Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Zelforganisatie en leiderschap

Een uitdagende paradox!

Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789490463069
Voormalig top 100Totaal 4 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In 'Zelforganisatie en leiderschap' stelt Nol Groot dat standaard managementoplossingen voor vraagstukken die op verbetering van de organisatie zijn gericht, niet bestaan. Wel andere ervaringen en inzichten. In dit boek illustreert hij dit aan de hand van drie casussen vanuit zijn praktijk als directielid van diverse bedrijfsonderdelen van de Nederlandse Spoorwegen. Hij geeft aan hoe senior managers naar zijn inzicht effectiever kunnen werken. Hoe voor klanten merkbare verbeteringen in de organisatie worden gerealiseerd. Dit ondanks de zeer beperkte mogelijkheden die managers hebben om organisaties te ontwerpen en te beheersen. En toch zonder dat zij concessies doen aan hun eindverantwoordelijkheid.

Organisaties zijn gemeenschappen. In deze gemeenschappen leven en werken mensen samen, onder invloed van elkaars gedrag en machtsverhoudingen. Mensen in die gemeenschappen hebben alleen lokaal contact met een klein deel van de totale groep waarvan zij deel uitmaken.

Dat geldt ook voor managers. Tijdens deze contacten ontwikkelen mensen hun eigen lokale organisatieprincipes op basis van communicatie, macht en keuze. Zij voegen zich niet simpelweg naar centraal gestelde regels. Dit proces wordt 'zelforganisatie' genoemd.
Zelforganisatie staat niet synoniem voor een partijtje vrij worstelen; het is ook geen zelfsturing.

Zelforganisatie gaat over sociale processen in de gehele organisatie. Dit inzicht moet leidinggevenden aanmoedigen om in het bijzonder aandacht te besteden aan conversatie, gewoonten, spontaniteit, samenwerking, conflict en macht bij het onderhouden van relaties. Het betekent dat mensen verantwoordelijkheid moeten nemen voor lokale organisatieprocessen. En vormt voor managers een uitdaging om op een andere manier na te denken over hun eigen werk, ambities en hun leiderschapsrol.

De auteur maakt gebruik van een alternatieve kijk op het functioneren van organisaties: de theorie van de responsieve complexiteit. Vanuit een complexiteitsvisie is de impact van senior managers op de organisatie niet minder maar anders, met potentieel veel nieuwe mogelijkheden.

Dat is het vernieuwende aan dit boek.

Specificaties

ISBN13:9789490463069
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:174
Druk:1
Verschijningsdatum:15-5-2010
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Beperkte invloed
Ben Kuiken | 16 november 2010
Dagelijks doen duizenden managers hun uiterste best om de resultaten van de organisatie te verbeteren. Zij slagen daar vaak niet in. Volgens ex-directeur van de NS, Nol Groot, is het een illusie te denken dat je de organisatie kunt sturen of modelleren. In het boek Zelforganisatie en leiderschap legt hij uit hoe managers de organisatie toch vooruit kunnen helpen.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Over Nol Groot

Nol Groot heeft een lange ervaring als senior manager in grote en kleine dienstverlenende organisaties in Europa en het Midden-Oosten. De laatste tien jaar heeft hij bij de Nederlandse Spoorwegen verschillende directiefuncties vervuld, is lid geweest van de NS-Groepsraad en leider van de cao-onderhandelingsdelegatie in 2005. Nol Groot combineerde zijn dagelijkse managementverantwoordelijkheden met academisch onderzoek naar leiderschap en organisatieontwikkeling vanuit een complexiteitsbenadering. Na het beëindigen van zijn managementloopbaan is hij in december 2009 benoemd tot bijzonder hoogleraar aan de Open Universiteit te Heerlen op de door de Nederlandse Spoorwegen ingestelde leerstoel Managementwetenschappen, in het bijzonder management in complexiteit. Zijn werkzaamheden aan de universiteit bieden onder meer de mogelijkheid om samen met anderen breder onderzoek te doen naar de door hem beschreven leiderschapsrollen en de effecten hiervan op de ontwikkeling van organisaties.

Andere boeken door Nol Groot

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Casus 1 Werken op de grens van gepolariseerd conflict in een organisatie

Onderhandelen over een CAO
Reflectie op de intentie om bovenal een gepolariseerd conflict te vermijden
Voorbereidingen voor het onderhandelen over een nieuwe uniforme CAO
De kwestie van baanzekerheid en baanflexibiliteit (ZAAZ)
Conflict: individuen en groepen
Voorbereidingen voor het voortzetten van onderhandelingen
Themagroepen
De conferentie
Onderhandelingen, overeenstemming en enkele verrassingen
Lokale interactie en globale patronen
Een overzicht

Casus 2 Strategische ontwikkeling van een fusie: formuleren en implementeren als gelijktijdige actie

Organisatorische achtergrond: gevestigden- en buitenstaandersverhoudingen
Eerste ronde: Kostenbesparing door samenwerking als strategische keuze
Het plan stopt: strategische besluitvorming in isolement
Weer business as usual
Hernieuwde persoonlijke kennismaking en een nieuw begin van de samenwerking
Nadenken over strategie
Tweede ronde: wisselwerking van intenties in strategische ontwikkeling
Derde ronde: uitwisseling van nieuwe ideeën met de ondernemingsraden
Presentatie(s) in het land: verschuivende gevestigden- en buitenstaandersposities
Vierde ronde: het betrekken van mensen op operationele niveaus bij de strategie-ontwikkeling
De plenaire vergadering: tegelijkertijd formuleren en implementeren van strategie
Microstrategie in een terugblik
Conclusie

Casus 3 Overwegingen rond 'technologische bijziendheid': aandacht voor prestatieverbetering op het raakvlak van mens en technologie

De start van een nieuw directieteam en de kwaliteitsvraag
De invloed van machinisten en conducteurs op prestatiebeleving
Verbetering van prestaties door technische systemen
Van technologie en mensen naar mensen en technologie
Prestatieverbetering door interactie tussen sociale en technische systemen
Een actor-netwerkperspectief
Technologie en complexe responsieve processen
Complexe responsieve processen van prestatieverbetering
De veralgemeende ander en het 'sociale object'
Wat kunnen we doen om klanttevredenheid over de treindiensten te verbeteren?
De kracht van relaties
Conclusie

De samenhang van praktijkervaringen en hoe verder?
Een perspectief van complexe responsieve processen op de rol van senior managers bij het ontwikkelen van lokale verantwoordelijkheid
De rol van de manager en prestatieverbetering
Hoe verder?
Een kritisch naschrift

Literatuur
Trefwoorden

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zelforganisatie en leiderschap