Ann De Bisschop bekleedde jarenlang topfuncties bij DPG Media en is nu welzijnscoach. Ze geeft lezingen over welzijn op het werk en begeleidt bedrijven om een duurzaam welzijnsbeleid uit te stippelen.
Meer over Ann De BisschopTeam AI
Efficiënter, slimmer én fijner werken met artificiële intelligentie
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789463835510Samenvatting
AI verovert onze werkplek! Als we de recente berichtgeving mogen geloven, doet artificiële intelligentie het steeds beter dan de gemiddelde mens op het vlak van lezen, schrijven en het herkennen van beelden.
Moeten we ons hierdoor bedreigd voelen? Absoluut niet! AI en wij, dat is een en-enverhaal. We maken elkaar beter, ook op het werk. Benieuwd hoe jij als medewerker van AI je beste collega kunt maken? Hoe de nabije toekomst van bedrijven eruitziet met AI aan onze zijde? Wat de mogelijke valkuilen zijn en hoe we die kunnen vermijden? En last but not least: wat AI kan betekenen voor ons welzijn?
De antwoorden op deze vragen en nog zoveel meer lees je in deze praktische no-nonsensegids vol inzichten en tips, geschreven op de vlotte en positieve manier die we van Ann De Bisschop gewend zijn. Ze schreef het boek samen met haar collega Dagmar Van Gucht, die als gen Z’er voor verfrissende inzichten zorgde. Een must-read voor wie van AI zijn grootste bondgenoot wil maken, van CEO’s en hr-leidinggevenden tot iedereen die elke dag het beste van zichzelf geeft op de werkplek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Een woordje van Ann 8
Een woordje van Dagmar 11
Disclaimer bij dit boek 14
Doe de test: hoe vertrouwd ben jij met AI? 15
1 DE OPKOMST VAN AI OP DE WERKPLEK
Wat is AI? 21
AI is helemaal niet nieuw! 23
Waarom gaat het plots zo snel? 29
AIAIAI, gaan we massaal onze job verliezen? 38
AI + mens = succes 4 1
2 AI EN DE GENERATIEVERSCHILLEN
Even voorstellen: zes generaties 47
Luie millennials en bazige boomers 55
Best of both worlds 57
Hoe kijken de verschillende generaties naar AI? 60
De AI generation gap en het belang van
omgekeerd mentorschap 63
Het verhaal van Accent: the human touch 64
3 AI EN DE ARBEIDSMARKT: HET VERDWIJNEN EN VERSCHIJNEN VAN JOBS
Moeten we een jobapocalyps verwachten? 73
AI als vierde industriële revolutie 76
Maar hoe zit het dan concreet? 79
Ook niet-bedreigde ‘zinvolle’ jobs zullen veranderen door AI 86
Onbekend is onbemind 88
Hoe kijkt de Belgische burger naar AI? 90
Bekend is bemind 92
Wat moeten we kunnen om vlot met AI samen te werken? 95
Waarom we moeten opletten voor de AI bias 98
Levenslang leren en nieuwsgierig blijven worden belangrijker dan ooit 100
4 AI EN DE BEDRIJFSCULTUUR
Bedrijfscultuur: de lijm die de organisatie samenhoudt 109
Wat doet AI met de bedrijfscultuur? 111
Gevaar voor sociale isolatie en eenzaamheid 115
De B van Betrokkenheid 117
Sociaal lanterfanten 118
AI en DEI 120
Belangrijke rol voor de vakbond 123
5 AI, WELZIJN EN WERKGELUK
AI en wellbeing: een verhaal van opportuniteiten en valkuilen 131
UITDAGING 1: productiviteit 132
UITDAGING 2: persoonlijke coaching en gezondheidsprogramma’s op maat 139
UITDAGING 3: de werkomgeving en ergonomie 148
6 AI EN LEIDERSCHAP
Oproep aan alle leiders 157
STATEMENT 1: we hebben onze maximumcapaciteit bereikt. 159
STATEMENT 2: geef de vrijgekomen tijd cadeau aan je medewerkers. 160
STATEMENT 3: bedrijven moeten investeren in creativiteit. 164
STATEMENT 4: AI is een managementuitdaging, maar het denkwerk hoeft niet door de leiders te gebeuren. 168
STATEMENT 5: durf te vertrekken van het witte blad. 170
STATEMENT 6: EQ > IQ. 172
Ook bij leiderschap geldt: mens + AI = succes 177
7 DE TOEKOMST VAN AI OP DE WERKPLEK
Naar de driedaagse werkweek? 185
Een nieuw economisch evenwicht 188
De impact van AI op het klimaat 189
AI als partner in crime 191
De ethische kwestie 194
Levens redden dankzij AI 198
Hebben we nog maaltafels nodig? 201
Tot slot: wat zeggen onze experts? 205
OM AF TE RONDEN: ONZE TIEN BELANGRIJKSTE TAKE-AWAIS
Nog eens testen? 216
Een warme dankjewel! 220
Eindnoten 224
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan