Jurgen Masure studeerde politieke geschiedenis, journalistiek en politieke filosofie aan de VUB. Hij werkte als socialemedia-expert, politiek woordvoerder en schrijft, blogt en denkt na over hoe we de samenleving kunnen verbeteren.
Meer over Jurgen MasureMens voorbij markt
Een nieuwe economie in tijden van klimaatverandering
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789463373043Samenvatting
Het klimaat frituurt de planeet, de sociale ongelijkheid neemt toe, de oorlog in Oekraïne zorgt voor onzekerheid, de coronacrisis houdt lelijk huis en er staat een energiecrisis van jewelste voor de deur. Zulke moeilijke tijden maken een mens zwaarmoedig. Toch kan het anders. Het marktfundamentalisme heeft onze samenleving duidelijk ontwricht. Dit boek vormt hier een j’accuse tegen en gaat dieper in op de neoliberale logica hierachter. Maar dit boek gaat verder en stippelt een pad uit naar beter.
Het marktfundamentalisme heeft lang genoeg de boventoon gevoerd. Tijd om het DNA van onze samenleving aan te passen. We maken daarom wat zijsprongen. Want: is crypto immoreel? Hoe komt het dat big tech zoveel macht heeft? En op welke manier werkt het economische systeem het dreigende ultranationalisme en fascisme in de hand? Om dit alles te verklaren, grijpt de auteur terug naar Karl Polanyi, een wat obscure econoom uit de vorige eeuw.
De samenleving van morgen zal anders zijn. Dit boek werpt een nieuw licht op onze toekomst. Zo komen we tot een globale oplossing voor de uitdagingen van morgen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. Inleiding
Hoofdstuk 2. Het hoeft niet naar de vaantjes te gaan
Hoofdstuk 3. We komen van ver en gaan nog verder
Hoofdstuk 4. Hulp van een bekende onbekende econoom
Hoofdstuk 5. Het marktfundamentalisme maakte er een boeltje van
Hoofdstuk 6. We kunnen niet aan de kant blijven staan
Hoofdstuk 7. Op naar een nieuw DNA voor de samenleving
Hoofdstuk 8. Wat met onze fauna en flora?
Hoofdstuk 9. We mogen de mens natuurlijk niet vergeten
Hoofdstuk 10. Een economie ten dienste van de samenleving
Dankwoord
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan