Prof. dr. Henk W. Volberda is hoogleraar strategisch management en innovatie aan Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Tevens is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) en ‘expert member’ van het World Economic Forum.
Meer over de auteursHet nieuwe businessmodel in financieel advies
Van provisie naar waardecreatie
Gebonden Nederlands 2014 1e druk 9789490463335Samenvatting
Gedreven door ondernemingszin en grote turbulentie in de sector, verkennen financieel adviseurs nieuwe wegen. Een doorgeefluik van producten van banken en verzekeraars zijn ze niet meer. Wat is dan wel hun toegevoegde waarde? Dit boek laat zien hoe financieel adviseurs anno 2014 waarde creëren en hun businessmodel innoveren, en ook wat er nog beter kan.
Onderzoek onder adviseurs en ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf, diepte-interviews, case studies en wetenschappelijke inzichten zijn samengevoegd tot een leesbaar en verhelderend document met veel praktische tips.
'Dit boek beschrijft niet hoe de financiële dienstverlener in de toekomst zijn geld moet verdienen. Gelukkig maar. De auteurs zien wel hoe die financiële professional zelf kan ontdekken waar zijn toekomstige markt en verdienkracht ligt.
Een absolute aanrader.'
Mathijs Bouman - Beurscommentator bij RTL-Z en columnist Het Financiëele Dagblad
'Vakwerk, gedegen onderzoek, literatuur waar adviseurs mee verder kunnen. Complimenten! Must read voor de winnaars van morgen.'
Willem Vreeswijk - Hoofdredacteur VVP
'De wereld is definitief veranderd en blijft sneller veranderen dan ooit. Wat heb je nodig om toegevoegde waarde te kunnen blijven bieden aan je klanten? Ondernemerschap in optima forma blijkt ook de key for success voor waardecreatie in de financiële sector.'
Jacqueline Zuidweg - Directeur Zuidweg & Partners en zakenvrouw 2012
'Hoe kunnen financieel adviseurs nog een boterham verdienen? Nu de markt zo veranderd is en de uitdagingen zo talrijk? Dit boek is een onderzoek naar hoe adviseurs waarde kunnen én moeten toevoegen voor hun klanten. Want daar begint alles mee.
Een must read!'
Theo van Vugt - Hoofdredacteur AM
'Dat de markt voor financieel advies op z’n kop staat is geen nieuws meer. Hoe je de markt opnieuw moet uitvinden wel. Dit boek geeft een helder theoretisch kader in combinatie met prikkelende tips en praktische voorbeelden om je vooruit te helpen. Ondernemen is vooruit kijken, lef hebben en vernieuwend zijn als anderen stil staan. Ga op avontuur!'
Willem Overbosch - Founder en Chief Storyteller de Zaak en MKB Servicedesk
‘Ondernemerschap zorgt voor innovatie,
banen, voor een leefbaar land.
Het is de basis voor onze welvaart,
nu en straks!’
Bernard Wientjes, Voorzitter VNO-NCW
'Wat is vandaag de dag de toegevoegde waarde van een financieel adviseur? Zouden we het vak opnieuw uitvinden als het nu nog niet bestond? Indringende en noodzakelijke vragen voor onze branche. Een volgens dit onderzoek erg behoudende branche met weinig echte pure vernieuwers. Heel goed dus dat niet alleen de discussie op scherp wordt gezet maar ook een serieuze poging wordt gedaan om in dit boeiende boek antwoorden op die vragen te geven. Ik voelde me in dit boek het meeste aangesproken door de definitie van het businessmodel van de Amerikaanse organisatiedeskundige David J. Teece. Hij neemt echt de klant als uitgangspunt. Waar heeft hij behoefte aan? Hoe kan een adviesonderneming het best in die behoefte voorzien? En hoe krijgen we daar dan ook nog voor betaald? Dit is precies de lijn die we binnen Unirobe Meeùs Groep hebben ingezet. Voor elk type klant een adviesstijl die bij die klant past. Via internet, via de telefoon, via persoonlijk contact. Maar altijd van mens tot mens!'
Coen Mom, CEO Unirobe Meeùs Groep
Specificaties
Lezersrecensies
Over Kevin Heij
Inhoudsopgave
Samenvatting
1. Een branche in beweging
2. Ondernemerschap, businessmodellen en businessmodelinnovatie
3. Waardecreatie voor de klant
4. De oude en de nieuwe waardeketen
5. Aanjagers van businessmodelinnovatie
6. Aandachtspunten voor de financieel adviseur van de toekomst
Verantwoording onderzoek
Literatuur
Over INSCOPE - Research for Innovation
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan