Aangehaalde literatuur/Literatuuropgave?
- Waarom is het belangrijk mijn tekst weloverwogen in alinea’s op te splitsen? Hoe maak ik van deze alinea’s samenhangende, afgeronde en overzichtelijke eenheden?
- Met welke stilistische technieken zorg ik voor een begrijpelijke en prettig leesbare tekst? Hoe om te gaan met opsommingen? Met ‘ik’ of ‘wij’? Met de lijdende vorm (passieve formuleringen) of de bedrijvende vorm (actieve formuleringen)? Met tangconstructies? Met de naamwoordstijl?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 INLEIDING 11
Functies van schrijven bij afstudeeronderzoek 11
Doel van de handleiding 12
Indeling van de handleiding 13
DEEL I DE VOORBEREIDING OP DE AFSTUDEEROPDRACHT
2 HET AFSTUDEERONDERWERP VASTSTELLEN 17
2.1 Zelf een onderwerp zoeken: vijf stappen 17
2.1.1 Verken het gekozen belangstellingsgebied 18
2.1.2 Kies een uitvoerbaar onderzoeksonderwerp 19
2.1.3 Baken het onderzoeksonderwerp af 20
2.1.4 Definieer en operationaliseer de centrale begrippen 21
2.1.5 Leg je gekozen onderwerp voor aan je begeleider 21
2.2 Een onderwerp toegewezen krijgen: de briefing 22
2.2.1 De voorbereiding op de briefing 23
2.2.2 De aandachtspunten in de briefing 23
2.2.3 Terugkoppeling van de briefing 26
3 DE AFSTUDEEROPDRACHT RICHTEN: DOEL- EN VRAAGSTELLING 28
3.1 De doelstelling 29
3.1.1 Functies van de doelstelling 29
3.1.2 Twee frequent voorkomende manco’s in doelstellingen 30
3.1.3 Doelstelling van theoriegericht onderzoek 31
3.1.4 Doelstelling van praktijkgericht onderzoek 33
3.1.5 Combinaties van theorie- en praktijkgerichte doelstellingen 37
3.2 Vraagstelling 37
3.2.1 Eisen aan vraagstellingen 37
3.2.2 Voorbeelden van vraagstellingen 39
4 DE AFSTUDEEROPDRACHT PLANNEN: DE ONDERZOEKSSTRATEGIE 44
4.1 Leid uit de vraagstelling deelvragen af 44
4.2 Bepaal de te gebruiken onderzoeksmiddelen
en -activiteiten 46
4.3 Ontwerp een tijdpad 47
4.4 Schrijf een onderzoeksvoorstel (scriptieplan) 49
5 LITERATUURGEGEVENS OPSPOREN EN VASTLEGGEN 51
5.1 Inventariseer de uitgangspunten voor het literatuuronderzoek 52
5.2 Zoek methodisch naar relevante literatuur 53
5.2.1 De bibliografische methode: zoektermen inzetten 54
5.2.2 Het sneeuwbalsysteem: literatuurdraden volgen 58
5.3 Selecteer voor je onderzoek relevante bronnen 59
5.3.1 Wat zijn primaire bronnen van wetenschappelijke informatie? 59
5.3.2 Hoe worden de primaire bronnen ontsloten? 60
5.4 Evalueer de gevonden informatie 63
5.5 Teken waardevolle informatie zorgvuldig op 65
5.5.1 Eisen aan aantekeningen 66
5.5.2 Bestanden voor aantekeningen 66
5.5.3 Soorten aantekeningen 68
6 HET RAPPORTSCHEMA 72
6.1 Vaste basisstructuren voor afstudeerscripties 72
6.1.1 Basisstructuur voor een beschrijvende tekst 73
6.1.2 Basisstructuur voor een verklarende tekst 75
6.1.3 Basisstructuur voor een voorspellende tekst (prognose) 78
6.1.4 Basisstructuur voor een evaluerende/toetsende tekst 79
6.1.5 Basisstructuur voor een ontwerptekst 80
6.2 Controle van het rapportschema 83
6.2.1 Controle op (over) compleetheid 83
6.2.2 Controle op consistentie 84
6.2.3 Controle op evenwichtigheid 84
6.2.4 Controle op samenhang 85
6.2.5 Controle op overzichtelijkheid 86
6.2.6 Controle op logica 86
DEEL II DE ONDERDELEN VAN HET AFSTUDEERVERSLAG
7 HOOFDONDERDELEN 92
7.1 Inleiding 93
7.1.1 Inhoud van de Inleiding 93
7.1.2 Opening van de Inleiding 101
7.2 Theoretisch kader 104
7.2.1 Functie van het Theoretisch kader 104
7.2.2 Inhoud van het Theoretisch kader 104
7.2.3 Bronnen van het Theoretisch kader 106
7.2.4 Indeling van het Theoretisch kader 107
7.2.5 Drie specifieke presentatieadviezen 108
7.3 Opzet van het onderzoek (Methode) 110
7.3.1 Beschrijving van de Onderzoeksopzet 111
7.3.2 Verantwoording van de Onderzoeksopzet 119
7.4 Resultaten 121
7.4.1 Presentatie van kwantitatieve resultaten 121
7.4.2 Presentatie van kwalitatieve resultaten 127
7.5 Discussie 131
7.5.1 Inhoud van Discussie 132
7.5.2 Posities van Discussie 135
7.6 Conclusie 137
7.6.1 Stem de hoofdconclusie nadrukkelijk af op de vraagstelling 137
7.6.2 Plaats onder de hoofdconclusie secundaire conclusies 138
7.6.3 Maak de conclusies zelfstandig leesbaar 140
7.6.4 Breng de conclusies kernachtig onder woorden 140
7.7 Aanbevelingen 141
7.7.1 Relateer je aanbevelingen nadrukkelijk aan je conclusies 142
7.7.2 Concretiseer de aanbevelingen 143
7.7.3 Beargumenteer je aanbevelingen 144
7.7.4 Presenteer de aanbevelingen in tactische bewoordingen 145
8 BIJKOMENDE ONDERDELEN 146
8.1 Omslag 146
8.1.1 Eisen aan de scriptietitel 147
8.1.2 Hoofd- en subtitel 148
8.1.3 Speelse titel 149
8.2 Titelpagina 150
8.3 Voorwoord 150
8.4 Inhoudsopgave 152
8.4.1 Onderdelen van de inhoudsopgave 152
8.4.2 Formulering van de titels 154
8.5 Samenvatting (Abstract) 156
8.5.1 Basiseis aan onderzoekssamenvattingen 156
8.5.2 Typen onderzoekssamenvattingen 158
8.6 Aangehaalde literatuur 161
8.6.1 Functies van literatuurverwijzing 162
8.6.2 Methoden voor literatuurverwijzing 163
8.6.3 Betiteling van de lijst met literatuurbronnen 166
DEEL III DE FORMULERING VAN HET AFSTUDEERVERSLAG
9 DE INDELING IN ALINEA’S 170
9.1 Het focuspunt van de alinea: de kernzin 170
9.1.1 Soorten kernzinnen 170
9.2 Verband in en tussen alinea’s 176
9.2.1 Organiserende technieken 177
9.2.2 Lexicale technieken 179
9.3 Vormgeving van de alinea 183
9.3.1 Lengte van de alinea 183
9.3.2 Markering van een nieuwe alinea 184
10 ZINSBOUW 186
10.1 Overzichtelijke zinsbouw 186
10.1.1 Maak zinnen niet te lang 186
10.1.2 Plaats bij elkaar wat bij elkaar hoort 188
10.1.3 Breng gelijkwaardige items onder in opsommingen 189
10.2 Aantrekkelijke zinsbouw 192
10.2.1 Varieer de volgorde van de zinsdelen 192
10.2.2 Kies waar mogelijk de bedrijvende vorm 194
10.2.3 Zorg voor voldoende actie in de zinnen 197
11 WOORDGEBRUIK 201
11.1 Aantrekkelijk woordgebruik 201
11.1.1 Maak gepast gebruik van ‘ik’ of ‘wij’ 201
11.1.2 Dramatiseer de tekst met citaten 203
11.1.3 Varieer het woordgebruik 206
11.1.4 Illustreer abstracte zaken met voorbeelden en vergelijkingen 208
11.1.5 Vervang omslachtige voorzetseluitdrukkingen 209
11.2 Nauwkeurig woordgebruik 210
11.2.1 Wees zuinig met relativerende woorden 211
11.2.2 Ga behoedzaam om met verwijswoorden 212
11.2.3 Stem de werkwoordstijden af op de status van de informatie 216
11.2.4 Preciseer complexe begrippen met definities 219
BIJLAGE STANDAARDDEELVRAGEN BIJ ONDERZOEKSTYPEN 223
Literatuurnoten 225
Register 227
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan